Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4 (ryhmä 2) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP78-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
23.01.2025 - 14.02.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Annariika Anundi
- Janett Halonen
- Vastuuopettaja
- Janett Halonen
- Ryhmät
-
SXI23S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EP78
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 23.01.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
ETÄ/ ALOITUS -Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4 (ryhmä 2) SX00EP78-3013 |
|
To 30.01.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
ETÄ/ OHJAUS -Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4 (ryhmä 2) SX00EP78-3013 |
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää terapeuttisen toiminnan ja jatkuvan arvioinnin merkityksen osana toimintaterapiaprosessia ja toimintakokonaisuuksiin osallistumisen mahdollistamista. Opiskelija arvioi kriittisesti toimintaterapian toteutusta. Opiskelija ymmärtää moniammatillisen yhteistyön ja monialaisen tiedon merkityksen asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija harjoittelee yhteenvedon tekemistä asiakkaan toimintaterapian vaikutuksista ja toiminnallisuuden edistymisestä. Opiskelija laatii suosituksia ja ohjeita toiminnallisuuden, osallistumisen ja terveyden edistämiseksi sekä toiminnallisten ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Opiskelija tekee suosituksen jatkokuntoutuksesta. Opiskelija tietää tavallisimpia mielenterveyden häiriöitä, niihin vaikuttavia taustatekijöitä sekä tutkimusta ja hoitoa.
Sisältö
-Terapeuttinen toiminta ja jatkuva arviointi
-Toimintakokonaisuudet
- Moniammatillinen yhteistyö
- Monialaisen tiedon hyödyntäminen
- Toimintaterapia yhteenveto ja suositukset
- Mielenterveyden tavallisimmat häiriöt ja oireet sekä tutkimus ja hoito
Aika ja paikka
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4: 23.1- 14.2.2025, opetuskerrat merkitty lukujärjestykseen.
Oppimateriaalit
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4: Opintojakson kaikki materiaalit löytyvät Oman työtilasta opintojakson alkaessa
Opetusmenetelmät
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4:
- Itsenäinen opiskelu
- Exam-tentti Metropolian kampuksella Myllypurossa tai Myyrmäessä
- Kirjalliset tehtävät
- Ohjatut interventiot pareittain/pienryhmissä kampuksella tai jalkautuen kumppaneiden tiloihin.
Psykiatria:
- Perustuu opiskelijan itseopiskelumateriaaliin. IO-materiaalista koostetaan yhteenveto, josta palautus. Lisätietoa tehtävästä orientaatiossa.
- Opetuskeskustelu: opiskelijoiden kysymysten pohjalta keskustelu. Kts. lukujärjestys.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4: Interventio-osuus (1 interventio/ opiskelijapari )toteutuu HyMy-Kylän hyvinvointi- ja terveyspalveluissa Myllypuron kampuksella tai jalkautuen kumppaneiden toimipisteisiin , 3.-13.2.2025 välisenä aikana. Intervention valinta toteutuu 23.1 aloituskerran aikana.
Tutustuminen kumppanien toimipisteisiin 27.1-7.2 välisenä aikana
Poissaolon korvaava interventio: Sovittava Janett Halosen kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4: Exam-tentti 3.2-9.2.2025 välisellä ajalla Exam-tenttiakvaariossa Exam-tenttitilan aukioloaikojen puitteissa. Huom. Exam-tenttivierailun vuoksi tentin voi tehdä toisen korkeakoulun tenttitiloissa (lisätietoa: https://e-exam.fi/exam-tenttivierailu /)
Hylätyn tentin voi uusia: 10.3-12.3.25 (Exam - tenttiakvaario)
Psykiatria: Itseopiskelumateriaali + yhteenvetotehtävä.
Hylätyn yhteenvetotehtävän voi täydentää.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4: 4 op = 108 tuntia
Psykiatria 1 op = 27 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Aloituskertaan osallistuminen on pakollinen (tutkintosääntö 29: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa"). Etukäteeni ilmoitettava poissaolo on korvattava. Käymme aloituskerralla yhdessä läpi opintojakson sisällön, tavoitteet ja tehtävät.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä Ahot-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se mainita selkeästi.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4: oppimistehtävät H tai H-5. Lisätietoa orientaatiokerralla 23.1:
- Exam-tentti 0-5 (2/3 opintojakson arvosanasta)
- HyMy-Kylä perehdytys (0-H)
- Interventiosuunnitelma (0-H)
- Intervention toteuttaminen asiakkaiden kanssa (0-H)
- Interventiotehtävä 0-5 (1/3 opintojakson arvosanasta)
Hyväksytysti suoritettua oppimistehtävää ei voi uusia.
Psykiatria 1 op kokonaisuus toteutuu itseopiskelumateriaalin avulla. Arviointi hyl./hyv.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta:
Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää toiminnallisuuden mahdollistamista 4 op ja mielenterveyden-/ psykiatrian opintoja 1 op.