Tutkimuksen ja kehittämisen lähtökohdat (Sote) (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000GK12-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
20.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida tutkimus- ja kehittämistarpeita
- osaa kriittisesti arvioida ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- osaa valita ja soveltaa tutkimus- ja kehittämistoimintaan soveltuvia menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
- osaa tunnistaa, analysoida ja ratkaista tutkimuseettisiä kysymyksiä, osaa toimia hyvän tieteellisen käytännön ja tietosuojaan liittyvien vastuiden mukaisesti sekä osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- osaa viestiä tutkimus- ja kehittämistoiminnasta asianmukaisella tavalla
- osaa toteuttaa monialaisia työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeita
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
Tutkimus- ja kehittämisprosessien piirteet
Tutkimussuunnitelma
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät ja niiden luotettavuus
Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
Tutkimus- ja kehittämistyön suullinen ja kirjallinen viestintä
Aika ja paikka
Moodle-oppimisympäristö
Työtilan nimi: ilmoitetaan myöhemmin
Kirjautumisavain: ilmoitetaan myöhemmin
Opiskelija opiskelee itsenäisesti opintojakson aihealueet. Opiskelija suorittaa aktivoivat tehtävät ja tietotestit joustavasti opintojakson toteutuksen aikana.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali Moodle-työtilassa
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu (Moodle):
Itsenäinen opiskelu verkko-oppimisalustalla
Aktivoivat tehtävät (filosofis-teoreettiset lähtökohdat, tutkimusprosessi, tiedonhaun työkirja, määrällinen tutkimus, laadullinen tutkimus, sisällön analyysi, tutkimuksellinen kehittämistyö, kirjallisuuskatsaus ja laadun arviointi, tutkimusetiikka ja tietosuoja)
3 tietotestiä
Tehtävät ja tietotestit ovat yksilötehtäviä.
Moodle-alustalla on käytössä opiskelijan suoritusten seuranta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Aktivoivat tehtävät ja tentit on suoritettava opintojakson toteutuksen ajankohtana.
Hylätyn toteutuksen osan uusinta 8-9.1.2026.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuudessaan 135 tuntia ( 5op) opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Sisällön suositeltu eteneminen Moodlessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Vilppi:
Palauttamalla tehtävät ja tietotestit opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Tekoäly: Tällä opintojaksolla ei ole mahdollista käyttää tekoälyä.
Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky
analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja
laaja-alaisuutta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson osasuoritukset (aktivoivat tehtävät, 3 tietotestiä) tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen kuin opintojakso arvioidaan.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.
Tyydyttävä (1) arviointikriteeri
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.