Special Features of the Physiotherapy in Elderly (2 ECTS)
Code: C-02509-TH00BE13-3012
General information
- Enrollment
- 15.03.2024 - 17.05.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 27.05.2024 - 11.08.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 ECTS
- Institution
- Turku University of Applied Sciences, Kupittaan kampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 5
- Course
- C-02509-TH00BE13
Learning outcomes
The student is able to • identify psychological and physiological changes related to aging that are relevant to the client’s ability to function in his/her environment, • use testers to evaluate geriatric client’s ability to function, • select and implement physiotherapy methods to support the geriatric clients’ ability to function.
Content
Ability to function in old age, physiotherapy to maintain and promote the ability to function in elderly, evaluation of ability to function in old age, geriatric rehabilitation, cognitive changes in ageing and their effect on implementation of physiotherapy.
Teaching methods
Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.
Learning materials and recommended literature
Itslearningissa ilmoitettu materiaali on netistä saatavilla, tämän lisäksi opiskelijan oma tiedonhaku. Kirjoja: -Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.: Chapter 14: Aging and Mobility -Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2023. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 8. Painos.: Chapter 24 (Older adult): s. 973-100 -Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos: Kappale 7: Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475
Alternative completion methods of implementation
Ei ole.
Exam dates and retake possibilities
Verkkotehtävät ovat avoinna 01.06-09.08.2024 välisen ajan. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu Itslearning -verkkoalustalla. Oppimistehtäviä voi suorittaa omassa aikataulussa 24/7 periaatteella Itslearningissa.
International connections
Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka
Student workload
2op = 2 x 27 = 54t opiskelijan työtä. Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning alustalla. 1. Toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi. Tehtävä on videon palautus + RAI-osuus. 2. Muistipuisto, muisti ja apuvälineet. Muistitoimintojen ylläpitäminen ja kognitiota tukevien apuväineiden kartoitus. Tehtävässä kaksi kysymystä, vastaukset esseemuodossa. 3. Ravitsemuksen, ikääntyneiden masennuksen ja kaatumispelon yhteys kaatumistapaturmiin ja yleisten kaatumisenvaaran riskitekijöiden tunnistaminen. Vastaus essee -muodossa. 4. Ikääntyneen näyttöön perustuva tasapaino- ja voimaharjoittelu; essee-tehtävä annetun lähdemateriaalin pohjalta.
Content scheduling
Opintojakso toteutuu verkkokurssina 01.06.2024-09.08.2024 välisenä aikana. Opintojakson sisältöteemat (osiot kuvattu tarkemmin Itslearningissa): 1. Toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi. 2. Muistipuisto, muisti ja apuvälineet. 3. Ravitsemuksen, ikääntyneiden masennuksen ja kaatumispelon yhteys kaatumistapaturmiin ja yleisten kaatumisenvaaran riskitekijöiden tunnistaminen. 4. Ikääntyneen näyttöön perustuva tasapaino- ja voimaharjoittelu Sisältöteemat ja niiden alla olevat tehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning-alustalla. Osio 1 sisältää videotehtävän sekä RAI-verkkokurssin suorituksen. Osiot 2-4 sisältävät essee tehtävän.
Assessment methods and criteria
Arviointi: hyl-5 Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä. Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden keskiarvosanasta 1. Verkkokurssin todistus: RAI-järjestelmä –” Resident Assessment Instrument” (hyv / hyl) 2. Essee: Muistipuisto, muisti ja apuvälineet. Muistitoimintojen ylläpitäminen ja kognitiota tukevien apuväineiden kartoitus. (hyl - 5) 3. Essee: Ravitsemuksen, ikääntyneiden masennuksen ja kaatumispelon yhteys kaatumistapaturmiin ja yleisten kaatumisenvaaran riskitekijöiden tunnistaminen. (hyl - 5) 4. Voitas- asiakastyöskentely (hyv/hyl): Voitas-asiakasryhmän alku- ja lopputestauksien tekemisen. Sisältää perehdytystunneille osallistumisen. 5. Essee: Ikääntyneen näyttöön perustuva tasapaino- ja voimaharjoittelun sekä ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi. (hyl - 5) (Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä)
Evaluation scale
H-5