Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ65-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 15.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.03.2025 - 25.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jari Pihlava
- Anne Lipasti
- Vastuuopettaja
- Jari Pihlava
- Ryhmät
-
SXI23S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ65
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 09.01.2025 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Terapiasuhde ETÄ osa1 ryhmä1 Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007 |
|
To 13.03.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007 |
MPA3018
Oppimistila
|
To 13.03.2025 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Terapiasuhde osa2 ryhmä1 Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007 |
MPA6017
Oppimistila
|
Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007 |
MPA4018
Oppimistila
|
Pe 14.03.2025 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Terapiasuhde osa1 ryhmä2 Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007 |
MPA6017
Oppimistila
|
Ma 17.03.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007 |
MPA6009
Oppimistila
|
Ke 19.03.2025 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007 |
MPA6009
Oppimistila
|
To 20.03.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
ETÄ Ruotsin suullinen, Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007 |
|
Pe 21.03.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Ruotsin kirjallinen, Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007 |
MPA6009
Oppimistila
|
Ti 13.05.2025 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
ETÄ Terapiasuhde osa 2 ryhmä 2 Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi SX00EQ65-3007 |
|
Aika ja paikka
Ruotsi: kampuksella, lähiopetus, aikataulu lukujärjestyksessä
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: kampuksella lähiopetus/ etäopetus, aikataulu lukujärjestyksessä
Oppimateriaalit
Ruotsi: opettajan oma, saatavilla kurssin alkaessa
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät
Työhyvinvointi:
https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky
https://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/psykososiaalinen-kuormitus/arviointi
https://www.tyohyvinvointi.fi/
Psykodynaamiset tekijät toimintaterapiasuhteessa:
Toimijuuden tuki: dialoginen ohjaus (2015) Merja Koivuluhta ja Päivi Annika Kauppila (toim.)
https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/15092/urn_isbn_978-952-61-1759-1.pdf
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ruotsi: Viimeisillä tunneilla suullinen tehtävä sekä kirjallinen tentti, kaksi uusintatenttimahdollisuutta.
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: 2 kirjallista tehtävää:
1. Työhyvinvointi
2. Psykodynaamiset tekijät toimintaterapiasuhteessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ruotsi: Jatkuva arviointi, suullinen esitys, kirjallinen lopputentti. Arviointi asteikolla 0-5.
Suullinen ja kirjallinen arvosana erikseen.
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: 2 tehtävää ja osallistuminen opetukseen. Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ruotsi: läsnäolo lähiopetuksessa, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella.
Opiskelijan työtä 3 op = 3 x 27 h.
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: läsnäolo opetuskeskusteluissa, itsenäistä opiskelua, tehtävät x 2.
Opiskelijan työtä 2 op = 2 x 27 h.
Sisällön jaksotus
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: opetuskontaktit ennen ja jälkeen harjoittelun. Kts. lukujärjestys.
Opetusmenetelmät
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi -kurssi on yksi 5 op kokonaisuus teknisesti.
Käytänössä se koostuu kahdesta 2 op (terapiasuhde) + 3 op (ruotsi) erillisestä kokonaisuudesta.
Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätöitä, luennot
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätöitä, opetuskeskustelut, tehtävät
Lisätietoja opiskelijoille
Huolimatta, että Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi-kurssi on yksi 5 op kokonaisuus teknisesti, niin käytänössä se koostuu kahdesta 2 op + 3 op erillisestä kokonaisuudesta (voi toki olla yhtymäpintaa).
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina ja Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Opiskelija ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa. Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Opiskelija käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa. Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.
Lisätiedot
Huolimatta, että Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi-kurssi on yksi 5 op kokonaisuus teknisesti, niin käytänössä se koostuu kahdesta 2 op + 3 op erillisestä kokonaisuudesta (voi toki olla yhtymäpintaa).
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina ja Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1