Siirry suoraan sisältöön

Konservoinnin historia, filosofia ja etiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FH16-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 28.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 16

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Konservointi Virtuaali
  • Nina Robbins

Vastuuopettaja

Nina Robbins

Ryhmät

  • KXA23S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee oman ammattialansa historian ja kehityksen.
- Opiskelija tuntee konservoinnin filosofiaa ja ymmärtää oman alansa ammattieettisen perustan.
- Opiskelija ymmärtää ja omaksuu kulttuuriperinnön hoitoon ja konservointiin liittyvät filosofiset ja eettiset näkemykset koskien säilytettävää esineistöä.
- Opiskelija sisäistää em. perusteet ja osaa soveltaa sitä käytännössä huomioiden myös alkuperäisväestön tilanteen ja oikeudet.
- Opiskelija pystyy perustelemaan omat konservointiratkaisunsa.
- Opiskelijan tietää, miten hänen konservoinnissa käyttämänsä menetelmät ja ratkaisut noudattavat ammattialan eettisiä sääntöjä.

Sisältö

- Konservoinnin historia ja ammattialan kehittyminen
- Konservointifilosofia
- Museoalan ja konservoinnin ammattietiikka
- Kulttuuriperintö

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.