Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: XX00EJ16-3115

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 12.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
21.08.2025 - 13.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Talotekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Emilia Tapio
Opintojakso
XX00EJ16

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 19.11.2025 klo 17:00 - 19:30
(2 t 30 min)
Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
Etäopetus
Ke 14.01.2026 klo 17:00 - 19:30
(2 t 30 min)
Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
Etäopetus
Ke 11.02.2026 klo 17:00 - 19:30
(2 t 30 min)
Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
Etäopetus
Ke 06.05.2026 klo 17:00 - 19:30
(2 t 30 min)
Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
Etäopetus
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista osaamista, tutkimus- ja kehittämisosaamista sekä kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja, joilla on mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen.
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tunnistaa, arvioida ja perustella tutkimus- ja kehittämistarpeita eri näkökulmista.
• Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa ja aineistoa työelämän kehittämisessä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa.
• Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset laadulliset, määrälliset tai kehittämismenetelmät.
• Opiskelija kykenee soveltamaan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
• Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja tutkimusetiikan ja osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
• Opiskelija osaa arvioida tutkimus- ja kehittämishankkeen luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti
• Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnän.
• Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti monialaisissa kehittämisverkostoissa sekä toteuttaa erilaisia työelämän kehittämisprojekteja.

Sisältö

• Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
• Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
• Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
• Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät:
• Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
• Aineiston hankinta, analyysi, luotettavuus ja tulkinta
• Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
• Tutkimus- ja kehittämistyön viestintä ja raportointi

Esitietovaatimukset

Suoritettu korkeakoulututkinto

Työmuodot

Etäopetus
Itsenäinen työskentely

Aika ja paikka

24.9.2025 klo 17-19.30 Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
22.10.2025 klo 17-19.30 Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
19.11.2025 klo 17-19.30 Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
10.12.2025 klo 17-19.30 Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
14.1.2025 klo 17-19.30 Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115
12.2.2025 klo 17-19.30 Etäopetus, Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3115

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opetusmateriaalit löytyvät Moodlen työtilasta.

Lisälukemistoa:

Eriksson, Päivi & Koistinen, Katri. 2005. Monenlainen tapaustutkimus.

Fellows, Richard F. Research Methods for Construction, John Wiley & Sons, Incorporated. 2015. https://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/detail.action?docID=7104226. ProQuest Ebook Central.

Kelo, Marjatta & Koski, Pirjo. 2019. Toimintatutkimus menetelmänä.

Mankki, Ville & Vilkka, Hanna. 2024. Johdatus monimenetelmätutkimukseen. Jyväskylä: Santalahti-kustannus.

Puusa, Anu, Juuti, Pauli & Aaltio, Iiris. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus.

Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. Viitattu 27.5.2022. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4

Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistavat ja menetelmät (Humak)

Vilkka, Hanna. 2015. Tutki ja kehitä. Juva: PS-kustannus.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssin aikana laaditaan opinnäytetyö useimmiten työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin lopussa on Exam-tentti.

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 t

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssitehtävät: hyväksytty / hylätty
Opinnäytetyösuunnitelman esitys 1-5 (50 % arvosanasta)
Loppukoe 1-5 (50 % arvosanasta)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa tarkoituksenmukaisesti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Hän noudattaa tietosuoja- ja tutkimuseettisiä ohjeita. Hän viestii ja raportoi selkeästi tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kykenee yhteistyöhön muiden kanssa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti kehittämisen kannalta olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja kehittää niiden mukaista toimintaa. Hän viestii ja raportoi vakuuttavasti tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä kykenee rakentavaan yhteistyöhön muiden kanssa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Siirry alkuun