Siirry suoraan sisältöön

Kestäviä ratkaisuja tutkimus- ja kehittämiskumppanuudessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000GA84-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
20.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Kuntoutuksen kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Toteutukselle S000GA84-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- edistää kumppanuusperustaista osallistuvaa toimintakulttuuria tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- soveltaa ja arvioida erilaisia viitekehyksiä, prosesseja, menetelmiä ja välineitä tutkimus- ja kehittämiskumppanuudessa.

Sisältö

- Tulevaisuusvaikuttava tutkimus- ja kehittämiskumppanuus
- Tutkimus- ja kehittämiskumppanuuteen perustuvat viitekehykset, prosessit, menetelmät ja välineet

Aika ja paikka

Opintojakson opetus toteutuu etäyhteydellä. Opetuskerrat ovat:

ma 20.10.2025 klo 13.00-16.15
ma 3.11.2025 klo 9.00-12.15
ma 17.11.2025 klo 9.00-12.15
ma 1.12.2025 klo 13.00-16.15
ti 16.12. klo 9.00-16.15

Muutokset aikatauluun ovat mahdollisia.

Oppimateriaalit

Opintojakson opiskelumateriaali löytyy Moodlesta. Keskeisiä materiaaleja ovat:

Sipari S, Vänskä N & Helenius S (2024). Tulevaisuusvaikuttava TKI-kumppanuus. https://www.metropolia.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisut/tulevaisuusvaikuttava-tki-kumppanuus

Sipari S, Vänskä N, Lehtonen K, Helenius S, Väisänen S, Harra, T (2022). Osallistuva tutkimuskumppanuus kuntoutuksessa. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-332-9

Sipari S, Helenius S, Vänskä N, Foster R, Salonen A O (2022). Osallistuva tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiokumppanuus ammattikorkeakoulukontekstissa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 24(4), 10–27. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/125872

Opetusmenetelmät

Opintojakson työmuodot ovat seuraavat: Verkko-opetus, Itsenäinen verkko-opiskelu, Työpaja, Yhteiskehittely, Oppimistehtävät

Opintojakson opetus toteutuu etäyhteydellä, ja opetuskerrat ovat seuraavat (muutokset aikatauluun ovat mahdollisia):
ma 20.10.2025 klo 13.00-16.15
ma 3.11.2025 klo 9.00-12.15
ma 17.11.2025 klo 9.00-12.15
ma 1.12.2025 klo 13.00-16.15
ti 16.12. klo 9.00-16.15

Opetuskerroilla hyödynnetään työpajoja ja yhteiskehittelyä oppimisen syventämiseksi. Lisäksi opiskelu tapahtuu perehtymällä opintojakson materiaaleihin ja kirjallisuuteen sekä oppimistehtävien muodossa. Opintojaksolla käytetään verkko-oppimisympäristö Moodlea.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijalla on mahdollisuus suunnitella, soveltaa ja arvioida osallistuvaan tutkimus- ja kehittämiskumppanuuteen perustuvaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa nivoen toiminnan omaan toiminta- ja työympäristöön.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttejä tai uusinta- tai arvosanan korotusmahdollisuuksia.

Jos oppimistehtävä ei täytä hyväksytyn kriteerejä, opiskelijalla on mahdollisuus täydentää tehtävää annetun palautteen perusteella.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työskentely vaatii opiskelijalta itsenäistä ja itseohjautuvaa työotetta ja ajankäytön suunnittelua.

Resurssit 5 op x 27 h = 135 h

Syksy 2025: opetuskerrat etäyhteydellä 6 x 4 h, itsenäistä työskentelyä 111 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu syyslukukauden 2. periodilla 20.10.–31.12.2025.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on YAMK-tasoinen (EQF 7-taso). Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.

Opintojakso sisältää kaksi oppimistehtävää, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty:

1) Ennakkotehtävä: ideapaperi (laajuus 2 sivua), palautus ennen opintojakson alkua Moodleen viimeistään 6.10.2025.
2) Kehittämistehtävä, palautus Moodleen viimeistään 22.12.2025.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille. (Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille. Metropolia Ammattikorkeakoulu 2024.)

Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden ääni kuullaan. Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa. Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.

Muutososaaminen
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena. Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä. Hyödynnetään olemassa
olevia verkostoja. Muutosta arvioidaan toteavasti. Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden osallisuus mahdollistetaan. Eettisyys ilmenee kohtaamisessa. Toimintakokonaisuuksia tuotetaan toimijoiden kanssa yhdessä yhdyspinnoilla monitahoisesti.

Muutososaaminen
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa. Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä. Toimitaan verkostojen yhdyspinnoilla. Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti. Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yhteistoimintaosaaminen
Toimijat ymmärretään aktiivisina kehittäjäkumppaneina. Toimijoiden tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä. Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan. Toimijat yhdessä rakentavat mielekkäitä ja uudistavia toimintakokonaisuuksia hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.

Muutososaaminen
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja jaettuun ymmärrykseen. Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta. Verkostot uudistuvat yhdyspintoja ylittäviksi. Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi. Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden näkökulma ei tule ilmi. Toiminnan eettiset näkökulmat jäävät huomioimatta. Toimintakokonaisuuksien tuottaminen ei toteudu eikä toimijoiden huomiointi käy ilmi.

Muutososaaminen
Yhteistä päämäärää ei ole sovittu tai se on asetettu yksitahoisesti. Käytäntöjen kehittäminen ei käy ilmi. Verkostoja ei hyödynnetä. Muutoksen arviointi ei käy ilmi. Ilmapiirin rakentamista ei huomioida.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu opintojakson oppimistehtäviin. Opintojakso arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty. Arvioinnissa käytetään Kuntoutuksen kehittäminen (ylempi AMK) tutkinto-ohjelman arvioinnin kohteita ja kriteerejä. Arviointikohteet ovat yhteistoimintaosaaminen ja muutososaaminen.

Siirry alkuun