Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (kesätoteutus) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DZ98-3074
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
10.03.2025 - 31.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
26.05.2025 - 31.07.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
- Apuvälinetekniikan koulutusohjelma
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
- Optometrian tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Saila Pakarinen
- Opintojakso
- SX00DZ98
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 26.05.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
TK-menetelmät: Kehittämistyön paja |
|
Ti 27.05.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
TK-menetelmät: Määrällinen paja |
|
Ti 27.05.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
TK-menetelmät: Laadullinen paja |
|
Pe 30.05.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
TK-menetelmät: Tiedonhaun paja |
|
Ma 02.06.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
TK-menetelmät: Kehittämistyön paja |
|
Ti 03.06.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
TK-menetelmät: Määrällinen paja |
|
Ti 03.06.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
TK-menetelmät: Laadullinen paja |
|
Ke 04.06.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
TK-menetelmät: Tiedonhaun paja |
|
Ma 09.06.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
TK-menetelmät: Tiedonhaun paja |
|
Ma 09.06.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
TK-menetelmät: Kehittämistyön paja |
|
To 12.06.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
TK-menetelmät: Määrällinen paja |
|
To 12.06.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
TK-menetelmät: Laadullinen paja |
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- kuvata kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- perustella kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä ja työtapoja
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti
Sisältö
Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet
Aika ja paikka
Oppimisalustana Moodle, joka aukeaa 26.5. ja sulkeutuu 31.7.2025.
Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti, aikataulu on täällä ja myös Moodlessa. Menetelmäpajoja toteutetaan useita kertoja lukukauden aikana.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on Moodle-alustalla.
Moodleen kirjautumisavain: ilmoitetaan tässä 26.5.2025:
mooden linkki ilmoitetaan tässä 26.5.2025:
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi, joka suoritetaan kokonaan etäopiskeluna. Moodle alusta on auki 26.5.-31.7.2025.
Opetusmenetelmät: työpajaopetus etäopetuksena (ZOOM), verkkotentti, itsenäinen verkko-opiskelu, harjoitustehtävät (yksilö- ja pienryhmätehtävinä).
Opintojaksolla on opetusmuotona menetelmäpajat. Opiskelija osallistuu jokaisen teeman mukaiseen pajan, voit valita itse parhaiten sinulle sopivan ajan.
Menetelmäpajoja on tarjolla viisi erilaista: tiedonhaku, kvantitatiivinen, kvalitatiivinen, kehittämistyö ja tilastopaja.
Yhden menetelmäpajan pituus on 1 x 4h.
Jokaista menetelmäpajaa toteutetaan useita kertoja lukukauden aikana. Opiskelija valitsee omaan aikatauluunsa parhaiten sopivat.
Menetelmäpajojen ajankohdat ovat:
1) Suska Veltheim, Tieto ja tiedonhaku 3x4t: pe 30.5. klo 9.00-12.00, ke 4.6. klo 9.00-12.00 ja ma 9.6. klo 9.00-12.00
2) Pakarinen Saila, Määrälliset pajat, 3 x 4t: ti 27.5 klo 8.00-11.00, ti 3.6 klo 9.00-12.00 ja to 12.6 klo 9.00-12.00
3) Saila Pakarinen, Laadulliset pajat 3x 4t: ti 27.5 klo 12.00-15.00, ti 3.6 klo 13-16.00 ja to 12.6 klo 13.00-16.00
4) Leena Piironen, Kehittämistyön pajat 3 x 4t: ma 26.05.2025 13.00 - 16.00 ja ma 02.06.2025 13.00 - 16.00 ja ma 09.06.2025 13.00 - 16.00
5) Opintojaksoon kuuluu lisäksi itsenäisesti omalla aikataululla opintojakson aikana tehtynä: Tilastopaja 1, opettaja: Päivi Leskinen (3 tuntia). Moodlen työtilassa. Tarkempi ohjeistus kerrotaan, kun opintojakso alkaa.
Vastuuopettaja Saila Pakarinen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti Moodlessa.
Saa uusia 2 x kolmen päivän välein. Hyväksytty suoritus 50% oikein (hyväksytty/hylätty arviointi). Myös uusinnat on tehtävä ennenkuin opintojakso päättyy ja Moodle sulkeutuu.
Arvosanan korotuksessa noudatetaan Tutkintosääntöä 34 § Uusinta ja arvosanan korottaminen:
"Opintosuoritus uusitaan opintojakson toteutustiedoissa määritellyissä uusinta- ja korotustilaisuuksissa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Uusimis- tai korotusmahdollisuus ei koske toteutusten osia, jollei tieto uusimismahdollisuudesta ole kirjattu opintojakson toteutussuunnitelmaan."
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot-prosessi ahot-ohjeiden mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
25 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
27 tuntia valmistauminen ja osallistuminen työpajoihin sekä oman oppimisen reflektointi
10 tuntia tilastotieteen itsenäinen opiskelu: paja ja tehtävät
44 tuntia Pienryhmätyöskentely: pienryhmätapaamiset, yhteiskirjoittaminen, itsearviointi ja palautteen käsittely ja palautteesta oppiminen
27 tuntia verkkotenttiin valmistautuminen ja tentti, mahdollisine uusintoineen
20 tuntia eettinen tehtävä
7 tuntia mahdollisuuksien maisemia tapahtumaan liittyvä itsenäinen oppimistehtävä
Sisällön jaksotus
Verkkokurssi auki Moodlessa 26.5.-31.7.2025.
Opintojaksossa suoritetaan: aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen menetelmäpajoissa, orientaatiokeskustelu, etiikan yksilötehtävä (arvioidaan hyväksytty/hylätty), tilastopaja 1 testi (arvioidaan hyväksytty/hylätty), verkkotentti menetelmäkirjallisuudesta (arvioidaan hyväksytty/hylätty) sekä pienryhmätehtävä (3 hlöä, arvioidaan asteikolla 0-5). Opintojakson arvosana muodostuu pienryhmätehtävän arvosanasta.
Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti. Menetelmäpajoja järjestetään useita kertoja lukukauden aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opintojakson suorittaminen ei mahdollista opintojen alkuvaiheessa. Perusopinnot tulee olla suoritettuna. ( eli noin 60 op).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia asiakaslähtöisesti
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät: oppimistehtävät, tentti, osallistuminen/läsnäolovaatimus työpajoihin.
Tutkimusetiikan yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla, verkkotentti hyväksytty /hylätty, mahdollisuuksien maisemia tehtävä hyväksytty/hylätty sekä pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5.
Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Opintojaksoa ei arvioida, mikäli tehtävät palautetaan määräajan jälkeen