Terveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CK24-3058
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
12.02.2020 - 05.03.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Oili-Katriina Mellin
- Vastuuopettaja
- Oili-Katriina Mellin
- Ryhmät
-
SXQ20K2Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op
- Opintojakso
- SX00CK24
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa soveltaa ravitsemushoitoa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä ja osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
Sisältö
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, eettiset ja filosofiset periaatteet
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemushoito, ravitsemustilan arviointi ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Kansalliset ja kansainväliset kansanterveysohjelmat ja suositukset
Rokottaminen
Terveyserojen kaventaminen
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Voimavaralähtöinen terveyskeskustelu ja varhainen puuttuminen
Elintapamuutoksen tukeminen, muutosvaihemalli
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Ryhmän ja yhteisön terveyden edistäminen
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali:
Moodle materiaali
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K, Tervaskanto-Mäentausta T. Terveydenhoitajan osaaminen.2015. Edita. Sivut: 7-61, 107-131.
Opetusmenetelmät
Orientaatio, läsnäolo pakollinen
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Moodle; terveyden edistämisen osaaminen
Moodle; rokotusosaaminen, Moodle tentti
Yksilötentti terveyden edistäminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Terveyden edistämisen harjoittelu hoitotyön eri toimintaympäristöissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Reflektiopäiväkirja Moodle aineistosta
Yksilötentti, Terveyden edistämien
Rokotusosaamisen portfolio ja tentti
Kansainvälisyys
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 x 27 tuntia = 81 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Terveyden edistäminen 1 op, (2 op hyväksi lueteen aiemmin hankitulla osaamisella) Moodle
Rokotusosaaminen 2 op, Moodle
Lisätietoja opiskelijoille
Jakso on tarkoitettu vain Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelman monimuotototeutuksen opiskelijoille.
Opiskelijoiden aiemman osaaamisen perusteella jakso on 3 op sovellus 5 op jaksosta.
Jakso soveltuu ainoastaan Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelman aikuisopiskelijoille.
Orientaatiossa läsnäolovelvoite.
Lisätiedot opintojakson työtilassa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty terveyden edistämisen reflektiopäiväkirja.
Hyväksytty rokottamisen portfolio
Hyväksytty rokottamisen tentti
Hyväksytty terveyden edistämisen tentti
Uusintatentit: I uusinta II uusinta .
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen
osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden
määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen
näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.