3D-grafiikka, polygonimallinnus ja animaatio (15 op)
Toteutuksen tunnus: KM00FM44-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 22.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 10.09.2025 - 05.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Media, muotoilu ja konservointi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 24
- Koulutus
- XR Design
- Opettajat
- Markku Luotonen
- Vastuuopettaja
- Markku Luotonen
- Ryhmät
-
KXJ25S1XR Design, päivä
- Opintojakso
- KM00FM44
Toteutuksella on 39 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 261 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 10.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
To 11.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Pe 12.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ma 15.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ti 16.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
To 18.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Pe 19.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ma 22.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ti 23.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ke 24.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
To 25.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Pe 26.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ma 29.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ti 30.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ke 01.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
To 02.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Pe 03.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ma 06.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ti 07.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ke 08.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
To 09.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Pe 10.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Pe 31.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ma 03.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ti 04.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Pe 07.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ma 10.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ti 11.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ma 17.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ti 18.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Pe 21.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ma 24.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ti 25.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Pe 28.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ma 01.12.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Ti 02.12.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Pe 05.12.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
3D Graphics, Polygonal Modeling and Animation KM00FM44-3002 |
AR453
Digitila Transform
|
Tavoitteet
Opiskelija tuntee 3D-grafiikan ja animaation peruskäsitteet ja terminologian sekä on perehtynyt mallinnuksen, teksturoinnin, valaistuksen, renderoinnin ja animaation perusteisiin. Opiskelija osaa jälkikäsitellä 3D-ohjelmistolla tuotettuja kuvia ja animaatioita sekä on tutustunut 3D-mallien tuomiseen reaaliaikaisiin renderointimoottoreihin.
Sisältö
- 3D-grafiikan ja animaation terminologia ja sovellukset
- Mallinnuksen, teksturoinnin, valaistuksen ja renderoinnin menetelmät
- 3D-animaation peruskäsitteet, työkalut ja menetelmät
- 3D-animaation renderointi ja jälkikäsittely
Aika ja paikka
Luokkahuone AR453
Oppimateriaalit
Oppimateriaalin perehtymistä etukäteen ei vaadita.
Opetusmenetelmät
Kurssilla opiskellaan 3D grafiikan ja animaation perusteita työskentelemällä henkilökohtaisten harjoitustehtävien parissa.
Tehtäviin kuuluu suunnittelua, mallinnusta, teksturointia, riggaamista, animointia ja renderöintiä. Kurssilla myös luetaan tekstejä ja opiskellaan mutea materiaaleja liittyen aiheeseen.
Opettaja työskentelee kurssilla Blenderillä, mutta muiden 3D ohjelmistojen käyttäminen kurssitehtävissä on myös mahdollista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
EAHOT mahdollisuus vastaavan kurssin tai taitojen perusteella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
39 päivää työskentelyä viiden harjoitustehtävän ja presentaatioiden parissa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee 3D-grafiikan peruskäsitteet ja terminologian ja osaa mallinnuksen, teksturoinnin, valaistuksen, animaation ja renderoinnin perusteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee 3D-grafiikan peruskäsitteet ja terminologian sekä mallintaa, teksturoi, valaisee ja renderoi korkealaatuisia kuvia ja animaatioita. Opiskelija pystyy tuottamaan 3D-sisältöä eri julkaisukanaviin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee 3D-grafiikan käsitteet ja terminologian ja soveltaa luovasti mallinnuksen, teksturoinnin, valaistuksen, animaation ja renderoinnin työkaluja. Opiskelija pystyy tuottamaan korkealaatuista 3D-sisältöä eri julkaisukanaviin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee 3D-grafiikan peruskäsitteet ja terminologian ja osaa mallinnuksen, teksturoinnin, valaistuksen, animaation ja renderoinnin perusteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student is familiar with the basic concepts and terminology of 3D graphics, and knows the basics of modeling, texturing, lighting, animation, and rendering.
Assessment criteria, good (3)
The student masters the basic concepts and terminology of 3D graphics, as well as models, textures, illuminates and renders high-quality images and animations. The student is able to produce 3D content for different publication channels.
Assessment criteria, excellent (5)
The student masters the concepts and terminology of 3D graphics and creatively applies modeling, texturing, lighting, animation and rendering tools. The student is able to produce high-quality 3D content for various publication channels.
Assessment criteria, approved/failed
The student is familiar with the basic concepts and terminology of 3D graphics and knows the basics of modeling, texturing, lighting, animation, and rendering.