Siirry suoraan sisältöön

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DW91-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.10.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 16.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Sanna Vuolteenaho
Minna Lamppu
Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
KXF24S1VA
Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
KXF24S1
Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00DW91

Toteutuksella on 30 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 77 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Pe 17.01.2025 klo 08:45 - 13:30
(4 t 45 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 17.01.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Pe 24.01.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 24.01.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Pe 31.01.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 31.01.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Pe 07.02.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 07.02.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Pe 14.02.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 14.02.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Pe 28.02.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 28.02.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Pe 07.03.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 07.03.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Pe 21.03.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 21.03.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Pe 28.03.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 28.03.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Pe 04.04.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 04.04.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Pe 11.04.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 11.04.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Pe 25.04.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 25.04.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Pe 02.05.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 02.05.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Pe 09.05.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 09.05.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Pe 16.05.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Pe 16.05.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä oppijan näkökulmasta sekä soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista ajatteluaan. Hän osaa hankkia omatoimisesti tietoa musiikkipedagogiikasta tehtävissä sovituista aiheista sekä käyttää luennoilla ja annetussa kirjallisuudessa syvenevää ymmärrystään oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän kykenee toimimaan vuorovaikutuksessa ja ryhmäkeskusteluissa rakentavasti ja osaa näissä huomioida myös toisten oppimista. Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta ja opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti opetuksen suunnittelussa ja viedä näitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti erilaisissa ryhmätehtävissä.

Sisältö

Oppiminen osana yhteisön hyvän elämän rakentumista, musiikkitoiminnan ja oppimisen erilaiset muodot, opetuksen suunnittelu, oppijalähtöisyys, vuorovaikutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus vamukan 1. vuoden keväällä kaikissa opintojaksoissa (Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, 5 op, Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op ja Luovuus ja hyvinvointi, 5 op) tapahtuu maanantaisin klo 9.15-11.30, torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.00-11.15 luokissa AS102 ja AS411. Lukuvuosi alkaa kaikkien yhteisellä Megapäivällä. Lisätietoja vamukalukkarista.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2025.

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2025.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2 (5 op), Lapsi, musiikki ja oppiminen (5 op) sekä Luovuus ja hyvinvointi (5 op) opintojaksot muodostavat vamukan 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yhteensä 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia ja oman työn osuus n. 270 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus 1. vsk vamuka-aikoina ma ja pe (myös satunnaisesti to, lukkari-lakanan mukaan).

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ottaen huomioon monipuolisesti oppimiseen vaikuttavia tekijöitä liittyen elämänkulkuun ja ryhmän vuorovaikutukseen. Opiskelija osaa erotella oppijalähtöisen opettamisen taustalla vaikuttavia käsityksiä sekä tunnistaa näiden vaikutuksia näkemissään oppimistilanteissa. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tunnistaa ja erotella luovan ryhmätoiminnan työtapoja, pedagogisia prosesseja -lähestymistapoja ja toimintaa. Hän kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä yhdistää niitä oppimaansa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä ryhmän päämäärää tukien. Hän osaa reflektoida kehittymistään pedagogina.

Siirry alkuun