Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP05-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jyrki Konkka
hyvinvointi sosiaaliala
Sini Vuojärvi
Ryhmät
SXH24S2VE
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus
Opintojakso
SX00EP05

Toteutuksella on 26 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 104 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 18.08.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ti 19.08.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
To 21.08.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ryhmätyöskentelyaika: Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ma 25.08.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ryhmätyöskentelyaika: Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ma 25.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
To 28.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ma 01.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ma 01.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ke 03.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ryhmätyöskentely: Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
To 04.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ti 09.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
ryhmätyöskentely: Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
To 11.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ryhmätyöskentely: Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ma 15.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ma 15.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ryhmätyöskentely: Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
To 18.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ti 23.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
ryhmätyöskentely: Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
To 25.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
ryhmätyöskentely: Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ma 29.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ti 30.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ryhmätyöskentely: Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ti 30.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
To 02.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
ryhmätyöskentely: Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ma 06.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Moodle-tentti, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ma 13.10.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
ryhmätyöskentely: Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ma 20.10.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
ryhmätyöskentely: Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Ke 22.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3017
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää arvojen ja eettisen perustan merkityksen sosiaalialan työssä ja osaa soveltaa eettisiä käsitteitä ja periaatteita ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija ymmärtää arvojen ja eettisten näkökulmien moninaisuuden ja osaa arvioida kriittisesti erilaisten eettisten ratkaisujen oikeutusta sosiaalialan työssä. Opiskelija ymmärtää ammattietiikan merkityksen sosiaalialan työssä, sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja osaa toimia niiden mukaisesti.
Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa arvioida kriittisesti erilaisia mediatekstejä ja niiden merkityksiä. Hän ymmärtää median roolin yhteisöllisyyden ja osallisuuden rakentajana ja osaa hyödyntää mediaa ja mediataitoja sosiaalialan kontekstissa.
Opiskelija tuntee erilaisia empowerment-käsityksiä. Hän osaa suunnitella ja käyttää yksilöiden ja yhteisöjen voimaantumista ja valtaistumista tukevia sosiaalipedagogisia työmenetelmiä asiakastyössä.
Opiskelija ymmärtää asiakastyön kirjaamisen eettisyyteen liittyvät kysymykset. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia haasteellisissa ja uhkaavissa asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiakasturvallisuuden merkityksen. Opiskelija osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa ja työhyvinvointiaan.

Sisältö

Sosiaalialan ammattietiikka, sosiaalialan ammattietiikan eettinen perusta (arvoteoria, keskeiset normatiivisen etiikan teoriat, oikeudenmukaisuusteoria), eettinen ajattelu ja ongelmanratkaisu.
Empowerment-käsitykset ja käyttö sosiaalialalla. Voimaantumista ja valtaistumista tukevat käytännön työmenetelmät.
Yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Mediakasvatus, kriittinen medialukutaito ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli. Eettisyys asiakastyön kirjaamisessa. Itsemääräämisoikeuden tukeminen ja rajoittaminen. Haasteelliset ja uhkaavat asiakastilanteet. Asiakasturvallisuus. Tunteiden merkitys ja käsittely sosiaalialan työssä. Työhyvinvointi.

Aika ja paikka

Tarkista aina kontaktiopetuksen aika lukujärjestyksestä. Lukujärjestyksiin on merkitty valmiiksi jonkin verran aikoja itsenäiseen työhön ja ryhmien yhteiseen työskentelyyn. On kuitenkin hyvä huomata, että kunkin opiskelijan tulee ITSE varata tämän lisäksi omasta kalenteristaan runsaasti aikaa myös itsenäiseen työhön ja ryhmätyöskentelyyn.

Kurssin aloitus 18.8..2025 ap. Osallistuminen aloitukseen on pakollista!
Seminaari 22.10.2025. Osallistuminen seminaariin on pakollista
TENTTI 6.10.2025 alkaen klo 13.

