Terapeuttisen toiminnan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP71-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 30.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
27.08.2024 - 08.10.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 55
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jasu Forss
- Akvaliina Lacho
- Ryhmät
-
SXI24S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EP71
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 27.08.2024 klo 12:30 - 14:30 (2 t 0 min) |
LÄHI/Orientaatio Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3007 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ti 03.09.2024 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
ETÄ/Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3007 |
|
Ti 17.09.2024 klo 11:30 - 12:30 (1 t 0 min) |
ETÄ/Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3007 |
|
Ma 23.09.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
SXI24S2B, Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3007 |
MPA2028
Aikuisten toimintaterapia
MPA2027 Lasten ja nuorten toimintaterapia MPA2029 Vuorovaikutusluokka |
Ma 07.10.2024 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3007 |
MPA2028
Aikuisten toimintaterapia
MPA2027 Lasten ja nuorten toimintaterapia MPA2029 Vuorovaikutusluokka |
Ti 08.10.2024 klo 14:00 - 15:30 (1 t 30 min) |
Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3007 |
MPA4015
Luentosali
|
Tavoitteet
Opiskelija tietää toiminnan merkityksen ja toimintaa mahdollistavat tekijät toimintaterapiassa. Opiskelija selittää toimintaan osallistumisen merkitystä ihmisen elämässä ja oppii analysoimaan toimintaa. Opettelee havainnoimaan ja haastattelemaan toisia ihmisiä pystyäkseen tunnistamaan heille merkityksellistä toimintaa. Osaa nimetä toiselle merkitykselliseen toimintaan liittyviä tekijöitä ja myös tarkastella sitä suhteessa toiminnan analyysi malliin. Opiskelija analysoi omaa toimintaansa ja sen merkitystä itselle.
Sisältö
- Toiminta ja toiminnallisuus ilmiönä toimintaterapiassa
- Toiminnan tiede ja toiminnallinen oikeudenmukaisuus
- Englannin kielen käsitteet: activity and occupation
- Yksilön, toiminnan ja ympäristön välinen suhde
- Toiminnan analysointi
- Haastattelu ja havainnointi
Aika ja paikka
Aikataulut lukujärjestyksestä
Oppimateriaalit
Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. Erityisesti luku 1 ja luku 2 (s. 117-123)Toiminnan terapeuttisen voiman malli.
Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Luento-opetus ja työpajatyöskentely (edellyttää läsnäoloa)
Ryhmätyöskentely ja -tehtävä
Yksilötehtävänä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, josta osa itsenäistä työskentelyä yksin tai ryhmässä. Luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääviin aikoihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään ryhmissä ja omien ja yhdessä jaettujen kokemusten kautta opitaan asioita. Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on oman oppimisen kannalta merkitystä paljon.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu ryhmätehtävästä, yksilötehtävästä ja opetukseen osallistumisesta.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.