Siirry suoraan sisältöön

Työelämän ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ85-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Degree Programme in Social Services
Opettajat
Anne Lipasti
Ryhmät
SXG23S1
Degree Programme in Social Services päivä
Opintojakso
SX00EQ85

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 21.10.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Swedish at work SX00EQ85-3014
MPA4008 Oppimistila
Ma 28.10.2024 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Swedish at work SX00EQ85-3014
MPA6010 Oppimistila
To 31.10.2024 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Swedish at work SX00EQ85-3014
MPA4008 Oppimistila
Ke 06.11.2024 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
Swedish at work SX00EQ85-3014
MPA5020 Oppimistila
To 07.11.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
TUNTI PERUTTU!!!!Swedish at work SX00EQ85-3014
MPA4008 Oppimistila
Ke 13.11.2024 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Swedish at work SX00EQ85-3014
MPB4005 Oppimistila
To 21.11.2024 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Swedish at work SX00EQ85-3014/ ETÄ!!!

Pe 22.11.2024 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Swedish at work SX00EQ85-3014
MPA4008 Oppimistila
To 28.11.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
TEAMS Suullinen koe / Swedish at work SX00EQ85-3014

Ma 02.12.2024 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Kirjallinen koe / Swedish at work SX00EQ85-3014
MPA4008 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija

-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan
työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen) suullisen ja kirjallisen taidon
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä niin suomalaisessa kuin pohjoismaisessakin kontekstissa
-ottaa huomioon viestinnässään tilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia
-osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä
-tuntee kieli- ja viestintäosaamisensa tason ja kehittää kielitaitoaan itsenäisesti

Sisältö

Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Aika ja paikka

Lähiopetus kampuksella, lukujärjestyksen mukaan

Oppimateriaalit

Opettajan materaali, saatavilla kurssin alkaessa

Opetusmenetelmät

Aktivoivia harjoituksia, kuullun ja luetun ymmärtämisia, puheen aktivointia pari- ja ryhmätyössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suullinen tarkistus toiseksi viimeisellä tunnilla, kirjallinen tentti viimeisellä tunnilla, kaksi tenttiuusintaa mahdollista

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuksessa 80% läsnäolo, sen lisäksi itseopiskelua, kirjoitustehtävä omalla ajalla, opiskelijan työtä 5 op = 5 x 27t

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ammattialaansa liittyvissä työelämän viestintätilanteissa ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä
tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta kielelliset epätarkkuudet voivat vaikuttaa ymmärrettävyyteen. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus voi vaikeuttaa viestintää. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ammattialaansa liittyvissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä
epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää
ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa ymmärrettävyyttä. Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin ammattialaansa liittyvissä monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän kirjoittaa
selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu
aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja
vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa
monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa. Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ammattialaansa liittyvissä työelämän viestintätilanteissa ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä
tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta kielelliset epätarkkuudet voivat vaikuttaa ymmärrettävyyteen. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus voi vaikeuttaa viestintää. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi, kurssin lopussa suullinen tarkistus ja kirjallinen lopputentti

Esitietovaatimukset

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B1

Lisätiedot

Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.
Opiskelija, jonka koulusivistyskieli on ruotsi, suorittaa opintojakson Työelämän suomi sosiaalialalla, suomi toisena kotimaisena kielenä -opintona. Hän saa tutkintotodistukseensa seuraavan kielilausekkeen:
Opiskelija on osoittanut sellaista suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa, joka vastaa julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain 693/2016, 6 § mukaista toisen kotimaisen kielen kirjallista taitoa kaksikielisessä viranomaisessa arvosanalla hyvä/tyydyttävä ja suullista taitoa arvosanalla hyvä/tyydyttävä.

Mikäli opiskelija saa vapautuksen ruotsin kielestä, hän suorittaa Työelämän suomi sosiaalialalla opintojakson suomi toisena kielenä -opinnon.

Siirry alkuun