Skip to main content

Social Councelling with Adults (5 cr)

Code: SX00DL73-3006

General information


Enrollment
02.12.2024 - 10.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2025 - 25.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
On-campus
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Social Services
Teachers
Katriina Rantala-Nenonen
Katja Ihamäki
Groups
SXH23K2
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
SXH23K1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
SXH22S1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Course
SX00DL73

Implementation has 8 reservations. Total duration of reservations is 22 h 45 min.

Time Topic Location
Wed 19.03.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Aikuissosiaaliohjaus SX00DL73-3006
MPB5010 Oppimistila
Tue 01.04.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Aikuissosiaaliohjaus SX00DL73-3006
MPA5025 Oppimistila
Wed 02.04.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Aikuissosiaaliohjaus SX00DL73-3006
MPA5025 Oppimistila
Fri 04.04.2025 time 08:30 - 12:00
(3 h 30 min)
Aikuissosiaaliohjaus SX00DL73-3006
MPA6019 Oppimistila
Tue 08.04.2025 time 12:45 - 14:15
(1 h 30 min)
Aikuissosiaaliohjaus SX00DL73-3006
MPA5025 Oppimistila
Tue 22.04.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Aikuissosiaaliohjaus SX00DL73-3006
Zoom
Fri 25.04.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Aikuissosiaaliohjaus SX00DL73-3006
MPA2019 Oppimistila
Tue 29.04.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Aikuissosiaaliohjaus SX00DL73-3006
MPA5025 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Objective

Students will know how to support and guide individuals in a goal-oriented way, reinforcing their subjectivity and resources in challenging life management situations.

Content

Social rehabilitation. Supporting subjectivity and its changes. Target groups of social counselling with adults. Situation and service needs assessment and care plans in social work with adults. Situations reducing wellbeing and life control: poverty, unemployment, homelessness, immigration, loneliness and getting sick. Impact assessment. Using arts and functional methods in groups in social counselling with adults.

Materials

Kirjallisuutta opiskelun lähteiksi, esim:

-Aikuissosiaalityö : tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. 2021. Toim. Aila-Leena Matthies ym. Gaudeamus.
- Aikuissosiaalityö sote-uudistuksessa -kyselyn tulokset. 2023. Toim. Kivipelto & Tanner. THL.
- Junttila, Niina. Yksinäisyyden monet kasvot. 2022. Tammi.
- Suomalaisten hyvinvointi 2022. THL. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-996-2
- Sosiaalityö aikuisten parissa. Toim. Kirsi Juhila ym. 2008.
- Sosiaalityö yhteiskunnan marginaaleissa : konstruktionistisia jäsennyksiä. 2022. Vastapaino.
- Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä -henkkeen loppuraportti. 2009 Toim. Päivi Jouttimäki
- Karjalainen, Pekka, Kivipelto, Minna, Liukko, Eeva & Muurinen, Heidi (1/2021). Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö – opas ammattilaisille. THL. Helsinki.
- Kivipelto-Blomgren-Karjalainen-Saikkonen (toim.) 2013 Vaikuttavaa aikuissosiaalityötä -arviointimalleista mittareihin. Tutkimus- ja kehittämishankkeen loppuraportti.THL. Helsinki
- Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö – opas ammattilaisille. 2021. Pekka Karjalainen, Minna Kivipelto, Eeva Liukko, Heidi Muurinen. THL.
- Terveys ja sosiaalipolitiikka. 2014. Toim. Anna Metteri, Heli Valokivi ja Satu Ylinen. Jyväskylä: PS-kustannus
- Metteri, Anna Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. 2012. Tampere.
http://www.aikuissosiaalityo.fi/aikuissosiaalityo
- Rakenteellinen sosiaalityö. 2014. Toim. Anneli Pohjola, Merja Laitinen ja Marjaana Seppänen. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja.
- Sosiaalibarometri 2022 Erityiskatsaus. SOSTE. Suomen sosiaali ja terveys ry. Anne Eronen & Pia Londén.
- Vaalavuo, Maria yms. Nuoret aikuiset, terveys ja toimeentulotuki. 2020. THL.
- Vastavuoroinen sosiaalityö. 2016. Toim. Maritta Törrönen jne. Gaudeamus.
- Yksilöksi ryhmässä. 2009. Toim. Heidi Lindroos ja Ulrika Segergrantz. Palmenia.
- Zufferey, Carole: Homelessness and social work. 2017. Routledge.
- Ulkona yöpyneiden asunnottomien henkilöiden tilanne Helsingissä syksyllä 2024. Helsingin kaupunki, Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala. Etsivä lähityö.
- Seuraavien aikakausjulkaisujen ajankohtaiset, aiheeseen ja omaan ammatilliseen kiinnostukseen liittyvät artikkelit: Janus, Yhteiskuntapolitiikka, European Journal of Social Work, Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti yms.

Teaching methods

Luennot
Ryhmän ohjaus pienryhmissä ja sen esitys
Henkilökohtainen reflektio

Läsnäolo lähiopetukseen 70 %

Employer connections

Ryhmänohjaus 2-3 krt asiakkaiden parissa

Student workload

5 op. Yhteensä 135 h
Lähipetus 27 oppituntia ja yksilö- ja ryhmätehtävä 54+54 tuntia.

Opetus toteutetaan lähiopetuksena Myllypuron kampuksella lukuunottamatta 22.4. opetuskertaa, jolloin opetus pidetään Zoomissa

19.03. klo 12.45-16.00 Yhteinen aloitus, pakollinen läsnäolo / Katja Ihamäki (KI) ja Katriina Rantala-Nenonen (KR-N)
01.04. klo 12.45 - 16.00 / KI
02.04. klo 12.45 - 16.00 / KI
04.04. klo 08.30 - 12.00 / KR-N
08.04. klo 12.45 - 14.15 Välireflektio / KI ja KR-N
22.04. klo 10.00 - 11.30 / KI ja KR (opetus Zoomissa)
25.04. klo 12.45 - 16.00 KR-N
29.04. klo 12.45 - 16.00 Ryhmätyön esitykset ja palaute, pakollinen läsnäolo / KI ja KR-N

Läsnäolo lähiopetukseen 70 %.

Ryhmätyöesityksen & henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan palautukset Omaan pe 9.5.2024 mennessä.

Content scheduling

Lähiopetus, ryhmänohjaus kevään aikana (noin 2-3 krt), ryhmänohjausprojektin esitys ja henkilökohtainen reflektio.

Aikataulu: Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus.


Ryhmätyöesityksen & henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan palautukset Omaan pe 9.5.2025 mennessä.

Further information

Opintojaksolle otetaan enintään 35 opiskelijaa.

Opettajat: Katja Ihamäki (KI) ja Katriina Rantala-Nenonen (KR-N)

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä. Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment methods and criteria

Kirjallinen reflektio (yksilötyö) 50 %
Ryhmätyö ja sen esittäminen 50 %

Arviointi:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettajat tarkentavat arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Go back to top of page