Diversity in Elderly Care (5 cr)
Code: SX00EQ01-3007
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2025 - 01.03.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Elderly Care
Implementation has 1 reservations. Total duration of reservations is 4 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 20.01.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3007 |
MPC1001
Showroom
MPB1029 Kotikulma MPB1045 Aistihuone |
Objective
The students are able to:
• identify the older person’s position from the points of view of linguistic and cultural minorities, disability, sexual orientation and gender diversity
• describe ways to encounter an older person with a disability in different ways
• identify the importance of different cultures in the lives of older people and in the use of services
• identify sexual orientation and gender diversity as part of older people's identity
• find solutions to support good old age and inclusion of different older people
Content
• diversity of older people in services
• the status and rights of diverse older people
• cultural sensitivity
• methods that support communication and clear communication
• disability in old age such as intellectual disability, sensory disability, physical disability
• sexual orientation of the older people and gender diversity
Location and time
Lähiopetus
13.1. koko pvä: opintojakson orientaatio + kieli- ja kulttuurivähemmistöt
20.1. koko pvä: vammaisuus + aistipaja
21.1. koko pvä: seksuaalisuus ja sukupuolen moninaisuus + kieli- ja kulttuurivähemmistöt
Materials
Ks. Moodle, opintojakson työtila
Teaching methods
Face-to-face teaching / Contact teaching / Instruction
Assignments / coursework
Distance learning
Participatory methods
Reflective practice
Collaborative learning
Student workload
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Further information
Opinjaksolla tarkastellaan ikääntymistä kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen sekä vammaisuuden näkökulmista ja pohditaan ratkaisuja erilaisten ikääntyneiden ihmisten yhdenvertaisuuden, hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemiseen.
ERITYISEN TUEN PÄÄTÖS
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan toimittaa päätös opintojakson vastuuopettajalle heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, good (3)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, excellent (5)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, approved/failed
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment methods and criteria
TEHTÄVISTÄ JA ARVIOINNISTA
- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit alla
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Lopputehtävä arvioidaan numeerisesti ja opiskelija saa työstään kirjallisen palautteen.
- Opintojakson osasuoritusten (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) laatu voi vaikuttaa kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.
ARVIOINTIKRITEERIT
Tyydyttävä (1-2)
· Tunnistaa ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Tunnistaa keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Tunnistaa erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa kuvailla keinoja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemiseen
Hyvä (3-4)
· Osaa kuvailla ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Osaa selittää erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Osaa määritellä tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa tehdä yhteenvetoja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemisen keinoista
Kiitettävä (5)
· Tekee päätelmiä ikääntyneiden ihmisten asemasta kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Arvioi ja valita perustellen tapoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Vertailee erilaisten kulttuurien merkityksiä ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Arvioi seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa vertailla erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemisen keinoja
Englanniksi
Arviointiasteikko
0-5
Further information
- Linguistic and Cultural Minorities 2ECTS
- Disability 2ECTS
- Sexuality and Gender Diversity 1ECTS