Skip to main content

Nursing of Children and Young People (5 cr)

Code: SX00DZ90-3051

General information


Enrollment
02.12.2024 - 15.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2025 - 07.02.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
On-campus and online
Unit
(2019-2024) School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 45
Degree programmes
Nursing (in Finnish)
Teachers
Maarit Kärkkäinen
Janne Kuloheimo
Anu Jokinen
Lilli Lemmetty
Teacher in charge
Maarit Kärkkäinen
Groups
SXO24K1A
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä A
SXO24K1B
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B
Course
SX00DZ90

Implementation has 20 reservations. Total duration of reservations is 62 h 15 min.

Time Topic Location
Tue 14.01.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
Tue 14.01.2025 time 12:15 - 15:30
(3 h 15 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
Wed 15.01.2025 time 13:30 - 15:30
(2 h 0 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
Thu 16.01.2025 time 09:30 - 12:00
(2 h 30 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
Thu 16.01.2025 time 12:45 - 14:45
(2 h 0 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
Fri 17.01.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
Mon 20.01.2025 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
Tue 21.01.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Itsenäinen työskentely: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
Tue 21.01.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
Thu 23.01.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
MPA5024 Oppimistila
Mon 27.01.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
MPB4024 Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4021 Reflektointitila
MPB4025 Reflektointitila
Tue 28.01.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
Wed 29.01.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
R1: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Wed 29.01.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
R2: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Thu 30.01.2025 time 13:30 - 16:00
(2 h 30 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
Fri 31.01.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
R2: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Fri 31.01.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
R1: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Wed 05.02.2025 time 09:30 - 11:45
(2 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
MPB4024 Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB5029 Reflektointitila
Wed 05.02.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
MPB6007 Oppimistila
Fri 07.02.2025 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkopainotteinen) SX00DZ90-3051
MPA5008 Digitila
Changes to reservations may be possible.

Objective

Students
- understand the ethical, pedagogical and methodological standpoint of patient education
- can plan, implement and evaluate patient education in a family-oriented way in cooperation with other experts
- understand the significance of illness and various care environments to a child, a young person and his/her family and are able to support and promote the health and wellbeing of families with children
- can plan, implement and evaluate the nursing of children and young persons bearing in mind the principles of nursing and ethical questions related to their care

Content

- ethical, pedagogical and methodological standpoint of patient education
- principles of nursing and ethics in nursing of children and young persons
- development and growth of children and young persons
- supporting the child, young person and families as well as the patient education process in nursing care
- principal methods for nursing of children and young persons
- the family-oriented nursing process of children and young persons with acute or long-term illnesses
- key questions related to nursing of children and young persons and the most common illnesses of children and young persons

Location and time

Implementation: 3rd period,
Implementation time 13.01.2025 - 07.02.2025, 1. periodi

Materials

Learning material in Moodle and examinations

Storvik-Sydänmaa S ym 2012; 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.


Lasten ja nuorten hoitotyön tenttialue Storvik-Sydänmaa ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanomapro

Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina s. 18-28
Kehitysvammaisuus ja kehityshäiriöt s. 48-59
Leikki lapsen kehityksen tukena s. 62-66
Lapsi ja nuori potilaana s. 79-81
Perhehoitotyö s. 84-88
Vitaalielintoiminnot ja niiden seuranta s. 92-95
Lapsen kivun hoito s. 99-105
Neste- ja lääkehoito s. 107-113
Lapsen ja perheen ohjaaminen s. 118-121
Lapsen elvytys s. 124-132
Kuume s. 137-140
Infektiotauteja sairastavan lapsen hoitotyö s. 141-149
Diabetesta sairastavan lapsen hoitotyö s. 203-213
Allergia ja astma s. 214-225
Lasten reuma s. 226-234

Muistakin lasten hoitotyön kirjoista vastaavilla otsikoilla olevat luvut käyvät.

Storvik-Sydänmaan ym. (2019) kirjaan pääset täältä:
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.284809

Samanaikaisesti tätä e-kirjaa pystyy lukemaan max. 10 opiskelijaa, laina-ajaksi voi valita 1 päivän tai 7 päivää kerrallaan. Opiskelija voi halutessaan tehdä myös varauksen Ellibsissä.

Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf

PEWS-pisteet: https://sairaanhoitajat.fi/lapsipotilaan-peruselintoimintojen-tarkkailuun-on-pews/

Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015)
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).



The Material provided by the teacher, i.e. Current Care Guidelines (Duodecim & HOTUS)

Teaching methods

Flipped learning
Mode of delivery face-to-face
Interactive lecture
Cooperative learning,
Small group work
Guided assigments
Virtual learning
Independent study
Preclinicals
Simulation

Employer connections

Dosage calculation need to be passed before clinical practice.

Exam schedules

Please, look at the schedule.

International connections

N/A

Completion alternatives

N/A

Student workload

1 cr= 27 h

Contact teaching 135 h Independent study, guidence and tests.

Content scheduling

More information in Moodle.

Further information

Attendance:

Compulsory participation in orientation, preclinicals, simulation. Theory teaching is highly preferred.

Additional information:

Earlier studies can be replaced (recognition of prior learning, AHOT) by contacting the tutor teacher. Decision need to be completed one month before the course.

Accepted decision of longer time in an exam need to be informed for the contact teacher before the start of the course.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"

Assessment methods and criteria

Dosage Calculation pass/fail

Independent assignments pass/fail

Small group work pass/fail

Preclinicals pass/fail

Simulations pass/fail

Exam 0-5

Qualifications

Medical Nursing Competence.
Surgical nursing Competence.

Go back to top of page