Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00EY95-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 31.07.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 24
- Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma (YAMK)
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 03.09.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3003 |
|
Ti 30.09.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3003 |
|
Ti 11.11.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3003 |
|
Ke 12.11.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3003 |
|
Ti 02.12.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3003 |
Aika ja paikka
Arabian kampus, ryhmäopetus, osin hybridi
Syksy 2025:
3.9., 30.9., 10.-11.11., 2.12.
Oppimateriaalit
Kirjallisuustentti:
- Opinnäytetyöopas, jonka saat ladattua osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-229-2
- Kostamo, P., Airaksinen, T. & Vilkka, H. (). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen kehittämistyöhön. (mieluiten 2014 painos, mutta myös 2010 käy)
Sekä lisäksi Moodlen materiaali ja muu opettajien ohjeistama materiaali.
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Menetelmätentti Moodlessa on auki 5.10.2025, uusinta mahdollisuuksia on kaksi.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävät ja niiden arviointi
Tehtävä 1: Menetelmätentti Arviointi 0-5 yksilösuoritus, DL 5.10
Tehtävä 2: Aineiston hallinta hyväksytty/hylätty, DL 16.11
Tehtävä 3: Valmiin työn analyysitehtävä, hyväksytty/hylätty, DL 10.12
Tehtävä 4: Aineisto-tehtävän palautus. Arviointi hyväksytty / täydennettävä / hylätty DL 10.12
Tehtävä 5: Opparisi aineiston keruun suunnitelma, Arviointi 0-5, yksilötehtävä, DL 8.1
Tehtävistä 2 -4 on saatava hyväksytty tulos. Loppuarvosana perustuu tehtävän 1 ja 5 arvosanan keskiarvolle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentoja ja itsenäistä opiskelua yhteensä 135 tuntia
Sisällön jaksotus
Tarkka aikataulu ilmoitetaan myöhemmin
Opetusmenetelmät
Etäopiskelu, ryhmäopetus, aineiston analyysiharjoitukset, kirjatentti
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja opiskelijoille
OPINTOJEN SISÄLTÖ:
Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät
Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
Aineiston hankinta, analyysi, luotettavuus ja tulkinta
Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
Tutkimus- ja kehittämistyön viestintä ja raportointi
OSALLISTUMINEN OPETUKSEEN:
Kontaktiopetukseen osallistuminen on edellytys opintojakson suorittamiselle. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Jos opiskelija joutuu olemaan poissa kontaktiopetuksesta, poissa-olo korvataan opettajan antamalla korvaavalla tehtävällä.
Hyväksytty suoritus edellyttää lisäksi, että opiskelija osallistuu ryhmätyöskentelyyn sekä palauttaa arvioitavat oppimistehtävät annetun arviointiaikataulun mukaisesti.
TEKOÄLY:
Tekoälyä voi käyttää apuna ideoiden keksimisissä kirjoitustehtäviin, mutta se ei saa korvata omaa ajattelua, lähteiden etsimistä ja kirjoittamista. Oman tekstin kielen ja muotoilun korjaaminen tekoälyllä on sallittua, mutta kokonaisia tekstejä ei saa teettää tekoälyllä. Jos käytät tekoälyä, kerro siitä avoimesti. Tekoälyn käytön salaaminen on vilppiä. Kun käytät tekoälyä, tutustu Metropolian tekoälyohjeisiin ja toimi niiden mukaan. Olet itse vastuussa ohjeiden noudattamisesta.
AHOT:
Opintojakso tai jakson osia voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on suoritettu korkeakoulutasoiset opinnot opintojakson sisällöistä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa tarkoituksenmukaisesti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Hän noudattaa tietosuoja- ja tutkimuseettisiä ohjeita. Hän viestii ja raportoi selkeästi tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kykenee yhteistyöhön muiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti kehittämisen kannalta olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja kehittää niiden mukaista toimintaa. Hän viestii ja raportoi vakuuttavasti tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä kykenee rakentavaan yhteistyöhön muiden kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
Lisätiedot
Lisätietoja opiskelijoille
OPINTOJEN SISÄLTÖ:
Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät
Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
Aineiston hankinta, analyysi, luotettavuus ja tulkinta
Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
Tutkimus- ja kehittämistyön viestintä ja raportointi
OSALLISTUMINEN OPETUKSEEN:
Kontaktiopetukseen osallistuminen on edellytys opintojakson suorittamiselle. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Jos opiskelija joutuu olemaan poissa kontaktiopetuksesta, poissa-olo korvataan opettajan antamalla korvaavalla tehtävällä.
Hyväksytty suoritus edellyttää lisäksi, että opiskelija osallistuu ryhmätyöskentelyyn sekä palauttaa arvioitavat oppimistehtävät annetun arviointiaikataulun mukaisesti.
TEKOÄLY:
Tekoälyä voi käyttää apuna ideoiden keksimisissä kirjoitustehtäviin, mutta se ei saa korvata omaa ajattelua, lähteiden etsimistä ja kirjoittamista. Oman tekstin kielen ja muotoilun korjaaminen tekoälyllä on sallittua, mutta kokonaisia tekstejä ei saa teettää tekoälyllä. Jos käytät tekoälyä, kerro siitä avoimesti. Tekoälyn käytön salaaminen on vilppiä. Kun käytät tekoälyä, tutustu Metropolian tekoälyohjeisiin ja toimi niiden mukaan. Olet itse vastuussa ohjeiden noudattamisesta.
AHOT:
Opintojakso tai jakson osia voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on suoritettu korkeakoulutasoiset opinnot opintojakson sisällöistä.