Suomi toisena kielenä (3 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EL00-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 31.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
02.09.2024 - 30.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 2
- Koulutus
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
- Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
- Optometrian tutkinto-ohjelma
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 30.10.2024 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Suomi toisena kielenä / Työelämän suomi ja asiakaslähtöisyys |
|
Ke 06.11.2024 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Suomi toisena kielenä / Työelämän suomi ja asiakaslähtöisyys |
|
Ke 13.11.2024 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Suomi toisena kielenä / Työelämän suomi ja asiakaslähtöisyys |
|
Ke 11.12.2024 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Suomi toisena kielenä / Työelämän suomi ja asiakaslähtöisyys |
|
Ke 18.12.2024 klo 16:00 - 17:00 (1 t 0 min) |
Suomi toisena kielenä / Työelämän suomi ja asiakaslähtöisyys |
|
Tavoitteet
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaisettoimijat työskentelyssäänruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAIsuomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiälähtökohtia.Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaahankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisestihyödyntäenteknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta omankieli-ja viestintäosaamisensakehittämisestä sekäkyky ja motivaatio kehittää niitä.
Sisältö
Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
• Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö-ja ryhmäviestintä
• Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
• Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
• Kieli-ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Aika ja paikka
Päätetään ensimmäisellä kerralla. Ensimmäinen kerta tapaamme lähiopetuksena.
Oppimateriaalit
Materiaali on Moodle-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely, ryhmätyö, keskusteluharjoitukset ja kirjoitelma
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä vaan suullinen ja kirjallinen tehtävä.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Varaudu tekemään pieni suullinen esitys, jonka voi toteuttaa videona. Opintojakson lopussa on kirjallinen tehtävä. Luentojen välillä on kotitehtävät, joita ei arvioida mutta ne ovat pakollisia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelijaselviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelijaselviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheäntekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa.Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää.Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkothaittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelijaselviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämänkielenkäyttötilanteissa.Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla.Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin.Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi jalauserytmionluontevaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksoon sisältyy suullinen ja kirjallinen tehtävä, jotka arvioidaan erikseen. Suullisen tehtävän voi tehdä halutessaan videona. Molemmat tehtävät ovat yksilösuorituksia.
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.
Lisätiedot
Opintojakson tarkennettu sisältö määräytyy tutkintosuunnitelmakohtaisesti, ja se integroidaan tutkinnon kontekstiin opetussuunnitelmassa ja substanssiopintoihin. Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.