Siirry suoraan sisältöön

Lasten toimintaterapian monet mahdollisuudet (kesätoteutus) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FT03-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 31.03.2024

Ajoitus

27.05.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mira Lönnqvist

Tavoitteet

- Opiskelija ymmärtää lasten toimintaterapeuttien erilaisia työtehtäviä moninaisissa työympäristöissä.
- Opiskelija osaa kuvailla lasten toimintaterapeutin eri työympäristöjen ja työtehtävien edellyttämää erityisosaamista.
- Opiskelija osaa analysoida arviointitiedon pohjalta lapsen keskeiset toimintakyvyn ongelmat.
- Opiskelija osaa laatia asiakaslähtöisesti tavoitteen lapsen kuntoutumisprosessille.
- Opiskelija osaa perustellen valita terapian viitekehyksen ja lapsen tavoitteita vastaavan terapian toteutustavan.
- Opiskelija ymmärtää lapsen verkoston kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen.

Sisältö

- lasten toimintaterapeutin erilaiset työympäristöt sekä työtehtävät ja niihin liittyvä erityisosaaminen
- arviointitiedon analysoiminen
- tavoitteiden laatiminen
- lasten toimintaterapiakuntoutuksen suunnittelu

Aika ja paikka

27.5. ORIENTAATIO MYLLYPURON KAMPUS klo 9-16 sisältönä esim.
- opintojakson tavoitteet, sisällöt , aikataulu ja eteneminen
- ongelmalähtöiseen pedagogiikkaan perustuvan yhteistoiminnallisen työskentelytavan esittely ja siihen liittyen tapausesimerkkien ja oppimistehtävien läpikäyminen

4.6. REAALIAIKAINEN ETÄOPETUS 9-16 keskeiset teemat
- arvioinnin synteesi, tavoitteiden laatiminen, kuntoutussuunnittelu
- vierailija varhaiskasvatuksessa työskentelevä toimintaterapeutti

5.6. TUTUSTUMISKÄYNTI Helsingin Toimintaterapia Oyssä (Malmi) klo 11-13
- erilaisiin terapiatiloihin ja terapiamenetelmiin/ välineisiin tutustuminen, keskustelua toiminnan muokkaamisesta, arvioinnin luotettavuuden ja kattavuuden merkityksestä kuntoutuksen suunnittelun ja toteutuksen vaikuttavuuden näkökulmasta

Huom! Opiskelijan ei ole välttämätöntä osallistua tähän tutustumiskäyntiin Helsingissä, hän voi järjestää tutustumiskäynnin myös itse omalla paikkakunnallaan tai sen lähiympäristössä

11.6. MYLLYPURON KAMPUS klo 9-16
- tapausesimerkkeihin liittyvä yhteistoiminnallinen työskentely

Oppimateriaalit

Opintojakson keskeistä kirjallisuutta esitellään opintojakson edetessä teoreettisten alustusten yhteydessä ja oppimateriaaleja kerätään yhdessä eri teemoihin liittyen > opintojakson lopussa yhteinen tietopankki jokaisen käyttöön.

Opetusmenetelmät

itsenäinen opiskelu
kontaktiopetus: reaaliaikainen etäopetus ja tapaamiset kampuksella
työelämäyhteistyö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy erilaisia työelämäyhteistyön mahdollisuuksia (esim. vierailut, haastattelut, ns. Job-Shadow-työskentely) ja opiskelijalla on osittain mahdollisuus valita mielenkiintonsa ja oman oppimisensa kannalta tarkoituksenmukaisia tapoja toimia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso ajoittuu ajalle 27.5-31.7.2024, mutta opiskelija voi toteuttaa sen hieman yli 3 viikon intensiivijaksona 27.5. alkaen.

laajuus 5 op = 135 t opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Lasten toimintaterapian monet mahdollisuudet -opintojaksoa on kehitetty yhdessä lasten toimintaterapeuttien sekä TT-opiskelijoiden kanssa. Opintojakson sisältö sekä toteutustapa perustuvat siis kyselyistä ja yhteiskehittelystä saatuun tietoon.

Opintojakson yhteistoiminnalliseen työskentelyyn liittyy avoimuus eli osallistuessaan tälle opintojaksolle opiskelija sitoutuu jakamaan oppimistehtäviensä tuotokset kaikkien käytettäväksi > opintojakson lopussa yhteinen "tietopankki".

Tämä on opintojakson ensimmäinen toteutus, joten opiskelijoilta toivotaan joustavuutta opintojakson aikana erilaisten oppimista edistävien ratkaisujen tarkasteluun sekä aktiivisuutta opintojakson edelleen kehittämiseen. Opintojakso edellyttää opiskelijalta itseohjautuvuutta sekä halua ja kykyä yhteistoiminnalliseen työskentelyyn, tehdään tästä yhdessä mielekäs kokonaisuus!

Ota yhteyttä, jos sinulle herää joku kysymys opintojaksoon liittyen, vastaan mielelläni!
mira.lonnqvist@metropolia.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/täydennettävä -asteikolla.

Hyväksytty suoriutuminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen ja opintojakson eri osiin liittyvien tehtävien toteuttamista.

Esimerkkejä itsenäisen opiskelun tehtävistä:

OPISKELIJAN ITSENÄINEN OPISKELU
- jos työskentelytapaa ei ole erikseen määritelty , opiskelija voi hakea tietoa valitsemallaan tavalla (esim. kirjallisuus, sosiaalinen media, tv-dokumentit, webinaarit, haastattelut, Job-shadow) > tieto ja tuotokset tulevat kaikkien yhteiseen käyttöön

Lasten toimintaterapeutin erilaiset työympäristöt sekä työtehtävät ja niihin liittyvä erityisosaaminen:

Opiskelija valitsee yhden TT-kontekstin ja kuvaa TT keskeiset työtehtävät ja erittelee työtehtävien edellyttämää erityisosaamista sekä miten TT käyttää tietotaitoa. Yhteenveto tiedosta liitetään Moodleen yhteiselle alustalle opiskelijan valitsemassa muodossa (esim. vlogi, word-tiedosto, infograafi, posteri, käsitekartta, PP-esitys).

Arviointitiedon analysoiminen, synteesin muodostamisesta:

Opiskelija tekee tiedonhakua toimintaterapiakirjallisuudesta (tieteellinen tutkimus, väitöskirja, laaja toimintaterapiaan liittyvä kansainvälinen teos) ja tuo keskustelualueelle teemaan liittyvät ydinasiat kirjallisen referaatin, yhteenvedon muodossa.

Tavoitteiden laatiminen:

Asiakaslähtöisen tavoitteen laatimisen ”Mitä - miksi - miten?” eli mitä pitää ottaa huomioon, miksi se on tärkeää ja miten se käytännössä olisi tarkoituksenmukaista toteuttaa?
Opiskelija kuvaa asiakaslähtöisen tavoitteen laatimisen kulmakivet valitsemallaan tavalla lähteisiin viitaten.

Lasten toimintaterapiakuntoutuksen suunnittelu:

Mitä toimintaterapiassa oikeasti tapahtuu tai voisi tapahtua? Voit palauttaa mieleen harjoittelussasi tapahtunutta, haastatella toimintaterapeuttia, seurata somessa lasten toimintaterapeuttien postauksia ja poimia sieltä ideoita tai vaikka kerätä toimintaideoita erilaisesta kirjallisuudesta. Jaa hyvät ideasi yhteiseen ”aarrearkkuun”!

Esitietovaatimukset

Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3