Siirry suoraan sisältöön

Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EO22-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jasu Forss
Anou Londesborough
Mira Lönnqvist
Vastuuopettaja
Anou Londesborough
Ryhmät
SXI24S2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EO22

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 21.10.2025 klo 12:15 - 16:00
(3 t 45 min)
Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3006
MPB2005 Anatomia
Ke 22.10.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3006
MPB2005 Anatomia
Ti 04.11.2025 klo 12:15 - 16:00
(3 t 45 min)
Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3006
MPB2005 Anatomia
Ti 18.11.2025 klo 12:15 - 16:00
(3 t 45 min)
Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3006
MPB4021 Reflektointitila
Ke 03.12.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3006
MPC5012 Oppimistila
Ke 17.12.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
TENTTI Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3006
MPA5008 Digitila
MPA5010 Digitila
MPA5011 Digitila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää keskus- ja ääreishermoston rakenteen ja toiminnan sekä yläraajan hermotuksen. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen toiminnan säätelijänä. Opiskelija tunnistaa keskushermoston häiriöiden vaikutuksia ihmisen toimintaan ja toimintakykyyn. Opiskelija tutustuu maassamme tavattavien keskeisten neurologisten ja lastenneurologisten sairauksien oireisiin ja tietää neurologisten sairauksien kliinisen tutkimisen ja hoidon mallit. Opiskelija tuntee neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn periaatteet, hoidon suositukset ja kuntoutustoiminnan.

Sisältö

- Hermosolun rakenne ja toiminta
- Hermoston kehityksen pääpiirteet
- Keskus- ja ääreishermoston rakenne ja toiminta
- Asento- ja liikeaisti, tasapainoaisti, kipuaisti, tuntoaisti
- Yläraajan hermotus, yleisimmät yläraajan hermovauriot ja niiden oireet.
- Sikiökauden hermostollisen kehityksen kriittiset vaiheet
- Ulkoisten tekijöiden vaikutus hermoston sikiöaikaiseen kehitykseen ja pienen lapsen sairastumiseen / vammautumiseen
- Aistitoimintaa heikentävät sairaudet, niiden tutkimus ja hoito
- Motorista toimintaa heikentävät sairaudet, niiden tutkimus ja hoito
- Kipu-, päänsärky-, huimaus- ja halvaustilat
- Tavallisimmat lääkkeet ja niiden vaikutukset toimintakykyyn
- Yleisimmät neurologian ja lasten neurologian diagnoosit ja kuntoutuksen käytänteet

Aika ja paikka

Aikataulut opetukseen neuroanatomian ja -fysiologian osuuteen lukujärjestyksessä.

Neurologia ja lasten neurologian osuudet itsenäisesti.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali ja muu jaettava kurssimateriaali

Oheiskirjallisuus (neuroanatomian ja -fysiologian osuuteen):
- Budowick, M. Anatomian atlas. WSOY. – hermosto-osuus
- Sand, O. ym. Ihminen. Anatomia ja fysiologia. Sanomapro tai
Nienstedt ja Kallio: Luut ja ytimet. Ihmiselimistö lyhyesti. WSOY. tai
Vierimaa ja Laurila: Keho. Anatomia ja fysiologia. WSOY. tai
Karhumäki ym. : Päästä varpaisiin – ihmisen anatomia ja fysiologia. Edita.

Neurologian osuuden materiaalit Moodlessa. Moodle avataan opintojakson alkaessa.

Lastenneurologian osuudessa käytetään teosta Haataja ym. 2014 Lastenneurologia (kirjaston valikoimassa sekä printti että e-kirja), lisäksi opiskelija tekee itsenäistä täydentävää tiedonhakua

Opetusmenetelmät

NEUROANATOMIA JA -FYSIOLOGIA (Anou Londesborough)
- luento-opetus (lähi- ja etäopetus)
- ohjattu itsenäinen opiskelu (verkko-opiskelumateriaali: verkkoluennot, luettava materiaali ja tehtävät)

NEUROLOGIA 1 OP (Jasu Forss)
itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävä erillisen ohjeen mukaan Moodlessa.

LASTENNEUROLOGIA 1 OP (Mira Lönnqvist)
itsenäinen opiskelu ja yksilöllinen oppimistehtävä 1op OMA:n työtilasta löytyvän erillisen ohjeen mukaan

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Neuroanatomian ja -fysiologian tentti: ke 17.12.2025 klo 9.00 (2h tentti, johon mahdollista saada yksilöllisen tuen päätöksellä 40min lisäaikaa)

Neuroanatomian ja -fysiologian uusintatentit:
Exam-tentti tenttiakvaariossa
1. uusinta tammikuu 2026 (tarkempi ajankohta ilmoitetaan opintojakson alkuun mennessä)
2. uusinta helmikuu 2026 (tarkempi ajankohta ilmoitetaan opintojakson alkuun mennessä)

Lastenneurologian oppimistehtävän palautus 17.11. 2025 klo 9 mennessä OMA:n työtilaan

Neurologian oppimistehtävä Moodlessa 17.12.2025 mennessä

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Neuroanatomia ja -fysiologia 80h (20h kontaktiopetusta, 60h ohjattua verkko-opiskelua)
Neurologia 27 h itsenäistä työskentelyä moodlessa
Lastenneurologia 27 t koostuu itsenäisestä opiskelusta ja yksilöllisen oppimistehtävän työstämisestä

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy:
Neurologia 1 op
Lastenneurologia 1 op
Neuroanatomia ja -fysiologia 3op

Lisätietoja opiskelijoille

ERITYISEN TUEN PÄÄTÖKSET
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.

HYVÄKSILUKUHAKEMUKSET (AHOT)
Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamiseen (käsittelee hakemuksen). Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).

TEKOÄLYN KÄYTTÖ
Oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä. Tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle, mutta oppimistehtävien tekstiä ei ole luvallista muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, sinun pitää kuvata, miten olet tekoälyä käyttänyt. Ohje löytyy Opiskelijan työpöydältä ohjeista https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/ohjeet-ja-saannot

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

NEUROANATOMIA JA -FYSIOLOGIA:
- itsenäisten tehtävien hyväksytty suoritus
- tentti, josta numeerinen arviointi asteikolla 1-5 (läpäisyn raja 50% pisteistä)

Neurologian yksilöllinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä (tarkemmat arvioinnin perusteet moodlessa)

Lastenneurologian yksilöllinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä (tarkemmat arvioinnin perusteet tehtäväohjeessa)

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Tuki- ja liikuntaelimistön vaikutus toiminnallisuuteen

Lisätiedot

Opintojakso sisältää anatomian ja fysiologian opintoja 3 op ja neurologian opintoja 2 op

Suositellaan valittavaksi myös Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 opintojakso.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää anatomian ja fysiologian opintoja 3 op ja neurologian opintoja 2 op

Suositellaan valittavaksi myös Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 opintojakso.

Siirry alkuun