Disability (5 cr)
Code: SX00EP10-3015
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
07.01.2025 - 25.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Taina Valkeapää
- Ulla Saukkonen
- Teacher in charge
- Taina Valkeapää
- Groups
-
SXH23S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä, sosiaaliohjaus
- Course
- SX00EP10
Implementation has 6 reservations. Total duration of reservations is 18 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 08.01.2025 time 09:00 - 11:45 (2 h 45 min) |
Vammaisuus (lähitoteutus) SX00EP10-3014 ja Vammaisuus (itsenäinen) SX00EP10-3015 |
MPA2010
Oppimistila
|
Fri 10.01.2025 time 09:00 - 11:45 (2 h 45 min) |
Vammaisuus (lähitoteutus) SX00EP10-3014, Vammaisuus (itsenäisen työskentelyn toteutus) SX00EP10-3015 |
MPA5019
Oppimistila
|
Mon 13.01.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Vammaisuus (lähitoteutus) SX00EP10-3014 |
MPA2022
Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
|
Wed 26.02.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Tentti, Vammaisuus (itsenäisen työskentelyn toteutus) SX00EP10-3015 |
MPA6012
Oppimistila
|
Mon 07.04.2025 time 16:00 - 19:00 (3 h 0 min) |
1. uusintatentti / Vammaisuus (lähitoteutus) SX00EP10-3014, Vammaisuus (itsenäisen työskentelyn toteutus) SX00EP10-3015 |
MPA4009
Oppimistila
|
Wed 21.05.2025 time 16:00 - 19:00 (3 h 0 min) |
2. uusintatentti / Vammaisuus (lähitoteutus) SX00EP10-3014, Vammaisuus (itsenäisen työskentelyn toteutus) SX00EP10-3015 |
MPA4009
Oppimistila
|
Objective
The students identify phenomena related to disability, client groups, and the special needs of people with disabilities. They know the basic concepts, key legislation, contracts and services in the field. The students are familiar with the current discussion about disability. They reflect on their own professional relationship to the subject.
Content
The key principles and challenges regarding the Finnish disability policy, human rights, right of self-determination, equality, inclusion and accessibility. Disability and the related special needs. Legislation on disability, services and support measures. Communication supporting and replacing speech.
Location and time
Opintojaksototeutus on tarkoitettu ensisijaisesti saapumisryhmän SXH23S1 opiskelijoille.
Lähiopetusajat (muutokset mahdollisia):
8.1. klo 9.00-11.45 aloituskerta
10.1. klo 9.00-11.45 lähiopetus
13.1. klo 12.45-16 lähiopetus
26.2. klo 12.45-15.30 (+mahdollinen lisäaika klo 16.00 saakka) yksilötentti
Materials
Tenttimateriaali
1. LÄHIOPETUKSEN SISÄLTÖ
2. Autio, A. ¬- Niemelä, M. (2017): Vammaisuus ja sosiaalityö. Teoksessa Kananoja, A. - Lähteinen, M. - Marjamäki, P. (toim.): Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma Oy. s. 273 -289 (artikkeli löytyy skannattuna opintojakson OMA-työtilan dokumenteista)
3. Martin, M., & Romakkaniemi, M. (2021). Jaettu toimijuus vammaispalvelujen sosiaalityössä. teoksessa A. Teittinen, M. Kivistö, M. Tarvainen, & S. Hautala, Vammaiset ihmiset kansalaisina (Sivut 203-234). Vastapaino. (artikkeli löytyy skannattuna opintojakson OMA-työtilan dokumenteista)
4. Vammaisten ihmisten itsemääräämisoikeuden toteutuminen sosiaali- ja vammaispalveluissa. Teoksessa Lindh Jari, Kivistö Mari, Martin Marjatta, Tarvainen Merja, Vesala Hannu T. ja Heinonen Pilvikki (2023): Harkinta vammaissosiaalityössä. Vammaissosiaalityön harkinta käsitteenä, käytäntönä ja kokemuksena. Kehitysvammaliiton selvityksiä 18. s.119-139 https://www.kehitysvammaliitto.fi/wp-content/uploads/2023/11/harkinta-vammaissosiaalityossa-verkko-01.pdf
5. Suuntana vammaisten henkilöiden yhdenvertainen osallisuus työelämässä. 2022. Vammaisten henkilöiden työelämäosallisuuden edistäminen -yhteishanke. https://bin.yhdistysavain.fi/1586428/MTDmFNEcC1ONK4PYevgd0YLDvl/Suuntana%20vammaisten%20henkil%C3%B6iden%20yhdenvertainen%20osallisuus%20ty%C3%B6el%C3%A4.pdf
6. Vammaispalvelujen käsikirja http://www.thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja
VAMMAISUUS YHTEISKUNNASSA https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/vammaisuus-yhteiskunnassa
• Vammaisuus
• Yhdenvertaisuus ja syrjintä
• Vammaisten ihmisten osallisuus
7. IMO-käsikirja. Itsemääräämisoikeuden ja itsenäisen suoriutumisen tukeminen ja rajoitustoimenpiteet. Helsingin kaupunki 12/2023 https://www.hel.fi/static/sote/vamty/kasikirjat/imo-kasikirja.pdf
8. YK:n Yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista: https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2016/20160027/20160027_2#idm46263580857984
9. Kehitysvamma-alan verkkopalvelu https://verneri.net/ (yleiskieliset sivut)
Ammattilaisille
Yksilökeskeinen työote
• Yksilökeskeinen ajattelu, suunnittelu ja toiminta
• Yksilökeskeinen elämänsuunnittelu
• Välineitä yksilökeskeiseen elämänsuunnitteluun
• Aktiivinen, yksilöllinen tuki
• Osallistumisen esteitä ja ratkaisuja
Kehitysvammainen henkilö asiakkaana
10. THL:n verkkosivusto: Väkivalta https://thl.fi/fi/web/vakivalta
Eri ryhmät ja väkivalta: Väkivalta ja vammaisuus
• Vammaiset lapset ja nuoret ja väkivalta
11. Tawast, S. & Leinonen, R. 2024. Opettele ainakin nämä käytöstavat. Teoksessa Suuri valhe vammaisuudesta, s. 98-120. Tammi, Helsinki. (skannattuna OMA:n työtilassa)
12. Kokemuspuheenvuorot: katso/kuuntele/lue alla olevan listan mukaiset kokemuspuheenvuorot. Pohdi tenttiä varten käsiteltyjä teemoja seuraavista näkökulmista: itsemääräämisoikeus, osallisuus, yhdenvertaisuus ja saavutettavuus. Tee itsellesi muistiinpanoja.
