Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: XX00EL75-3076

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.03.2025 - 16.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 240
Koulutus
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Kätilötyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Heli Laaksonen
Eini Koskimies
Riitta Vilkko
Riikka Kukonlehto
Kirsi Blom
Tiina Ahti
Marika Lähdetniemi
Satu Lindgren
Pihla Markkanen
Sanna-Mari Manninen
Tinja Kaivolahti
Tiia Saastamoinen
Kari Hyvärinen
Vastuuopettaja
Riitta Vilkko
Ryhmät
SXO23K2
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, verkkopainotteinen
SXK22S1A
Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
SXQ23K1
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
SXL23K1
Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
SXO23K1A
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
SXK22S1B
Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
SXO23K1B
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
XX00EL75
Toteutukselle XX00EL75-3076 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen
• käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
• soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja

Sisältö

• opinnäytetyöprosessiin perehtyminen
• sopimus- ja lupakäytännöt
• toimintaympäristöön perehtyminen ja työelämäyhteistyön suunnittelu
• kehittämistarpeen tunnistaminen
• lähdekriittinen tiedonhankinta suomeksi ja englanniksi
• työtapojen ja menetelmien valinta
• aiheen täsmennys
• kehittämistyön suunnitelman laatiminen ja esittäminen

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2025, opiskelija voi aloittaa opinnäytetyön periodilla 1 tai 2. Jos aloitus periodilla 2, opinnäytetyöprosessi jatkuu syyslukukaudelle 2025.

Lukujärjestyksen mukaiset seminaarit, opinnäytetyön ohjaaja ilmoittaa seminaarien toteutusmuodon ja ajankohdan ryhmäkohtaisen aloitusinfon jälkeen.

Kevään 2025 opinnäytetyöhön liittyvät seminaariviikot ovat vk 3, 7, 12, 17 ja 20.

Opinnäytetyöprosessiin liittyvä työpajatarjonta ja niiden ajankohdat esitellään Moodle Opinnäytetyö (AMK), Terveys - oppimisalustalla.

https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=3958

Oppimateriaalit

Tutkimusmenetelmäkirjallisuus
Alakohtainen, ammatillinen kirjallisuus ja tutkimusartikkelit
TK-menetelmien opintojakson Moodle-materiaali

Opetusmenetelmät

Opiskelijan itsenäinen työskentely
Ryhmä-/henkilökohtainen ohjaus
Opponointi (vertaisarviointi)
Valitut työpajat
Seminaarit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Hanke- /projektikohtainen työelämäyhteistyö

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

Hyväksytty suoritus edellyttää kansainvälistä lähdekirjallisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Kevätlukukausi 2025, seminaariviikot vk 3, 7, 12, 17 ja 20.

Opinnäytetyön ohjausmuotoja ovat ryhmäohjaus (mm. seminaarit ja työpajat) ja pariohjaukset, joista sovitaan erikseen ohjaajan kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Tällä opintojaksolla (opinnäytetyö) tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla. Toisten opiskelijoiden työt ovat luottamuksellisia!

Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite opinnäytetyön arviointikehikko

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite opinnäytetyön arviointikehikko

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite opinnäytetyön arviointikehikko

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite opinnäytetyön arviointikehikko

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty opinnäytetyön esittely seminaarissa ja toisen opinnäytetyön suullinen ja kirjallinen vertaisarviointi (opponointi) sekä osallistuminen oman ryhmän seminaareihin.

Opinnäytetyön tarkistaminen Turnitin-plagiaatintunnistusjärjestelmässä.

Katso opinnäytetyön arviointikehikko Oma ja Moodle Opinnäytetyö (AMK), Terveys.

Esitietovaatimukset

Opetussuunnitelman mukainen tutkimus- ja kehittämistyön osaaminen

Siirry alkuun