Mental Health and Substance Abuse (5 cr)
Code: SX00EP09-3008
General information
- Enrollment
-
06.05.2024 - 19.05.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
12.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Taina Valkeapää
- Taina Konttinen
- Groups
-
SXH23K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Course
- SX00EP09
Implementation has 6 reservations. Total duration of reservations is 18 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 20.08.2024 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Mielenterveys ja päihteet SX00EP09-3008 |
MPB6008
Oppimistila
|
Wed 21.08.2024 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Mielenterveys ja päihteet SX00EP09-3008 |
MPA5021
Oppimistila
|
Thu 05.09.2024 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Mielenterveys ja päihteet SX00EP09-3008 |
MPB6008
Oppimistila
|
Tue 17.09.2024 time 09:00 - 11:45 (2 h 45 min) |
Tentti, Mielenterveys ja päihteet SX00EP09-3008 |
MPA5020
Oppimistila
|
Thu 26.09.2024 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Mielenterveys ja päihteet SX00EP09-3008 |
MPB6008
Oppimistila
|
Fri 27.09.2024 time 13:45 - 16:00 (2 h 15 min) |
Mielenterveys ja päihteet SX00EP09-3008 |
MPA6021
Oppimistila
|
Objective
The students understand the phenomena and challenges related to mental health. They identify the special needs of client groups. They understand and are able to apply key legislation and basic concepts in the field. The students recognize the service system and are able to guide and support the client to the services. The students are able to reflect on their professional activities and identify the limits of their own professional competence in the work of a Bachelor of Social Services. The students are able to evaluate current discussions related to mental health and substance abuse and understand the importance of structural work in the fields of mental health and substance abuse.
Content
Mental health
Protective factors / risk factors. Being normal / abnormal. History of mental health work. Mental health components. Challenges in Mental health. The students have the ability to support suicidal clients and their close ones. Supporting a person prone to suicide and loved ones.
Substance use in the life of an individual.
Addictions as phenomena. Trends in substance abuse work. Client-respecting encounters, speaking up and motivating. Legislation safeguarding the fundamental rights of the individual. The students are able to guide and support the client to services. Key services and guiding the client to them. Preventive, corrective and rehabilitative mental health and substance abuse work.
Location and time
Tiistai 20.8. klo 12.45-16 / Taina V. (MPB6008) Orientaatio; Mielenterveyden osatekijät
Keskiviikko 21.8. 9-11.45 / Taina V. (MPA5021) Mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatiot
Torstai 5.9. klo 12.45-16 / Taina K. (MPB6008) Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä
Tiistai 17.9. klo 9-11.45 / Taina K. (MPA5020) TENTTI
Torstai 26.9. klo 12.45-16 / Taina K. (MPB6008) Päihdetyön historia ja riippuvuudet
Perjantai 27.9. klo 12.45-16 / Taina V. (MPA6021) Ryhmätyöseminaari: Mielenterveys- ja päihdetyö eri asiakasryhmien kanssa
Materials
Tenttikirjallisuus / HUOM! Päivittyy ennen opintojakson alkua!!
Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. Luku 7 Keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja niiden hoitotyö (s. 224-298). Löytyy myös e-kirjana.
Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. Luku 3 Päihteet ja niiden käyttö ja luku 4 Riippuvuuskäyttäytyminen (s. 61-130). Löytyy myös e-kirjana.
Rissanen, A. (2022). Suomalaisen laitospsykiatrian historiaa. Teoksessa S. Jäntti, K. Heimonen, S. Kuuva, K. Maanmieli, & A. Rissanen (toim.), Kokemuksia mielisairaalasta: muistoihin kaivertuneet tilat (sivut 65-86). Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Linkki artikkeliin: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/83684/1/kokemuksia-mielisairaalasta_s65-86.pdf
Lainsäädäntö:
Terveydenhuoltolaki 1326/2010
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Mielenterveyslaki 1116/1990
Päihdehuoltolaki 1308/2014
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus (EI TULE TENTTIIN, MUTTA HELPOTTAA LAINSÄÄDÄNNÖN LUKEMISTA)
Teaching methods
Lähiopetus
Tentti
Itsenäinen tehtävä / ryhmätehtävä
Employer connections
Mahdolliset opintokäynnit ja vierailijat.
Exam schedules
Tiistai 17.9. klo 9-11.45 / Taina K. (MPA5020) TENTTI
Uusintakerrat ilmoitetaan myöhemmin.
Completion alternatives
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Taina Konttinen).
Student workload
5 op = 135h
Further information
Tiistai 20.8. klo 12.45-16 / Taina V. (MPB6008)
Keskiviikko 21.8. 9-11.45 / Taina V. (MPA5021)
Torstai 5.9. klo 12.45-16 / Taina K. (MPB6008)
Tiistai 17.9. klo 9-11.45 / Taina K. (MPA5020) TENTTI
Torstai 26.9. klo 12.45-16 / Taina K. (MPB6008)
Perjantai 27.9. klo 12.45-16 / Taina V. (MPA6021)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät (hyv./hyl.)
Tentti (0-5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Metropolian yleiset arviointikriteerit:
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.