Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan analytiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: LY00FG25-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 10.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
30.10.2025 - 05.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Jimmy Ruokolainen
MEN Liiketalous ope
Vastuuopettaja
Raisa Varsta
Opintojakso
LY00FG25

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 30.10.2025 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Liiketoiminnan analytiikka LY00FG25-3005
Online
To 27.11.2025 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Liiketoiminnan analytiikka LY00FG25-3005
Online
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakso suoritettuaan opiskelija ymmärtää, että ammattimaisessa organisaatiossa päätöksenteko pohjautuu tietoon (tiedolla johtaminen) ja, että tiedon saamiseksi päätöksentekoon on tiedonhallinnan käytänteiden oltava kunnossa (tiedon johtaminen).

Opiskelija osaa analysoida, millä maturiteettitasolla organisaatio on tiedonhallinnan käytänteissä, ja osaa suunnitella kehitystoimenpiteitä organisaation toiminnan parantamiseksi.

Opiskelija osaa arvioida organisaation tarvitsemia työkaluja ja ohjelmistoja sekä käyttää Business Intelligence-työkalua raportointiin, tiedon yhdistämiseen ja visualisointiin sekä datan analysointiin.

Opiskelija hallitsee alan sanaston ja pystyy osallistumaan tiedonhallinnan kehityshankkeisiin oman liiketoiminta-alueensa asiantuntijana.

Sisältö

* Älykäs, interaktiivinen raportointi ja visualisointi
* Liiketoimintatiedon hallinta, tiedon johtaminen ja tiedolla johtaminen
* Erilaiset datalähteet, niiden yhdistäminen ja jalostaminen moderniin ongelmanratkaisuun
* Business Intelligence -työkalun käyttö (Power BI tai muu vastaava)

Esitietovaatimukset

Suoritettu korkeakoulututkinto

Työmuodot

Opintojakso on pääasiassa tarkoitettu muutosjohtamisen tutkinto-ohjelman opiskelijoille mutta toki kaikki muutkin ovat tervetulleita. Lähiopetusta on kaksikertaa syksyllä ja viisi kertaa keväällä - poikkeuksellinen lähestymistapa datateknisten työkalujen sisäistämisestä johtuen.

Opetuskerrat ovat seuraavina päivinä klo 17-20.15

Syksy 2025: 30.10., 27.11.
Kevät 2026: 3.2., 17.3., 7.4., 14.4., 5.5.

Liiketoiminnan analytiikka sisältää konseptuaalista ymmärrystä tiedolla johtamisesta sekä taidollista sisältöä analytiikan ja visualisoinnin työkaluista (erityisesti Power BI) eli tiedon johtamisesta. Lähiopetuksen välillä on itsenäistä opiskelua ja työkaluihin liittyvää jatkokehittelyä omissa työympäristöissä. Opetus on case-painoitteista ja käytännön läheistä.Materiaali ja käsitteistöstä iso osa on englannin kielistä.

Aika ja paikka

Pedagogisista syistä (=ohjelmistojen oppiminen tehokkaampaa) opetus järjestetään lähi- ja etäopetuksen yhdistlemänä. Tarkka aikataulu lähi- ja etäpäivien suhteen viimeistellään kurssin kahden ensimmäisen luennon aikana. Luentoja ei tallenneta eikä järjestetä etämahdollisuutta. Luennoilla käytävät aiheet ovat itse opeteltavissa opiskelumateriaalien (videot, äänitteet, kirjat ja artikkelit) avulla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Julkaistaan kurssin alkupuolella: omat kotisivut joilla kurssin kirjallisuutta, lähteitä, videoita yms. sekä suomeksi että englanniksi.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Voi itse opiskella, ei läsnäolopakkoa, kurssin tehtävät tulee kuitenkin palauttaa aikataulussa. Myöhästyneitä palautuksia ei oteta huomioon arvostelussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Caselähtöinen opetus: tietopohjaisten business ongelmien ratkaisua nykypäivän työkaluilla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä eikä uusintamahdollisuutta. Arviointi pohjautuu palautettaviin tehtäviin.

Kansainväliset yhteydet

Materiaalit ja oppimisympäristöt ovat kansainvälisiä parhaita käytänteitä noudattavia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

BI-työkalujen oppiminen vaatii aikaa ja ilman omaa ajankäyttöä oppiminen jää valitettavasti pintapuoliseksi sekä lähiopetuksessa ryhmä saattaa joutua odottamaan, jos yksilö ei ole kehittänyt osaamistaan lähiopetuksen välillä, joten huolehdithan että varaat itseopiskelulle riittävästi aikaa. Tiedolla johtamisen kirjallisuutta ja aineistoa pystyy verrattain pienellä työkuormalla sisäistämään.

Sisällön jaksotus

Kolme kertaa syksyllä ja neljä kertaa keväällä. Opetuksen aikana yhdistellään sekä tiedollista sisältöä (tiedolla johtaminen) että taidollista sisältöä (tiedon johtaminen) eli ongelmanratkaisua BI-työkaluilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Tule rohkeasti mukaan, jos aihe kiinnostaa!

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

0-5. Arviointi pohjautuu palautettaviin tehtäviin, osallistumisaktiivisuudesta korotetaan arvosanaa, myöhästyneitä palautuksia ei oteta mukaan arviointiin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Siirry alkuun