Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00EJ16-3115
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 12.11.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 21.08.2025 - 13.12.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Emilia Tapio
- Opintojakso
- XX00EJ16
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 19.11.2025 klo 17:00 - 19:30 (2 t 30 min) |
Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115 |
Etäopetus
|
Ke 14.01.2026 klo 17:00 - 19:30 (2 t 30 min) |
Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115 |
Etäopetus
|
Ke 11.02.2026 klo 17:00 - 19:30 (2 t 30 min) |
Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115 |
Etäopetus
|
Ke 06.05.2026 klo 17:00 - 19:30 (2 t 30 min) |
Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115 |
Etäopetus
|
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista osaamista, tutkimus- ja kehittämisosaamista sekä kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja, joilla on mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen.
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tunnistaa, arvioida ja perustella tutkimus- ja kehittämistarpeita eri näkökulmista.
• Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa ja aineistoa työelämän kehittämisessä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa.
• Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset laadulliset, määrälliset tai kehittämismenetelmät.
• Opiskelija kykenee soveltamaan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
• Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja tutkimusetiikan ja osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
• Opiskelija osaa arvioida tutkimus- ja kehittämishankkeen luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti
• Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnän.
• Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti monialaisissa kehittämisverkostoissa sekä toteuttaa erilaisia työelämän kehittämisprojekteja.
Sisältö
• Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
• Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
• Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
• Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät:
• Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
• Aineiston hankinta, analyysi, luotettavuus ja tulkinta
• Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
• Tutkimus- ja kehittämistyön viestintä ja raportointi
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto
Työmuodot
Etäopetus
Itsenäinen työskentely
Aika ja paikka
24.9.2025 klo 17-19.30 Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
22.10.2025 klo 17-19.30 Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
19.11.2025 klo 17-19.30 Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
10.12.2025 klo 17-19.30 Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
14.1.2025 klo 17-19.30 Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
12.2.2025 klo 17-19.30 Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opetusmateriaalit löytyvät Moodlen työtilasta.
Lisälukemistoa:
Eriksson, Päivi & Koistinen, Katri. 2005. Monenlainen tapaustutkimus.
Fellows, Richard F. Research Methods for Construction, John Wiley & Sons, Incorporated. 2015. https://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/detail.action?docID=7104226. ProQuest Ebook Central.
Kelo, Marjatta & Koski, Pirjo. 2019. Toimintatutkimus menetelmänä.
Mankki, Ville & Vilkka, Hanna. 2024. Johdatus monimenetelmätutkimukseen. Jyväskylä: Santalahti-kustannus.
Puusa, Anu, Juuti, Pauli & Aaltio, Iiris. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. Viitattu 27.5.2022. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistavat ja menetelmät (Humak)
Vilkka, Hanna. 2015. Tutki ja kehitä. Juva: PS-kustannus.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssin aikana laaditaan opinnäytetyö useimmiten työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin lopussa on Exam-tentti.
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 t
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssitehtävät: hyväksytty / hylätty
Opinnäytetyösuunnitelman esitys 1-5 (50 % arvosanasta)
Loppukoe 1-5 (50 % arvosanasta)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa tarkoituksenmukaisesti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Hän noudattaa tietosuoja- ja tutkimuseettisiä ohjeita. Hän viestii ja raportoi selkeästi tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kykenee yhteistyöhön muiden kanssa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti kehittämisen kannalta olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja kehittää niiden mukaista toimintaa. Hän viestii ja raportoi vakuuttavasti tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä kykenee rakentavaan yhteistyöhön muiden kanssa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.