Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP00-3023
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anu Pellinen
- hyvinvointi sosiaaliala
- Ryhmät
-
SXH25K2VESosiaalialan tutkinto-ohjelma, verkkototeutus (sosiaaliohjaus)
- Opintojakso
- SX00EP00
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 29.08.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3023 |
|
Ti 02.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3023 |
|
To 11.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3023 |
|
To 25.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3023 |
|
Pe 10.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3023 |
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ohjauksen teoreettisia perusteita. Opiskelija osaa soveltaa dialogin periaatteita ohjauksessa. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustyötä tavoitteellisesti asiakasta kuunnellen. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita yksilölliset tarpeet huomioiden sekä yksilö- että ryhmäohjauksessa.
Sisältö
Yksilö-, ryhmän- ja yhteisöohjauksen perusteet. Eettiset kysymykset ohjauksessa.
Dialogisen vuorovaikutuksen periaatteet. Ohjauksen erilaisia lähestymistapoja.
Ohjaajan erilaiset roolit ohjaustyössä. Ohjauksen tavoitteellisuus, suunnitelmallisuus ja arviointi sosiaalialan kontekstissa. Palaute osana ohjaustyötä. Oman ohjaustoiminnan reflektointi.
Aika ja paikka
Kaikki luennot pidetään verkossa. Luennoilla sekä opettaja että opiskelijat pitävät kameran auki, ellei toisin ohjeisteta.
29.08.2025 09.00 - 12.00 Orientaatio opintojaksoon (Anu Pellinen +)
02.09.2025 13.00 - 16.00 (Anu Pellinen)
11.09.2025 13.00 - 16.00
25.09.2025 09.00 - 12.00 (Anu Pellinen)
10.10.2025 09.00 - 12.00 (Anu Pellinen)
Oppimisympäristö Moodle ja verkkoluennot Zoom-alustalla.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin mahdollisimman pian.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset.
Oppimateriaalit
Yksilöohjauksen osuuden tenttimateriaalina tai tehtävän lähteenä voi käyttää:
Verkko-opetuksessa käsitellyt asiat ja luentomateriaalit
Vehviläinen S. 2014 Ohjaustyön opas. Gaudeamus.
Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
Sarvikas H. 2020. Asiakas kohdataan kuuntelemalla. Julkaisussa Tietoa, taitoa ja teknologiaa – kehittämispolkuja sosiaali- ja terveysalalla. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 157. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/345656/B157.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikä tekee dialogin: Dialogisen vuorovaikutuksen tunnuspiirteet ja edellytykset. 2018. Sitran artikkeli. https://www.sitra.fi/artikkelit/mika-tekee-dialogin-dialogisen-vuorovaikutuksen-tunnuspiirteet-ja-edellytykset/
Ryhmänohjauksen oheiskirjallisuus tenttimateriaaliksi tai ryhmätehtävän tueksi:
Verkko-opetuksessa käsitellyt asiat ja uentomateriaalit
Alaverdyan, A., Mattila, L., Peuna-Korpioja, K., Kivioja, T. & Lautamo, L. 2019. Ryhmänohjaajan opas. Kompensaatiokeinoista apua arkeen, työhön ja oppimiseen Komppaa-ryhmätoimintamallin avulla. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 271. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-541-8.
Osallistavat menetelmät - vinkkejä ja virikkeitä kouluttajalle. KSL. https://www.ksl.fi/julkaisut/osallistavat-menetelmat/
EHYT ry. Ryhmäilmiö. Ryhmänohjaajan käsikirja. https://ehyt.fi/tuote/ryhmailmio-ryhman-ohjaajan-kasikirja/
Pinskupakki.fi Valtakunnallinen pinskuportaali
Osallistavat menetelmät - vinkkejä ja virikkeitä kouluttajalle. KSL. https://www.ksl.fi/julkaisut/osallistavat-menetelmat/
Opetusmenetelmät
HUOM! Tämä toteutus on sallittu vain verkkotutkinnon opiskelijoille!
Luennot,
ryhmäkeskustelut,
Ryhmätyön työpajat
Kirjalliset materiaalit
Tentti
Aktivoivat tehtävät Moodlessa ja opetuskerroilla
Käytännön fasilitointiharjoitukset asiakasryhmien kanssa,
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat tekevät ryhmäohjauksen harjoituksia työelämäyhteistyössä opintojakson aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilöohjauksen osuus: tenttiarvosana T1-K5
Ryhmänohjauksen osuus: T1-K5
Pienryhmätehtävä (35t) Ryhmänohjaus asiakasryhmässä; projektiesittely loppuseminaarissa; projektin sosiaalipedagogiset perustelut (tehtävän tarkemmat kriteerit annetaan opetuksen yhteydessä). Opiskelija pitää tuntikirjanpitoa työskentelystään.
Suoritetut muut oppimistehtävät (hyväksytty/Hylätty).
Opintojakson arvosana: 50 % ryhmänohjaus ja 50 % yksilöohjaus.