Opinnäytetyön suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00EL75-3076
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
17.03.2025 - 16.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 240
- Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Heli Laaksonen
- Eini Koskimies
- Riitta Vilkko
- Riikka Kukonlehto
- Kirsi Blom
- Tiina Ahti
- Marika Lähdetniemi
- Satu Lindgren
- Pihla Markkanen
- Sanna-Mari Manninen
- Tinja Kaivolahti
- Tiia Saastamoinen
- Kari Hyvärinen
- Vastuuopettaja
- Riitta Vilkko
- Ryhmät
-
SXO23K2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, verkkopainotteinen
-
SXK22S1AEnsihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXQ23K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXL23K1Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXO23K1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXK22S1BEnsihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
-
SXO23K1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- XX00EL75
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen
• käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
• soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja
Sisältö
• opinnäytetyöprosessiin perehtyminen
• sopimus- ja lupakäytännöt
• toimintaympäristöön perehtyminen ja työelämäyhteistyön suunnittelu
• kehittämistarpeen tunnistaminen
• lähdekriittinen tiedonhankinta suomeksi ja englanniksi
• työtapojen ja menetelmien valinta
• aiheen täsmennys
• kehittämistyön suunnitelman laatiminen ja esittäminen
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2025, opiskelija voi aloittaa opinnäytetyön periodilla 1 tai 2. Jos aloitus periodilla 2, opinnäytetyöprosessi jatkuu syyslukukaudelle 2025.
Lukujärjestyksen mukaiset seminaarit, opinnäytetyön ohjaaja ilmoittaa seminaarien toteutusmuodon ja ajankohdan ryhmäkohtaisen aloitusinfon jälkeen.
Kevään 2025 opinnäytetyöhön liittyvät seminaariviikot ovat vk 3, 7, 12, 17 ja 20.
Opinnäytetyöprosessiin liittyvä työpajatarjonta ja niiden ajankohdat esitellään Moodle Opinnäytetyö (AMK), Terveys - oppimisalustalla.
https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=3958
Oppimateriaalit
Tutkimusmenetelmäkirjallisuus
Alakohtainen, ammatillinen kirjallisuus ja tutkimusartikkelit
TK-menetelmien opintojakson Moodle-materiaali
Opetusmenetelmät
Opiskelijan itsenäinen työskentely
Ryhmä-/henkilökohtainen ohjaus
Opponointi (vertaisarviointi)
Valitut työpajat
Seminaarit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hanke- /projektikohtainen työelämäyhteistyö
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
Hyväksytty suoritus edellyttää kansainvälistä lähdekirjallisuutta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Kevätlukukausi 2025, seminaariviikot vk 3, 7, 12, 17 ja 20.
Opinnäytetyön ohjausmuotoja ovat ryhmäohjaus (mm. seminaarit ja työpajat) ja pariohjaukset, joista sovitaan erikseen ohjaajan kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Tällä opintojaksolla (opinnäytetyö) tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla. Toisten opiskelijoiden työt ovat luottamuksellisia!
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite opinnäytetyön arviointikehikko
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite opinnäytetyön arviointikehikko
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite opinnäytetyön arviointikehikko
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite opinnäytetyön arviointikehikko
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty opinnäytetyön esittely seminaarissa ja toisen opinnäytetyön suullinen ja kirjallinen vertaisarviointi (opponointi) sekä osallistuminen oman ryhmän seminaareihin.
Opinnäytetyön tarkistaminen Turnitin-plagiaatintunnistusjärjestelmässä.
Katso opinnäytetyön arviointikehikko Oma ja Moodle Opinnäytetyö (AMK), Terveys.
Esitietovaatimukset
Opetussuunnitelman mukainen tutkimus- ja kehittämistyön osaaminen