Skip to main content

Mental Health and Substance Abuse (5 ECTS)

Code: SX00BX94-3018

General information


Enrollment
01.12.2018 - 15.12.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.03.2019 - 26.05.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Social Services
No reservations found for implementation SX00BX94-3018!

Learning outcomes

Students will understand the phenomena related to mental health and use of substances. They will identify the uniqueness of client groups and their needs. Students will able to apply key fundamental concepts, basic legislation and services. They will identify the most important work practices and evaluate the current debate related to mental health and substance abuse. They will be able to reflect on their own professional activity.

Content

Mental health: protective factors/risk factors; normality/abnormality. History of mental health work. Components of mental health. Mental health problems. Substances and addictions in human life. Substance abuse trends. En-countering, talking through issues and motivating. Substance abuse and mental health legislation for safeguarding individual rights and related essential services. Preventive, constructive, corrective and rehabilitative mental health and substance abuse work.

Teaching methods

Lähiopetus
itsenäinen opiskelu
tentti / ryhmätyö

Learning materials and recommended literature

Mielenterveysosio:
Vuorilehto-Larri-Kurki-Hätönen: Uudistuva mielenterveystyö, 2014
Hietaharju-Nuuttila: Käytännön mielenterveystyö, 2010
tms.
Päihdeosio:
Warpenius ym. Ehkäisevä päihdetyö Suomessa 2025. 2015
THL. Päihdetilastollinen vuosikirja. (uusin julkaisu)
Koskijännes ym. Kohti muutosta. Tammi 2008
Lappalainen-Lehto ym. Haasteena päihteet. Ammatillisen päihdetyön perusteita.(2007 tai uudempi)
Mielenterveyslaki (1116/1990)
Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
Päihdehuoltolaki
Lisämateriaalia mm.
Barber. Social Work with addictions. 2002
Miller, William ym. Motivational Interviewing. 1991
www.paihdelinkki.fi
THL-internetsivut päihteiden osalta (tilastoja jne.)
Sosiaali- ja terveysministeriö: http://stm.fi/paihdepalvelut
Rissanen Päivi. Toivoton tapaus? 2015 https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf
(Huom. Ainoastaan opintojakson sisällön ja tavoitteiden osalta!)

Alternative completion methods of implementation

Poissaolokerrat korvattavissa ko teeman itsenäisellä opiskelulla ja kirjallisella työllä. Tieteellisen kirjoittamisen ehdoin (lainaukset etc.), n. 1 sivu / poissaolo. Palautettava ennen seuraavaa lähiopetuspäivää. Kysy teemat kanssaopiskelijoiltasi. Korvaavista tehtävistä ei saa erillistä palautetta, vaan opiskelija voi osoittaa kirjallisella työllä opiskelleensa ko asian itsekseen.
Aiheeseen liittyvät moodlekeskustelut (2-3 keskustelua). Kirjoituksissa mielellään teoria/lainsäädäntö, (media) ja käytäntö reflektoivat (inc. lähteet). Kaikki osallistuvat jokaiseen keskusteluun (hyv/hyl)
Ryhmätyö ja sen esittely TAI tentti 100%

Content scheduling

26.3. klo 8.30 - 11.45, 4018 (läsnäolopakko)
23.4. klo 12.45 - 16, 5007
25.4. klo 12.45 - 16, 5007
21.5. tentti 8.30 alkaen, 4011, osa esityksistä

Further information for students

Jos tutustut jo etukäteen kirjallisuuteen, voit lukea sitä kiinnittäen huomion seuraaviin aihealueisiin:
Mielenterveys: suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveysongelmat.
Päihteet ihmisen elämässä. Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Päihde- ja mielenterveyslainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Keskeiset palvelut. Ehkäisevä, rakentava, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.

Assessment methods and criteria

Tentti tai ryhmätyö 100%
0-5
Ks. arviointikehikko.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Go back to top of page