Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DW91-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.10.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 16.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Hanna-Maija Aarnio
- Vastuuopettaja
- Minna Lamppu
- Ryhmät
-
KXF24S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF24S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00DW91
Toteutuksella on 30 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 77 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 17.01.2025 klo 08:45 - 13:30 (4 t 45 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 17.01.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 24.01.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 24.01.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 31.01.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 31.01.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 07.02.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 07.02.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 14.02.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 14.02.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 28.02.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 28.02.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 07.03.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 07.03.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 21.03.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 21.03.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 28.03.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 28.03.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 04.04.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 04.04.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 11.04.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 11.04.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 25.04.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 25.04.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 02.05.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 02.05.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 09.05.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 09.05.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 16.05.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 16.05.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, vamuka KX00DW91-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä oppijan näkökulmasta sekä soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista ajatteluaan. Hän osaa hankkia omatoimisesti tietoa musiikkipedagogiikasta tehtävissä sovituista aiheista sekä käyttää luennoilla ja annetussa kirjallisuudessa syvenevää ymmärrystään oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän kykenee toimimaan vuorovaikutuksessa ja ryhmäkeskusteluissa rakentavasti ja osaa näissä huomioida myös toisten oppimista. Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta ja opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti opetuksen suunnittelussa ja viedä näitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti erilaisissa ryhmätehtävissä.
Sisältö
Oppiminen osana yhteisön hyvän elämän rakentumista, musiikkitoiminnan ja oppimisen erilaiset muodot, opetuksen suunnittelu, oppijalähtöisyys, vuorovaikutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus vamukan 1. vuoden keväällä kaikissa opintojaksoissa (Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, 5 op, Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op ja Luovuus ja hyvinvointi, 5 op) tapahtuu maanantaisin klo 9.15-11.30, torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.00-11.15 luokissa AS102 ja AS411. Lukuvuosi alkaa kaikkien yhteisellä Megapäivällä. Lisätietoja vamukalukkarista.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2025.
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2 (5 op), Lapsi, musiikki ja oppiminen (5 op) sekä Luovuus ja hyvinvointi (5 op) opintojaksot muodostavat vamukan 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yhteensä 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia ja oman työn osuus n. 270 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus 1. vsk vamuka-aikoina ma ja pe (myös satunnaisesti to, lukkari-lakanan mukaan).
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ottaen huomioon monipuolisesti oppimiseen vaikuttavia tekijöitä liittyen elämänkulkuun ja ryhmän vuorovaikutukseen. Opiskelija osaa erotella oppijalähtöisen opettamisen taustalla vaikuttavia käsityksiä sekä tunnistaa näiden vaikutuksia näkemissään oppimistilanteissa. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tunnistaa ja erotella luovan ryhmätoiminnan työtapoja, pedagogisia prosesseja -lähestymistapoja ja toimintaa. Hän kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä yhdistää niitä oppimaansa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä ryhmän päämäärää tukien. Hän osaa reflektoida kehittymistään pedagogina.