Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan alan ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00ED20-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 08.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Talotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Taija Salminen
Ryhmät
TXF23S2_LVI
LVI-tekniikan opintopolku
TXF23S2_KIINT
Kiinteistöjohtamisen opintopolku
TXF23S2
Talotekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
TX00ED20

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Pe 17.01.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00ED20-3031
MPC4001 Oppimistila
Pe 24.01.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Etäopetus, Tekniikan alan ruotsi TX00ED20-3031
Etäopetus
Pe 07.02.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Etäopetus, Tekniikan alan ruotsi TX00ED20-3031
Etäopetus
Pe 14.02.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00ED20-3031
MPC4001 Oppimistila
Pe 07.03.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Etäopetus, Tekniikan alan ruotsi TX00ED20-3031
Etäopetus
Pe 14.03.2025 klo 14:15 - 16:00
(1 t 45 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00ED20-3031
MPC4001 Oppimistila
Pe 21.03.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Etäopetus, Tekniikan alan ruotsi TX00ED20-3031
Etäopetus
Pe 04.04.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Etäopetus, Tekniikan alan ruotsi TX00ED20-3031
Etäopetus
Pe 11.04.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
TENTTI Tekniikan alan ruotsi TX00ED20-3031
MPA1010 Metropolia-sali
Pe 02.05.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Etäopetus, Tekniikan alan ruotsi TX00ED20-3031
Etäopetus
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa oman alansa työympäristössä ja työyhteisön jäsenenä ottaen huomioon viestintätilanteen toimijoiden taustat.

Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa sekä kirjallisesti että suullisesti alansa työtehtävissä. Opiskelija tuntee oman alansa ruotsinkielisiä julkaisuja. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
Ammattialan keskeiset termit ja käsitteet
Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
Omat opinnot ja työ
Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Oppimateriaalit

Opettajan materiaali

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Oppimistehtävät
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti viikolla , uusinnat EXAM-tenttiakvaariossa kesäkuussa ja elokussa 2025. Ensimmäinen uusinta viikolla ja toinen uusinta viikolla .
Suulliset tentit viikolla, opiskelijan varaamana aikana. Uusinnasta sovitaan yksilöllisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitunit ja tentit 30-40%, oppimistehtävät 60-70%, yhteensä 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opinnot
Esitelmät
Työ

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovaatimus 75%, katso tarkemmen opintojakson Moodle-työtilan kuvauksesta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallisen ja suullisen tentin läpäisy. Kynnystehtävien hyväksytty suoritus. Arvosanakuvaukset kansallisessa toisen kotimaisen kielen arviointiperusteissa.

Esitietovaatimukset

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CERF) A2.2- B1.

Lisätiedot

Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.

Siirry alkuun