Siirry suoraan sisältöön

Liikeviestintä englanniksi (5 op)

Toteutuksen tunnus: LD00EH19-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 16.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
20 - 35
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Seija Mikkonen
Vastuuopettaja
Anne Perkiö
Ryhmät
LXD24S2V
Liiketalouden tutkinto-ohjelma, verkkototeutus
Opintojakso
LD00EH19

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 15.01.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Liikeviestintä englanniksi LD00EH19-3035
Online
Ke 22.01.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Liikeviestintä englanniksi LD00EH19-3035
Online
Ke 29.01.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Liikeviestintä englanniksi LD00EH19-3035
Online
Ke 05.02.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Liikeviestintä englanniksi LD00EH19-3035
Online
Ke 12.02.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Liikeviestintä englanniksi LD00EH19-3035
Online
Ke 26.02.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Liikeviestintä englanniksi LD00EH19-3035
Online
Ke 05.03.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Liikeviestintä englanniksi LD00EH19-3035
Online
Ke 12.03.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Liikeviestintä englanniksi LD00EH19-3035
Online
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana.

Sisältö

Opintojakson sisällöissä keskitytään seuraaviin suullista ja kirjallista viestintätaitoa kehittäviin
aihealueisiin:
• Liiketalouden alan keskeiset kansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
• Liiketalouden alan keskeiset käsitteet ja termit
• Ammattialan tekstikäytänteet ja tekstityypit
• Liiketalouden alan tiedon hankinta ja lukeminen, käsittely, soveltaminen ja välittäminen
• Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, - ja tehtävät
• Viestintäetiikka
• Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen

Aika ja paikka

Zoom virtuaalitunnit keskiviikkoisin 16 - 18.

Oppimateriaalit

Opettajan tuottama kurssimateriaali.
Suositeltava kirjallisuus:
- Stansfield, Eerola Munne. 2009. Win Win - English for your business career. Edita. Helsinki.
- Bovée Courtland L,Thill John V. 2018. Business Communication Today. Global Edition. Fourteenth Edition. Pearson.Essex.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Pari - ja ryhmätyöt
Itsenäinen työskentely
Virtuaalinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson koostuu suullisista ja kirjallisista tehtävistä.
Tenttiä ei ole.
Tehtäviä on mahdollista suorittaa uudelleen opintojakson päätyttyä.

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemmin hankittu osaaminen opintojen tai työkokemuksen avulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 1 op = 27 t
5 op X 27 t = 135 t
Etäopetus Zoomissa 8 X 2 t = 16 t
Arvioitavat kirjalliset tehtävät Moodle-alustalla 10 t
Tunneille valmistautuminen 16 t
Ammatillisen sanaston rakentaminen opintojakson aikana 28 t
ja ryhmätehtävän avulla 15 t
Arvioitavaan ryhmäesitykseen valmistautuminen ja esitysmateriaalin valmistelu 25 t
Ryhmäraportin suunnittelu, aineiston haku ja kirjoittaminen 25 t

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän
selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen
avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella
asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen
ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia
kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä
kielellisten apuvälineiden avulla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän
selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa
ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti
ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja
kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja
yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että
kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse
viestin välittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän
pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä
noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan
kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa
ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti,
käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja
rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä
selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen yksilötehtävä sähköposti (2 kpl) 20%
Suullinen ryhmissä tehtävä esitys 25%
Kirjallinen ryhmissä tehtävä raportti 25%
Virtuaalikokous ryhmissä 20%
Osallistuminen 10%

Esitietovaatimukset

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.

Lisätiedot

Opintojakson tarkennettu sisältö määräytyy tutkinto-ohjelmakohtaisesti, ja se integroidaan tutkinnon
kontekstiin opetussuunnitelmassa ja substanssiopintoihin.

Siirry alkuun