Siirry suoraan sisältöön

Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FO50-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.02.2025 - 15.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marjatta Komulainen
Johanna Holvikivi
Vastuuopettaja
Johanna Holvikivi
Ryhmät
S3224S6
Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000FO50

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 8 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 14.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ETÄ / Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä S000FO50-3001
Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
ETÄ / Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä S000FO50-3001
Ke 02.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ETÄ / Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä S000FO50-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa strategisen johtamisen pääperiaatteita toiminnassaan
- analysoida strategisia toimenpiteitä ja mittareita
- moninaisuuden johtamisen merkityksen näkökulmat ja sen taustat
- johtaa moninaisia työyhteisöjä huomioiden organisaation ja palvelutoiminnan erityispiirteet
- soveltaa moniasiantuntijuutta palvelujen johtamisessa

Sisältö

Strateginen johtaminen

Moninaisuuden johtaminen

Moniasiantuntijuuden johtaminen

Työmuodot

Vastuuopettaja Johanna Holvikivi
Opettajat Johanna Holvikivi ja Marjatta Komulainen

Ennakkotehtävä essee, yksilötehtävä
Välitehtävä, pienryhmä
Lopputehtävä, ryhmätehtävä

Aika ja paikka

Ennakkotehtävän kirjallisuus 1-2.

Löytyy myös Moodlesta.

1. Liisa Timonen, Jaana Mäkelä & Anne-Mari Raivio (toim.) 'Moninaisuus on hyvän työyhteisön ominaisuus'. Sarja: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 213. (2015)


Ennakkotehtävä tehdään ensimmäiseen lähipäivään mennessä. Ennakkotehtävä on Moodlessa. Tehtävä on itsellinen yksilötehtävä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hujala Anneli, Taskinen Helena 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press, Tampere. Juuti Pauli & Luoma Mikko 2022. (tai vanhempi painos) Strateginen ajattelu ja johtaminen. Matka läpi maailmankuvien. PS-Kustannus, Jyväskylä.Virtanen, P & Stenvall, J: Julkinen johtaminen. 2019, Tietosanoma.Rissanen ja Lammintakainen (toim.): Sosiaali- ja terveysjohtaminen, 2019, SanomaPro, Helsinki.Viitala ja Jylhä: Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. 2019. Edita, Helsinki.Mika Kamensky: menestyksen timantti; strategia, johtaminen, osaaminen, vuorovaikutus, Talentum, 2015.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, tehtävä

Kansainväliset yhteydet

www -materiaalin ja kirjallisuuden kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

N/A

Lisätietoja opiskelijoille

Ahot hakemukset:

AHOT- hakemukset käsitellään kaksivaiheisesti. Hakemuksen käsittelee tutor-opettaja, joka tarvittaessa konsultoi opintojakson vastuuopettajaa. Osaamisen tunnustaa (eli päättää) tutkintovastaava. Ahot hakemuksen opiskelija tekee ennen opintojakson alkua.

Zoom - Webinaarien ajankohdat:


pe 14.2.2025 klo 9-12
pe 14.3.2025 klo 9 - 11.30
ke 2.4.2025 klo 9-12



”Jos käytät tuottavaa kielimallia tehtävässä, sinun tulee raportoida, mitä kielimallia (esim. ChatGPT, Copilot, DeepL) olet käyttänyt ja millä tavalla.”

Verkko-opinnot / online studies (= pääosin verkossa tapahtuvaa opetusta)

METROPOLIAN OHJE:
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itseraviointi, vertaisarviointi, opettaja-arviointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osaa
- kuvata organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- käyttää johtamisessa strategista toimintaa arvioivia mittareita
- tunnistaa erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden
johtamisen näkökulmasta
- määritellä moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osaa
- analysoida organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- soveltaa johtamisessa erilaisia strategista toimintaa arvioivia mittareita
- analysoida erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä
moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- soveltaa moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- soveltaa kriittisesti johtamisessa erilaisia strategista toimintaa arvioivia mittareita
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- kehittää moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Hyväksytty
Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata organisaation strategista johtamista ja toimintaa sekä sitä määrittäviä arvoja ja visioita
- käyttää johtamisessa strategista toimintaa arvioivia mittareita
- tunnistaa ja kuvata erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- määritellä ja selittää moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa

Siirry alkuun