Child Protection (5 cr)
Code: SX00EP08-3006
General information
- Enrollment
-
06.05.2024 - 19.05.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
12.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Social Services
Implementation has 11 reservations. Total duration of reservations is 33 h 45 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 21.08.2024 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3006 |
MPA4009
Oppimistila
|
Thu 29.08.2024 time 09:00 - 11:45 (2 h 45 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3006 |
MPC5012
Oppimistila
|
Tue 03.09.2024 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3006 |
MPC4012
Oppimistila
|
Wed 04.09.2024 time 09:00 - 11:45 (2 h 45 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3006 |
MPA4009
Oppimistila
|
Tue 10.09.2024 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3006 |
MPA6020
Oppimistila
|
Mon 16.09.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Monikulttuurinen sosiaalialan työ - seminaari |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Mon 16.09.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Pakopelit (ryhmät 1-4) |
MPB4013
Simulaatio, koti
|
Thu 26.09.2024 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3006 |
MPA2010
Oppimistila
|
Mon 30.09.2024 time 12:00 - 16:30 (4 h 30 min) |
Pakopelit (ryhmät 5-10) |
MPB4013
Simulaatio, koti
|
Mon 30.09.2024 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Lastensuojelu SX00EP08-3006 |
MPA6020
Oppimistila
|
Thu 03.10.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Tentti, Lastensuojelu SX00EP08-3006 |
MPC4012
Oppimistila
|
Objective
The students are familiar with the current discussion on child welfare. The students are familiar with the Convention on the Rights of the Child. The students are familiar with the principles and contents of the Child Welfare Act. They know and are able to apply basic concepts related to child welfare. The students recognize the reasons behind the need for child welfare and are familiar with the different stages of the child welfare process. They identify ethical issues related to child protection. The students are able to reflect on their own professional activities and understand their own role in the multidisciplinary cooperation of child welfare.
Content
The UN Convention on the Rights of the Child. Tasks, core values,and principles of child protection. The best interests of the child, inclusion and the rights in child protection. Preventive child protection. Child protection process. Child Welfare Act. Social Welfare Act in relation to the Child Welfare Act. The service system of child protection.
Location and time
Lähiopetuksen aikataulu (Huom. aikataulumuutokset mahdollisia):
21.08.2024 12.45-16.00 (MPA4009) Orientaatio, lastensuojelun historia
29.08.2024 09.00-11.45 (MPC5012) Lastensuojelulaki ja YK:n lapsen oikeuksien sopimus
03.09.2024 12.45-16.00 (MPC4012) Vierailija GoStrong sijais- ja avohuolto / Ehkäisevä lastensuojelu
04.09.2024 09.00-11.45 (MPA4009) Vierailija Vakehyva:n tehostetusta perhetyöstä / Lastensuojeluilmoitus, palvelutarpeenarviointi ja lastensuojelun avohuolto
10.09.2024 12.45-16.00 (MPA6020) Vierailija Helsingin kaupungin perhehoidosta / Lastensuojelun sijaishuolto
**välipalautekysely 10.9-24.9**
16.09.2024 13-16.00 Pakopelit (ryhmät 1-4)
26.09.2024 12.45 - 16.00 Lastensuojelun jälkihuolto
30.09.2024 12-16.30 Pakopelit (ryhmät 5-10)
03.10.2024 09.00 - 12.00 TENTTI
Materials
(Päivitetty 26.7.2024)
1. Araneva (2022): Lapsen suojelu: toteuttaminen ja päätöksenteko: käsikirja lapsen asioista päättävälle. Kappale 4 Tuen tarpeisiin vastaavat sosiaalipalvelut s. 109–134. (E-kirja)
2. Hovi-Pulsa, R. (2011) Arkilähtöinen työote lastensuojelun perhetyössä. Sosiaalipedagogiikka, 12, 9–25. (Moodlessa)
3. Kansallinen lapsistrategia (2021) (Moodlessa)
4. Lastensuojelulaki 417/2007 (Linkki Moodlessa)
5. Luentomateriaalit (Moodlessa)
6. STM (2019) Lastensuojelun laatusuositus (Moodlessa)
7. Vierula, T., Korkiamäki, R., Saukkola, S., Pakarinen, T., Pohjolainen, A., Vanhatalo, N. & Eronen, T. (2024) Aikuistuvan nuoren lähtö julkisesta kodista. Sijaishuollosta itsenäistymisen tapoja. Teoksessa Johanna Kiili, Anne-Mari Jaakola, Merja Anis, Tuuli Lamponen ja Elina Stenvall (toim.) Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö. Helsinki: Gaudeamus. (E-kirja)
8. YK:n Lapsen oikeuksien sopimus (Moodlessa)
Teaching methods
Pakopelit (suunnittelu, ohjaaminen, pelaaminen)
Lukupiirityöskentely
Lapsen oikeudet sosiaalihuollossa eOppiva-verkkokurssin suorittaminen (+reflektiotehtävä)
Ennakko- ja oppimistehtävät sekä ennakkovalmistautuminen opetuskerroille
Kontaktiopetus
Vierailijat luennoilla
Tentti
Exam schedules
03.10.2024 09.00 - 12.00 TENTTI
Uusintakerrat (2 kpl) järjestetään EXAM:ssa. Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson aikana.
Student workload
135 h
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
Tentti, 0-5, 100%
Lukupiiri hyväksytty - hylätty
Oppimistehtävät hyväksytty - hylätty