Erityinen tuki varhaiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO81-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2019 - 31.07.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
- Opintojakso
- SX00BO81
Tavoitteet
Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää arvostavan kohtaamisen merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Opiskelija osaa käyttää luontevasti vammaistyön ja erityiskasvatuksen peruskäsitteitä. Hän osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia ja palveluita. Opiskelija tuntee erityisen tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.
Sisältö
Inkluusio. Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen. Varhaiskasvatuksen tukitoimien kolmiportainen malli. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet.
Aika ja paikka
Metropolia avoimen amk:n opiskelijoiden aikataulu:
Pakolliset osallistumiset merkitty tähdellä. Jos et pääse näihin, ota yhteys joko satu.hakanen@metropolia.fi tai saila.nevanen@metropolia.fi
Opinnoissa edistymisen kannalta on suotavaa osallistua myös muihin aikataulussa merkittyihin luentoihin (mutta vapaaehtoista).
Lähiopetus:
22.10.2020 08.30 - 11.45 MPA4011 Orientaatioluento, pakollinen osallistuminen *
04.11.2020 08.30 - 11.45 MPD1002 *
09.11.2020 08.30 - 11.45 MPD1002 *
24.11.2020 08.30 - 11.45 MPA6019
02.12.2020 08.30 - 11.45 MPA4011 *
15.12.2020 08.30 - 11.45 MPD1002 TENTTI *
Oppimateriaalit
1. Lähiopetuksen materiaali tulee oj:n työtilaan.
2. Oppimistehtävien materiaali ilmoitetaan orientaatioluennolla.
3. Tenttikirjallisuus:
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
JA
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, luku 5
Opetusmenetelmät
aktivoiva luento
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
itsenäinen oppiminen
tentti
oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
15.12.2020 08.30 - 11.45 MPD1002 TENTTI
Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan orientaatiossa. Ilmoittaudu uusintatenttiin satu.hakanen@metropolia.fi
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 t yht. 135 t
Sisällön jaksotus
Luentoja sekä oppimistehtäviä, joka tehdään itsenäisesti opintojakson aikana. Tehtävät käydään läpi yhdessä. Mahdollisesti opintovierailu.
Opintojakso päättyy tenttiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus on opintojaksolla sekä suomeksi että englanniksi. Luennot ovat pääosin suomeksi, Materiaalit (luento- ja tenttimateriaalit) ovat kahdella kielellä. Opiskeijat saavat käyttää suomea tai englantia.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
arviointi asteikolla 0-5
arviointiin vaikuttaa tentti ja oppimistehtävät
Tarkemmat ohjeet ja arviointikriteerit käydään läpi oj:n alussa..
Hylätty (0)
Opintojakson arviointikriteeri, hylätty (0)
Opiskelija:
- ei riittävästi hallitse tai arvosta opintojaksoon liittyvää alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää erityisen tuen toteuttamiseen liittyviä käsitteitä
- riittämätön ammatillinen tieto
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden erityisen tuen toteuttamisen tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- osoittaa saavuttaneensa oj:n ydinosaamisen tavoitteet
- osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
- käyttää kasvatusalan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää kasvatusalan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- perustella toimintaa lapsilähtöisesti
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- perustella ryhmän ja oppimisprojektin toimintaan liittyvää organisointi- ja ohjausvalintoja