Johdanto sosiaalipedagogiikkaan (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EO95-3027
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 31.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 36
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Elina Savolainen
- Heli Määttänen
- Ryhmät
-
SXH25K2VESosiaalialan tutkinto-ohjelma, verkkototeutus (sosiaaliohjaus)
- Opintojakso
- SX00EO95
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 29.01.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan SX00EO95-3027 |
|
Ti 04.02.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan SX00EO95-3027 |
|
Ma 10.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan SX00EO95-3027 |
|
Ke 12.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan SX00EO95-3027 |
|
To 27.02.2025 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan SX00EO95-3027 |
|
Ma 03.03.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan SX00EO95-3027 |
|
Ma 03.03.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan SX00EO95-3027 |
|
Ti 11.03.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan SX00EO95-3027 |
|
To 13.03.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Tentti: Johdanto sosiaalipedagogiikkaan SX00EO95-3027 |
Tavoitteet
Opiskelija tuntee sosiaalipedagogiikan teoreettiset perusteet, peruskäsitteet ja alan eri suuntauksia. Opiskelija tuntee sosiaalipedagogiselle työotteelle ominaisia piirteitä. Opiskelija tuntee sosiaalipedagogisen työn arvopohjan, etiikan peruskäsitteet ja sosiaalialan ammattieettiset periaatteet. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen.
Sisältö
Sosiaalipedagogiikka tieteen- ja käytännön alana. Sosiaalipedagogiikan juuret ja kehitys. Keskeiset sosiaalipedagogiset käsitteet ja toimintaperiaatteet. Johdanto eettiseen ajatteluun ja sosiaalialan ammattietiikkaan.
Aika ja paikka
29.01.2025 12.30 - 16.00 Zoom
04.02.2025 12.30 - 16.00 Zoom
10.02.2025 09.00 - 11.30 Zoom
12.02.2025 09.00 - 11.30 Zoom
27.02.2025 09.00 - 14.00 Zoom
03.03.2025 09.00 - 14.00 Zoom
11.03.2025 09.00 - 11.30 Zoom
13.03.2025 09.00 - 11.30 Tentti (Moodle)
Zoom linkki luennoille: https://metropolia.zoom.us/s/66042902017
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus: Sanna Ryynänen & Elina Nivala. 2024: Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää.
Sivut 15-107 (Johdanto, luku 1. ja 2. perustukset) ja sivut 219-263 (Luku 6. käytännöt)
Kirja on saatavissa sekä paperiversiona että e-kirjana.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on pakollista lähiopetusta verkossa sekä itsenäistä opiskelua
Ryhmätyöskentely
Kirjallinen tehtävä
Tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
13.03.2025 09.00 - 11.30 Moodle tentti (1,5h tenttivastausaikaa)
Erityisen tuen päätöksen Metropoliasta saaneet opiskelijat voivat saada tenttiaikaan tai järjestelyihin sovittuja muutoksia.
Uusintatentti:
Hylätyn tentin voi uusia kaksi kertaa. Hyväksyttyä tenttiä voi korottaa kerran.
Uusintakoetilaisuuteen täytyy ilmoittautua etukäteen sähköpostitse molemmille opettajille viimeistään viikkoa ennen uusintatenttiä. Lähetä opettajille erityisen tuen päätös viimeistään viikkoa ennen uusintatenttiä.
1. uusintatentti 23.4.2025 Moodlessa klo 8-20 välillä, 1,5h tenttiaikaa
2. uusintatentti 3.6.2025 Moodlessa klo 8-20 välillä, 1,5h tenttiaikaa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op= 135 t
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opettajat: Heli Määttänen ja Elina Savolainen
Opintojaksoa ei voi suorittaa vaihtoehtoisella tavalla.
Lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus. Opettajilla on oikeus antaa lisätehtäviä pedagogisin perustein esim. poissaoloista johtuen.
Ahot hakemukset on tehtävä ennen opintojakson alkua.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.
Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana perustuu yksilötentin arvosanaan.
Opintojakson hyväksytysti suorittamisen edellytykset: läsnäolot, oppimistehtävät suoritettu hyväksytysti (hyväksytty/täydennettävä arviointiasteikko) ja tentin suorittaminen hyväksytysti (0-5 arviointiasteikko).
Tentti suoritettu hyväksytysti (0-5 arviointiasteikko), kriteerit:
• sosiaalipedagogisten käsitteiden osaaminen, niiden määrittely
• kysymykseen vastaaminen ja olennaisten asioiden käsittely
• vastauksen loogisuus ja selkeys, perustelut ja käytännön esimerkit
• pohdinta
Arviointitasot;
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttikirjallisuutta on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttikirjallisuudessa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Vastaus on suppea tai liian laaja.
(3-4) Hyvä
Asiapitoinen tenttikirjallisuuden ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaisia teoriaa kuvaavia käytännön esimerkkejä ja pohdintaa.
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttikirjallisuuteen perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan alueen sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty. Vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaisia teoriaa hyvin kuvaavia käytännön esimerkkejä ja teoriaa avaavaa pohdintaa.