Professional Communication and IT Skills (5 ECTS)
Code: SX00BU36-3111
General information
- Enrollment
-
30.11.2020 - 31.01.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
14.01.2021 - 14.03.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 24
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Soile Bergström
- Eveliina Korpela
- Groups
-
SXH21K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Course
- SX00BU36
Objective
Students will understand the significance of structured and clear communication as it relates to professionalism and interaction. They will have a command of key written and oral communication skills and be able to communicate convincingly in Finnish in interactions in their own fields of expertise. Students will be capable of choosing and evaluating the appropriateness of different types of text and means and channels of communication in varying situations. Students will develop their communication and data management skills and their ability to actively participate in the current communications environment. They will have a command of key information and communication technology (ICT) pertinent to work life and studying at the university of applied sciences.
Content
•Communication in online and work environments
•Principles of research communication and writing, use of sources and critical evaluation
•Purposeful public speaking and presenting
•Giving, receiving and using feedback
•Devices and local networks, data security and privacy, email and internet, e-learning
•Word processing and technical standards for documents and assignments
- Introduction to spreadsheets, graphics software, image processing and online publishing
Materials
Kielikuraattori. Eveliina Korpelan blogi kirjoittamisesta.
Kielitoimiston sanakirja 2018. Verkkosanakirja. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 6.6.2018. <https://www.kielitoimistonsanakirja.fi>. Viitattu 7.1.2020.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus. <www.kielijelppi.fi>. Viitattu 7.1.2020.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. <http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc>. Viitattu 29.4.2014.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto. <https://www.kotus.fi/kielitieto/virkakieli_ja_sen_huoltaminen> Viitattu 30.11.2019.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.
Andersson, Sari & Kylänpää, Esa 2004. Käytännön puheviestintä. Tampere: MacLaser. (Vanha teos ja suunnattu erityisesti kaupallisen alan opiskelijoille, mutta kirjassa on hyviä vinkkejä myös sosiaalialan opiskelijoille!)
Teaching methods
interactive teaching, excercises, study conversation, group work
Exam schedules
Ei tenttiä
Student workload
Arvioitu työmäärä (asiantuntijaviestintä, 3 op)
Lähiopetus 16 h
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 20 h
Verkkosivuston analyysi 10 h
Lähdeluettelotehtävä (ryhmätehtävä) 6 h
Kielenhuoltotehtävät 6 h
Muuhun materiaaliin perehtyminen 20 h
Arvioitu työmäärä (tietotekniikka, 2 op)
Lähiopetus 14 tuntia
Ohjelmistojen itsenäinen harjoittelu 22 tuntia
Tehtävät 18 tuntia
Yhteensä: n. 110 tuntia (5 x 27 tuntia)
Further information
Tämä toteutus on tarkoitettu pääsääntöisesti ryhmän SXH21K2 opiskelijoille.
Opetus koostuu asiantuntijaviestinnän ( 3 op) ja tietotekniikan (2 op) osuuksista.
Asiantuntijaviestintä: opettaja Eveliina Korpela
Alussa nimellä ”Oppimisen valmiudet”:
to 14.1.2021 klo 14.30 - 16.15 Opiskelutaidot, tekstilajit, minä kirjoittajana (MPA6009)
ma 18.1.2021 klo 8.30 - 11.45 Lähteistä asiaa, kirjaston info, lähdeluettelotehtävä -> kotitehtävänä opiskella viitetekniikkaa ja tutustua laajan kirjallisen työn ohjeisiin (MPA6009)
ti 9.2.2021 klo 12.45 - 16.00 Referointi, viitteet, sosiaalipedagogiset silmälasit -tehtävän rakenne (MPA4009)
ke 10.2.2021 klo 8.30 – 10.00 Kielenhuolto (MPA4009)
to 4.3.2021 klo 12.45 – 16.00 Verkkokirjoittaminen, suullinen viestintä (MPA6009)
*****
Tietotekniikka: opettaja Soile Bergström
Ilmoitetaan myöhemmin
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
Student is able to:
- Display learning in core content
- Use individual professional concepts correctly
- Find information for a specific situation
- Distinguish between non-theoretical and theoretical information
- Act in individual professional situations as instructed
- Display learning in his professional field
- Show that he has achieved the targets for core competence
- Follow safety instructions
- Display learning in the ethical principles of his professional field
- Operate as a member of a student group
Assessment criteria, good (3)
Student is able to:
- Display an understanding of concepts and professional knowledge in the field
- Assess and limit the amount of information needed
- Operate well in typical professional duties and contexts
- Operate in a multicultural environment
- Operate safely
- Act according to professional ethics
- Operate in a student group
Assessment criteria, excellent (5)
Student is able to:
- Use concepts and knowledge in his field systematically
- Assess and use various information sources
- Apply professional information in professional assignments
- Work in various duties in a variety of operating environments
- Act independently and responsibly in professional contexts
- To take safety issues into consideration in his action
- Argue his choices on the basis of professional ethics
- Organise the activities of a group of students
Assessment criteria, approved/failed
Student is able to:
- Display learning in core content
- Use individual professional concepts correctly
- Find information for a specific situation
- Distinguish between non-theoretical and theoretical information
- Act in individual professional situations as instructed
- Display learning in his professional field
- Show that he has achieved the targets for core competence
- Follow safety instructions
- Display learning in the ethical principles of his professional field
- Operate as a member of a student group
Assessment methods and criteria
attendace, learning assignments, written assignment
Further information
The course includes studies in professional communication (3 ECTS) and IT Skills (2 ECTS)
Further information
The course includes studies in professional communication (3 ECTS) and IT Skills (2 ECTS)