Siirry suoraan sisältöön

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ65-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.03.2025 - 25.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jari Pihlava
Anne Lipasti
Vastuuopettaja
Jari Pihlava
Ryhmät
SXI23S2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EQ65

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 15 min.

Aika Aihe Tila
To 09.01.2025 klo 12:15 - 16:00
(3 t 45 min)
Terapiasuhde ETÄ osa1 ryhmä1 Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007

To 13.03.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007
MPA3018 Oppimistila
To 13.03.2025 klo 12:15 - 16:00
(3 t 45 min)
Terapiasuhde osa2 ryhmä1 Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007
MPA6017 Oppimistila
Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007
MPA4018 Oppimistila
Pe 14.03.2025 klo 12:15 - 16:00
(3 t 45 min)
Terapiasuhde osa1 ryhmä2 Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007
MPA6017 Oppimistila
Ma 17.03.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007
MPA6009 Oppimistila
Ke 19.03.2025 klo 12:15 - 16:00
(3 t 45 min)
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007
MPA6009 Oppimistila
To 20.03.2025 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
ETÄ Ruotsin suullinen, Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007
Pe 21.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ruotsin kirjallinen, Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007
MPA6009 Oppimistila
Ti 13.05.2025 klo 12:15 - 16:00
(3 t 45 min)
ETÄ Terapiasuhde osa 2 ryhmä 2 Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007

Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Aika ja paikka

Ruotsi: kampuksella, lähiopetus, aikataulu lukujärjestyksessä
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: kampuksella lähiopetus/ etäopetus, aikataulu lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Ruotsi: opettajan oma, saatavilla kurssin alkaessa

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät
Työhyvinvointi:
https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky
https://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/psykososiaalinen-kuormitus/arviointi
https://www.tyohyvinvointi.fi/
Psykodynaamiset tekijät toimintaterapiasuhteessa:
Toimijuuden tuki: dialoginen ohjaus (2015) Merja Koivuluhta ja Päivi Annika Kauppila (toim.)
https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/15092/urn_isbn_978-952-61-1759-1.pdf

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ruotsi: Viimeisillä tunneilla suullinen tehtävä sekä kirjallinen tentti, kaksi uusintatenttimahdollisuutta.

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: 2 kirjallista tehtävää:
1. Työhyvinvointi
2. Psykodynaamiset tekijät toimintaterapiasuhteessa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruotsi: Jatkuva arviointi, suullinen esitys, kirjallinen lopputentti. Arviointi asteikolla 0-5.
Suullinen ja kirjallinen arvosana erikseen.

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: 2 tehtävää ja osallistuminen opetukseen. Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsi: läsnäolo lähiopetuksessa, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella.
Opiskelijan työtä 3 op = 3 x 27 h.
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: läsnäolo opetuskeskusteluissa, itsenäistä opiskelua, tehtävät x 2.
Opiskelijan työtä 2 op = 2 x 27 h.

Sisällön jaksotus

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: opetuskontaktit ennen ja jälkeen harjoittelun. Kts. lukujärjestys.

Opetusmenetelmät

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi -kurssi on yksi 5 op kokonaisuus teknisesti.
Käytänössä se koostuu kahdesta 2 op (terapiasuhde) + 3 op (ruotsi) erillisestä kokonaisuudesta.

Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätöitä, luennot
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätöitä, opetuskeskustelut, tehtävät

Lisätietoja opiskelijoille

Huolimatta, että Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi-kurssi on yksi 5 op kokonaisuus teknisesti, niin käytänössä se koostuu kahdesta 2 op + 3 op erillisestä kokonaisuudesta (voi toki olla yhtymäpintaa).

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina ja Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Opiskelija ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa. Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Opiskelija käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa. Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Lisätiedot

Huolimatta, että Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi-kurssi on yksi 5 op kokonaisuus teknisesti, niin käytänössä se koostuu kahdesta 2 op + 3 op erillisestä kokonaisuudesta (voi toki olla yhtymäpintaa).

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina ja Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Siirry alkuun