Elämänkulun tukeminen varhaiskasvatuksessa ja 1. harjoittelu (15 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ98-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2018 - 15.05.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.10.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi
- Toimipiste
- Sofianlehdonkatu 5 b
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna-Riitta Mäkitalo
- Sylvia Hakari
- Seija Mäenpää
- Paula Vartiainen
- Eveliina Korpela
- Ulla Piironen-Malmi
- Anu Pekkarinen
- Anita Ahlstrand
- Lauri Narinen
- Päivi Eskola
- Päivi Eskelinen-Roos
- Marja Haapa-aho
- Vastuuopettaja
- Saila Nevanen
- Ryhmät
-
SXH18K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXH18K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- SX00BZ98
Tavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija osaa arvioida omia asenteitaan ja edistää yhdenvertaisuutta toimiessaan moninaisessa kasvatus- ja sosiaalialan työssä. Opiskelija tuntee lapsen oikeudet ja lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Opiskelija ymmärtää lapsen elämänkulun tukemisessa käytettävien erilaisten pedagogisten menetelmien merkityksen ja osaa käyttää niitä sosiaalipedagogisessa työssä. Hän tuntee lapselle ominaisia tapoja toimia ja osaa suunnitella niihin perustuvaa, lasta tukevaa toimintaa. Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa kohdata ihmisiä ja toimia luontevasti monikulttuurisissa tai erilaisissa kulttuurisissa ympäristöissä. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.
Opiskelija osaa toimia sosiaalipedagogisen orientaation mukaisesti varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä. Hän osaa tukea yksilöiden ja yhteisöjen toimintaa arjessa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa toimia työelämän vuorovaikutustilanteissa: Hän ottaa huomioon omassa toiminnassaan organisaation viestintäkulttuurin ja -tavat ja osaa ennakoida erilaisissa tilanteissa tarvittavia vuorovaikutustaitoja. Lisäksi hän tunnistaa kulttuurien väliseen viestintään liittyviä erityispiirteitä ja osaa ottaa ne huomioon viestinnässään. Opiskelija toimii tavoitteellisesti sekä osaa raportoida ja arvioida toimintaansa. Hän osaa ylläpitää omaa hyvinvointiansa. Opiskelija osaa toimia hätäensiapua vaativissa tilanteissa.
Sisältö
Lapsuuden elämäntavat, kulttuurit ja kulttuuriset ristiriidat. YK:n lasten oikeuksien sopimus. Lapselle ominaiset tavat toimia. Varhaiskasvatuksessa käytettäviä pedagogisia menetelmiä: kuvataidekasvatus, liikuntakasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet varhaispedagogiseen työhön. Vuorovaikutuksen haasteet, selkokielinen kommunikaatio. Yhdenvertaisuuden edistäminen, yhdenvertaisuuslaki ja kotouttamislaki. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opiskelu, työympäristö ja työtehtävät englannin kielellä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Harjoittelu (5 op) sosiaalipedagogisen työn toimintaympäristössä pääkaupunkiseudulla, missä opiskelija soveltaa elämänkulun tukemisen keinoja. Sisältää hätäensiavun.
Aika ja paikka
Opetus tapahtuu joko Sofianlehdonkadulla tai Vanhalla Viertotiellä
20.3. - 24.5. välisenä aikana.
TARKEMPI AIKATAULU JA TIEDOT TOTEUTUKSESTA ILMOITETAAN MYÖHEMMIN.
Oppimateriaalit
- englannin opetuksen osalta opintojakson eri osioissa käyettävät materiaalit ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
aktivoiva luento
projektioppiminen
ohjatut
harjoitukset
opetuskeskustelut
vetaisoppiminen
työelämäharjoittelun ohjaus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy 5 op:n harjoittelujakso ajalla 19.11.-14.12.2018.
Harjoittelun info on ma 5.11. klo 12.15-15.45 (S217)
Opiskelijoilla on mahdollisuus esittää toive harjoittelupaikasta. Varhaiskasvatuksen polulla harjoittelupaikat ovat tyypillisesti päiväkodissa tai leikkipuistossa. Kerro myös aikaisempi työkokemuksesi ja koulutuksesi. Harjoittelupaikat ovat pääosin eri puolella Helsinkiä, joitakin paikkoja saattaa olla myös Espoossa ja Vantaalla. Harjoittelun työaika voi painottua aamuun, päivään tai iltaan. Voit esittää toiveesi myös harjoittelupaikkasi sijainnista. Pyrimme ottamaan toiveet huomioon mahdollisuuksien mukaan.
