Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FO50-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 15.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.02.2025 - 15.04.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marjatta Komulainen
- Johanna Holvikivi
- Vastuuopettaja
- Johanna Holvikivi
- Ryhmät
-
S3224S6Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- S000FO50
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 8 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 14.02.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
ETÄ / Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä S000FO50-3001 |
|
Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
ETÄ / Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä S000FO50-3001 |
|
Ke 02.04.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
ETÄ / Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä S000FO50-3001 |
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa strategisen johtamisen pääperiaatteita toiminnassaan
- analysoida strategisia toimenpiteitä ja mittareita
- moninaisuuden johtamisen merkityksen näkökulmat ja sen taustat
- johtaa moninaisia työyhteisöjä huomioiden organisaation ja palvelutoiminnan erityispiirteet
- soveltaa moniasiantuntijuutta palvelujen johtamisessa
Sisältö
Strateginen johtaminen
Moninaisuuden johtaminen
Moniasiantuntijuuden johtaminen
Työmuodot
Vastuuopettaja Johanna Holvikivi
Opettajat Johanna Holvikivi ja Marjatta Komulainen
Ennakkotehtävä essee, yksilötehtävä
Välitehtävä, pienryhmä
Lopputehtävä, ryhmätehtävä
Aika ja paikka
Ennakkotehtävän kirjallisuus 1-2.
Löytyy myös Moodlesta.
1. Liisa Timonen, Jaana Mäkelä & Anne-Mari Raivio (toim.) 'Moninaisuus on hyvän työyhteisön ominaisuus'. Sarja: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 213. (2015)
Ennakkotehtävä tehdään ensimmäiseen lähipäivään mennessä. Ennakkotehtävä on Moodlessa. Tehtävä on itsellinen yksilötehtävä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hujala Anneli, Taskinen Helena 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press, Tampere. Juuti Pauli & Luoma Mikko 2022. (tai vanhempi painos) Strateginen ajattelu ja johtaminen. Matka läpi maailmankuvien. PS-Kustannus, Jyväskylä.Virtanen, P & Stenvall, J: Julkinen johtaminen. 2019, Tietosanoma.Rissanen ja Lammintakainen (toim.): Sosiaali- ja terveysjohtaminen, 2019, SanomaPro, Helsinki.Viitala ja Jylhä: Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. 2019. Edita, Helsinki.Mika Kamensky: menestyksen timantti; strategia, johtaminen, osaaminen, vuorovaikutus, Talentum, 2015.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
N/A
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
N/A
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, tehtävä
Kansainväliset yhteydet
www -materiaalin ja kirjallisuuden kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
N/A
Lisätietoja opiskelijoille
Ahot hakemukset:
AHOT- hakemukset käsitellään kaksivaiheisesti. Hakemuksen käsittelee tutor-opettaja, joka tarvittaessa konsultoi opintojakson vastuuopettajaa. Osaamisen tunnustaa (eli päättää) tutkintovastaava. Ahot hakemuksen opiskelija tekee ennen opintojakson alkua.
Zoom - Webinaarien ajankohdat:
pe 14.2.2025 klo 9-12
pe 14.3.2025 klo 9 - 11.30
ke 2.4.2025 klo 9-12
”Jos käytät tuottavaa kielimallia tehtävässä, sinun tulee raportoida, mitä kielimallia (esim. ChatGPT, Copilot, DeepL) olet käyttänyt ja millä tavalla.”
Verkko-opinnot / online studies (= pääosin verkossa tapahtuvaa opetusta)
METROPOLIAN OHJE:
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itseraviointi, vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osaa
- kuvata organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- käyttää johtamisessa strategista toimintaa arvioivia mittareita
- tunnistaa erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden
johtamisen näkökulmasta
- määritellä moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osaa
- analysoida organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- soveltaa johtamisessa erilaisia strategista toimintaa arvioivia mittareita
- analysoida erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä
moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- soveltaa moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- soveltaa kriittisesti johtamisessa erilaisia strategista toimintaa arvioivia mittareita
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- kehittää moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Hyväksytty
Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- käyttää johtamisessa strategista toimintaa arvioivia mittareita
- tunnistaa ja kuvata erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- määritellä ja selittää moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa