Johdatus arkeologiaan (5op)
Toteutuksen tunnus: KX00FR76-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.05.2024 - 08.09.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.09.2024 - 11.10.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 16
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kirsi Perkiömäki
- Vastuuopettaja
- Kirsi Perkiömäki
- Ryhmät
-
KXA24S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00FR76
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 81 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 10.09.2024 klo 09:15 - 16:00 | Johdatus arkeologiaan KX00FR76-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
To 12.09.2024 klo 09:15 - 16:00 | Johdatus arkeologiaan KX00FR76-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Ti 17.09.2024 klo 09:15 - 16:00 | Johdatus arkeologiaan KX00FR76-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
To 19.09.2024 klo 09:15 - 16:00 | Johdatus arkeologiaan KX00FR76-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Pe 20.09.2024 klo 09:15 - 16:00 | Johdatus arkeologiaan KX00FR76-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Ma 23.09.2024 klo 09:15 - 16:00 | Johdatus arkeologiaan KX00FR76-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Ke 25.09.2024 klo 09:15 - 16:00 | Johdatus arkeologiaan KX00FR76-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Ma 30.09.2024 klo 09:15 - 16:00 | Johdatus arkeologiaan KX00FR76-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Ke 02.10.2024 klo 09:15 - 16:00 | Johdatus arkeologiaan KX00FR76-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Pe 04.10.2024 klo 09:15 - 16:00 | Johdatus arkeologiaan KX00FR76-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Ma 07.10.2024 klo 09:15 - 16:00 | Johdatus arkeologiaan KX00FR76-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Ti 08.10.2024 klo 09:15 - 16:00 | Johdatus arkeologiaan KX00FR76-3001 |
ARP42
Konservoinnin oppimistila 2
|
Tavoitteet
Opiskelija hahmottaa Suomen esihistorian ja arkeologiset kokoelmat pääpiirteittäin.
Opiskelija tuntee arkeologiaa, sen tavoitteita, tutkimuskohteita ja menetelmiä.
Opiskelija tuntee arkeologisen konservoinnin historiaa, kehitystä ja nykytilaa.
Opiskelija hahmottaa arkeologisen löydön reitin maasta museoon.
Opiskelija saa kattavan käsityksen arkeologiseen konservointiin liittyvään tutkimukseen.
Sisältö
Suomen esihistoria ja arkeologiset kokoelmat pääpiirteittäin
Johdatus arkeologiaan, sen tutkimuskohteisiin ja menetelmiin
Arkeologinen kaivaus ja siihen liittyvä dokumentointi ja tutkimus
Arkeologisen konservoinnin historia ja menetelmät ja kehitys
Löydön reitti maasta museoon
Työmuodot
Esittävä luento, lähiopetus, ohjatut harjoitukset, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.
Aika ja paikka
Arabian kampus Hämeentie 135 D
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lehtorin antama kirjallisuuslista ja luentomateriaalit.
Kurssikirjana Johdatus Arkeologiaan, Toimittaneet Petri Halinen, Vesa Immonen, Mika Lavento, Terhi MIkkola, Ari SIiriäinen, Pirjo Uino
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti pidetään opintojakson lopussa lähiopetuspäivänä. Tentin uusiminen on mahdollista erikseen järjestettävänä uusintatenttiajankohtana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 23 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko työskentelyyn kirjallisuuden kanssa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 tuntia (h).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.