Harjoittelupaikkatoiveita on mahdollista esittää harjoittelupaikkatoivelomakkeella: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdbE6Q7tg3J0ixMIbowX3ktiIze8UZVwjjpkfhTxeAkLzFlzQ/viewform?usp=sf_link
(Kopioi linkki selaimeen). Esitä harjoittelupaikkatoiveesi 31.8. mennessä.
Jos sinulla on koulutusta ja/tai työkokemusta alalta, 1. harjoittelusta voi tehdä ahot -hakemuksen. Opintojakson ahtovastuuopettaja on Anna-Riitta Mäkitalo. Tee AHOT-hakemus 18.5. mennessä.
Harjoittelupaikkatoiveita on mahdollista esittää harjoittelupaikkatoivelomakkeella: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdbE6Q7tg3J0ixMIbowX3ktiIze8UZVwjjpkfhTxeAkLzFlzQ/viewform?usp=sf_link
(Kopioi linkki selaimeen). Esitä harjoittelupaikkatoiveesi 31.8. mennessä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
tenttipäivä 15.11. klo 12.30 - 15.45
tenttimateriaali:
- luentomateriaali (tarkemmin myöhemmin)
- Päivi Marjanen - Marjaanan Marttila - Marjo Varsa (toim.) Pienten piirissä - Yhteisöllisyyden merkitys lasten hyvinvoinnille
- Kallialan artikkeli : Look at me (artikkeli on englanninkielinen ja sitä käsitellään myös englannin tunneilla)
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
405 tuntia
Opiskelu sijoittuu 2. periodille, eli 22.10 - 20.12.2018 väliselle ajalle.
Tarkempi aikataululuonnos lähetetään ilmoittautuneille syyslukukauden alussa. Etenkin periodin alussa on runsaasti lähiopetusta.
Aikataulu löytyy sen jälkeen myös OMA:sta.
HUOM! Päiväopiskelijoille ja monimuoto-opiskelijoilla on erilaiset aikataulut.
Sisällön jaksotus
10 op teoriaopintoja
5 op työelämäharjoittelua
Ilmoittautumisen jälkeen opiskelijat saavat omaa opiskeluryhmää koskevan luonnoksen kevään aikatauluista.
Opintojakso sisältää teoriaopintoja, luentoja, workshopeja, projektin työelämässä, sosiaali- ja kasvatusalan englantia, hätäensiapukurssin, itsenäistä työskentelyä sekä 1. harjoittelun .
Workshoppeihin ja hätäensiavun opetukseen (vaihtoehtoiset ryhmät ) ilmoittaudutaan opintojakson alussa. Tarkemmat ohjeet kerrotaan opintojakson aloituskerralla.
(opintojakson ajankohta: 22.10 - 20.12.2018 )
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson vastuuopettaja on Anna-Riitta Mäkitalo ( anna-riitta.makitalo@metropolia.fi )
Ota häneen yhteyttä kaikissa oj:a koskevissa epäselvyyksissä tai kysymyksissä.
Lähiopetusaikataulu sekä oj:n rakenne ja tehtävät käydään läpi oj:n orientaatiokerralla.
Luonnos aikataulusta lisätään oj:n osallistujille opintojakson työtilaan syksyllä 2018.
Englannin opetuksen ajaksi opiskelijat on jaettu pienempiin ryhmiin, samoin EA-opetuksessa ja projektityön aikana.
Englanninkielen ryhmien toiminnasta vastaa Anu Pekkarinen (anu.pekkarinen@metropolia.fi)
Ensiapuopiskelun voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on voimassa oleva Punaisen Ristin ensiapukortti (joko EA1-kortti tai HEA 8h -kortti) tai muu todistus vastaavan kurssin suorittamisesta viimeisen kolmen vuoden aikana.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
itsearviointi
vartaisarviointi
palautteet opintojakson ja harjoittelun aikana
oppimistehtävän tuotoksen arviointi
tenttivastausten arviointi
arvioinnin perusteet opintojakson alussa
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: Johdanto sosiaalipedagogiikkaan.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 3 op englannin kielen opintoja ja 5 op laajuisen 1. harjoittelun.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 3 op englannin kielen opintoja ja 5 op laajuisen 1. harjoittelun.