18.8. klo. 9-12 aloitus
19.8. klo. 9-16 opetusta
21.8. klo. 9-12 ryhmätyöskentelyä
25.8. klo. 9-12 ryhmätyöskentelyä + klo. 13-16 opetusta
28.8. klo. 13-16 opetusta
1.9. klo. 9-12 ja klo. 13-16 opetusta
3.9. klo. 9-12 ryhmätyöskentelyä
4.9. klo. 9-12 opetusta
9.9. klo. 9-16 ryhmätyöskentelyä
11.9. klo. 9-12 ryhmätyöskentelyä
15.9. klo. 9-12 ja 13-16 opetusta
17.9. klo. 9-12 ryhmätyöskentelyä
18.9. klo. 13-16 opetusta
23.9. klo. 9-16 ryhmätyöskentelyä
25.9. klo. 9-16 ryhmätyöskentelyä
29.9. klo. 9-12 opetusta
30.9. klo. 9-12 ryhmätyöskentelyä ja 13-16 opetusta
2.10. klo. 9-12 ryhmätyöskentelyä ja klo. 13-16 ryhmätyöskentelyä
6.10. TENTTI alkaen klo 13 Moodlessa
13.10. klo. 12-16 ryhmätyöskentelyä
20.10 klo. 9-13 ryhmätyöskentelyä
22.10. klo. 9-16 seminaari

Oppimateriaalit

Muutokset mahdollisia

Mediakasvatus:
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Ikäheimo, Hannu-Pekka & Vahti, Jukka 2021. Mediavälitteinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen – Murros ja tulevaisuus. Sitran selvityksiä 178. Sitra: Helsinki. Saatavana osoitteesta https://media.sitra.fi/app/uploads/2021/01/mediavalitteinen-yhteiskunnallinen-vaikuttaminen.pdf

Kanerva, Anna, Lahtinen, Emmi & Oksanen-Särelä, Katja 2022. Näkökulmia mediakasvatuksen ja medialukutaitojen yhdenvertaisuuteen. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteesta https://mediataitokoulu.fi/nakokulmia.pdf

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf

Mediakasvatusseuran materiaaleja (tarkemmat tiedot avausluennolla)

Empowerment:
Luentomateriaali sekä seuraava tenttikirjallisuus:

Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. Luvut 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127).

Luttrell, C., Quiroz, S., Scrutton, C & Bird, K. 2009. Understanding and operationalising empowerment. London: Overseas Development Institute. Linkki artikkeliin: https://odi.cdn.ngo/media/documents/5500.pdf


Etiikka:

Tenttiiin:
Luentomateriaali

Shelly Kagan: Normative Ethics, luvut 1 - 5

John Christman: Social and Political Philosophy - A Contemporary Introduction, luvut 1 - 5

Etiikan oheismateriaali:

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

NASW: The Code of Ethics

Larry S. Temkin: Being Good in a World of Need

Muu kirjallisuus, joka ilmenee luentomateriaalista
Englanniksi

Opetusmenetelmät

kontaktiopetus
Kirjallisuus ja tentti
Luku-/oppimispiiri
Seminaarityö
Itseohjautuva oppiminen
Ryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti: 6.10.2025 klo 13 moodle.

Uusintatentit opiskelija varaa itse Examin kautta.
Uusintatentit EXAMissa,
1. uusinta X.X.2025
2. uusinta: X.X.2025

Kansainvälisyys

Kansainvälisyys kurssilla toteutuu ensisijaisesti kansainvälisten koulutus-standardien (EQF-6) ja kansainvälisen tiedeyhteisön tason mukaisen materiaalin käyttämisen kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksilötentti (75 %), arviointi asteikolla 0– 5
Hyväksytty suoritus edellyttää koko tenttikirjallisuuden hallintaa. Koko aihealue otetaan haltuun oppimispiirityöskentelyllä.

Ryhmäkohtainen seminaarityö ja oppimispiirin kirjallinen koonti (25 %), arviointi asteikolla 0– 5
Oppimispiirin kirjallinen koonti sekä seminaarityön suullinen esittely
Englanniksi

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.
Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.

Verkko-opetuksessa opiskelijalla tulee olla valmius käyttää kameraa ja mikrofonia kaikessa opetuksessa sekä pienryhmätyöskentelyssä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötentti (75 %), arviointi asteikolla 0– 5
Hyväksytty suoritus edellyttää koko tenttikirjallisuuden hallintaa. Koko aihealue otetaan haltuun oppimispiirityöskentelyllä.

Ryhmäkohtainen seminaarityö ja oppimispiirin kirjallinen koonti (25 %), arviointi asteikolla 0– 5
Oppimispiirin kirjallinen koonti sekä seminaarityön suullinen esittely.

---
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on suoritettuna seuraavat opintojaksot:
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan, Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen, Harjoittelu 1 – sosionomin työ ja asiakkaan arki

Lisätiedot

Opintojakson hyväksytty suoritus on esitietovaatimuksena Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla.

Lisätiedot

Opintojakson hyväksytty suoritus on esitietovaatimuksena Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla.

Siirry alkuun