• Vammaiselta vaaditaan byrokratiatoimiston pyörittämistä, sanoo Finlandia-voittaja: https://areena.yle.fi/podcastit/1-72178064
• Voittajien kerho https://areena.yle.fi/1-50950516
Jarno ja kaksitoista muuta miestä osallistuvat kehitysvammaisille miehille tarkoitetulle leirille, jossa tutustutaan armeijaan: "Tottakai me puolustaisimme maata siinä missä pystyisimme."
• Kun oma lapsi lyö https://areena.yle.fi/1-50653023
28 -vuotias Tomi Kivilaakso saattaa koska tahansa raivostua ja hyökätä äitinsä Helin kimppuun. Vuosia jatkunut väkivalta on saanut Helin hetkittäin vihaamaan poikaansa. Ohjaaja Roosa Maskonen.
• Kilpaa ilman jalkoja https://areena.yle.fi/1-50318610
Pyörätuolissa istuva Ulla Kulju on ratamoottoripyöräilyn maailmanmestari. Syksyllä 2018 hän kaatui ja oli lähellä menettää toisen jalkansa. Mikään ei kuitenkaan pidä Kuljua poissa radalta. Ohjaaja Sanna Ihalainen.
• Tarvitsemme apua seksissä https://areena.yle.fi/1-4651057
Liikuntavammaiset Raila ja Miika Riikonen tarvitsevat apua kaikessa, myös seksissä. Pariskunnan seksielämän mahdollistaa henkilökohtainen avustaja Jannina Tallberg. Ohjaaja Roosa Maskonen.
• Hyvästi näkö ja kuulo https://areena.yle.fi/1-4651043
Usherin oireyhtymä vie Taru Eskeliseltä hiljalleen näön ja kuulon. Kuurosokeus rajoittaa elämää, mutta Eskelinen suhtautuu toiveikkaasti tulevaan. Ohjaus Roosa Maskonen.
• Elämä myytävänä https://areena.yle.fi/1-50001306
25-vuotiaan Petteri Vuorenmaan arki mullistui puolitoista vuotta sitten, kun asumisyksikön palvelut kilpailutettiin ja 85 prosenttia henkilökunnasta vaihtui. Nyt Petteri on jo tottunut uusiin ihmisiin ja elämä sujuu mukavasti. Mutta uusi kilpailutus odottaa jo nurkan takana.
Teaching methods
Tuition i finnish
Exam schedules
26.2. klo 12.45-15.30 (+mahdollinen lisäaika klo 16.00 saakka) YKSILÖTENTTI
Uusintatenttit (Myllypuron kampus): ma 7.4. klo 16.00-19.00 ja ke 21.5. klo 16.00-19.00
Completion alternatives
Opintojakson lähiopetustoteutus, SX00EP10-3014, Vammaisuus (lähitoteutus)
Mahdolliset ahot-hakemukset ennen opintojakson alkua: Ulla Saukkonen (ulla.saukkonen@metropolia.fi)
Student workload
5 op. = 135 h
Content scheduling
3. periodi
Further information
Opintojaksototeutus on tarkoitettu ensisijaisesti saapumisryhmän SXH23S1 opiskelijoille.
Lähiopetusajat (muutokset mahdollisia):
8.1. klo 9.00-11.45 aloituskerta
10.1. klo 9.00-11.45 lähiopetus
13.1. klo 12.45-16 lähiopetus
26.2. klo 12.45-15.30 (+mahdollinen lisäaika klo 16.00 saakka) yksilötentti
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
Arviointikriteerit Metropolian yleiset arviointikriteerit.
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi
Arviointimenetelmät: yksilötentti