Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan syventävät opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ83-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 40
Koulutus
Degree Programme in Social Services
Opettajat
Jyrki Konkka
Miia Ojanen
Ryhmät
SXG22S1
Degree Programme in Social Services päivä
Opintojakso
SX00EQ83

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 13.09.2024 klo 09:00 - 14:00
(5 t 0 min)
Advanced research and development SX00EQ83-3006
MPA4010 Oppimistila
Pe 27.09.2024 klo 09:00 - 14:00
(5 t 0 min)
Advanced research and development SX00EQ83-3006
MPA4009 Oppimistila
Ma 30.09.2024 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Advanced research and development SX00EQ83-3006
MPA3007 Oppimistila
Ma 07.10.2024 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Advanced research and development SX00EQ83-3006
MPA3007 Oppimistila
Pe 11.10.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Remotely / Advanced research and development SX00EQ83-3006
To 17.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Seminar / Advanced research and development SX00EQ83-3006
MPA4010 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija

-osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää
-tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet
-hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun periaatteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön
-ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen
-osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa
-omaa perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu

Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät

Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi

Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen

Aika ja paikka

13.9.2024 9 - 14
27.9.2024 9 - 14
11.10.2024 10 - 12
17.10.2024 9 - 12

Oppimateriaalit

In English:
- Devine & Heath. 2009. Doing social science: evidence and methods in empirical research. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
- Flick (Ed.) 2017. The SAGE Handbook of Qualitative Data Collection.
- Outwhite & Turner (Ed.) 2007. The SAGE Handbook of Social Science Methodology.
- Perri & Bellamy 2012. Principles of Methodology: A Guide to Research Design in Social Science

In Finnish (optional):
Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
-Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma 2006. Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
-Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi 2009. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen 2002. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
-Kananen, Jorma (2008): Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2008. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa: <www.kielijelppi.fi>. Luettu 24.5.2018.
-Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. Saatavana osoitteessa: <http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc>. Luettu 24.5.1018.
-Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
-KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
-Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
-Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim.) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
-Menetelmäopetuksen tietovaranto: https://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/index.html
-Menetelmäpolkuja humanisteille, KOPPA n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
-Opinnäytetyöpakki, Kajaanin ammattikorkeakoulu n.d. Saatavana osoitteessa: http://193.167.122.14/Opari/ontTukiOngTehtHyp.aspx
-Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
-Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa 2005, Haastattelu: Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
-Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos): Tutki ja kehitä
-Vilkka, Hanna (2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet.

Opetusmenetelmät

Contact teaching
Independent work
Working on the development task, preparing a presentation, and presenting it at the seminar. Participation in the seminar is mandatory.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun