Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP00-3024
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Niina Pietilä
- Jouni Piekkari
- Ryhmät
-
SXH24S2VESosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus
- Opintojakso
- SX00EP00
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 15.01.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3024 |
MPA2030
Luovan ilmaisun oppimistila
|
Pe 17.01.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3024 |
|
Ma 03.02.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3024 |
|
Ti 18.02.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3024 |
|
Ke 26.02.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3024 |
MPA2030
Luovan ilmaisun oppimistila
|
Ke 12.03.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3024 |
|
Ke 12.03.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3024 |
MPA2030
Luovan ilmaisun oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ohjauksen teoreettisia perusteita. Opiskelija osaa soveltaa dialogin periaatteita ohjauksessa. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustyötä tavoitteellisesti asiakasta kuunnellen. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita yksilölliset tarpeet huomioiden sekä yksilö- että ryhmäohjauksessa.
Sisältö
Yksilö-, ryhmän- ja yhteisöohjauksen perusteet. Eettiset kysymykset ohjauksessa.
Dialogisen vuorovaikutuksen periaatteet. Ohjauksen erilaisia lähestymistapoja.
Ohjaajan erilaiset roolit ohjaustyössä. Ohjauksen tavoitteellisuus, suunnitelmallisuus ja arviointi sosiaalialan kontekstissa. Palaute osana ohjaustyötä. Oman ohjaustoiminnan reflektointi.
Aika ja paikka
15.1. klo 9 - 12 /JP ja NP
17.1. klo 9 - 12 / JP
3.2. klo 13 - 16 / NP
25.2. Tentti
18.2. klo 9 - 12 / JP
26.2. klo 9 - 12 / JP
12.3. klo 9 - 12 / NP
12.3. klo 13 - 16 / JP
Oppimisympäritöt Moodle: avain lähetetään erillisellä sähköpostiviestillä.
zoom: https://metropolia.zoom.us/j/69546399115
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin mahdollisimman pian.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmenetelmät
HUOM! Tämä toteutus on sallittu vain verkkotutkinnon opiskelijoille!
Luennot,
ryhmäkeskustelut,
Ryhmätyön työpajat
Kirjalliset materiaalit
Tentti
Aktivoivat tehtävät Moodlessa ja opetuskerroilla
Käytännön fasilitointiharjoitukset asiakasryhmien kanssa,
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on 25.2.2025. Uusintatenttien aikataulut ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM! Tämä toteutus on vain verkkotutkinnon opiskelijoille!
Oppimisympäritöt Moodle: avain lähetetään erillisellä sähköpostiviestillä.
zoom: https://metropolia.zoom.us/j/69546399115
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Mikäli opiskelija kokee, että hänellä on opintojakson osaamiseen liittyvät tavoitteet hallussaan, niin hän voi halutessaan tehdä ahot-hakemuksen. Hakemus on tehtävä viimeistään 13.12.2024 Päivi Eskelinen-Roosille. Lue oj:n tavoitteet ja sisällöt huolellisesti ja perustele osaamisesi hakemuksessa. Liitä mukaan hakemuksen perusteena olevat todistukset/dokumentit.
Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin mahdollisimman pian.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilöohjauksen osuus: tenttiarvosana T1-K5
Ryhmänohjauksen osuus: T1-K5
Pienryhmätehtävä (35t) Ryhmänohjaus asiakasryhmässä; projektiesittely loppuseminaarissa; projektin sosiaalipedagogiset perustelut (tehtävän tarkemmat kriteerit annetaan opetuksen yhteydessä). Opiskelija pitää tuntikirjanpitoa työskentelystään.
Suoritetut muut oppimistehtävät (hyväksytty/Hylätty).
Opintojakson arvosana: 50 % ryhmänohjaus ja 50 % yksilöohjaus.