Skip to main content

Child Protection (5 cr)

Code: SX00EP08-3006

General information


Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
On-campus
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Social Services
Teachers
Janika Kosonen
Groups
SXH23K1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Course
SX00EP08

Implementation has 11 reservations. Total duration of reservations is 33 h 45 min.

Time Topic Location
Wed 21.08.2024 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3006
MPA4009 Oppimistila
Thu 29.08.2024 time 09:00 - 11:45
(2 h 45 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3006
MPC5012 Oppimistila
Tue 03.09.2024 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3006
MPC4012 Oppimistila
Wed 04.09.2024 time 09:00 - 11:45
(2 h 45 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3006
MPA4009 Oppimistila
Tue 10.09.2024 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3006
MPA6020 Oppimistila
Mon 16.09.2024 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Monikulttuurinen sosiaalialan työ - seminaari
MPD1002 Myllypuro-sali
Mon 16.09.2024 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Pakopelit (ryhmät 1-4)
MPB4013 Simulaatio, koti
Thu 26.09.2024 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3006
MPA2010 Oppimistila
Mon 30.09.2024 time 12:00 - 16:30
(4 h 30 min)
Pakopelit (ryhmät 5-10)
MPB4013 Simulaatio, koti
Mon 30.09.2024 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Lastensuojelu SX00EP08-3006
MPA6020 Oppimistila
Thu 03.10.2024 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Tentti, Lastensuojelu SX00EP08-3006
MPC4012 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Objective

The students are familiar with the current discussion on child welfare. The students are familiar with the Convention on the Rights of the Child. The students are familiar with the principles and contents of the Child Welfare Act. They know and are able to apply basic concepts related to child welfare. The students recognize the reasons behind the need for child welfare and are familiar with the different stages of the child welfare process. They identify ethical issues related to child protection. The students are able to reflect on their own professional activities and understand their own role in the multidisciplinary cooperation of child welfare.

Content

The UN Convention on the Rights of the Child. Tasks, core values,and principles of child protection. The best interests of the child, inclusion and the rights in child protection. Preventive child protection. Child protection process. Child Welfare Act. Social Welfare Act in relation to the Child Welfare Act. The service system of child protection.

Location and time

Lähiopetuksen aikataulu (Huom. aikataulumuutokset mahdollisia):
21.08.2024 12.45-16.00 (MPA4009) Orientaatio, lastensuojelun historia
29.08.2024 09.00-11.45 (MPC5012) Lastensuojelulaki ja YK:n lapsen oikeuksien sopimus
03.09.2024 12.45-16.00 (MPC4012) Vierailija GoStrong sijais- ja avohuolto / Ehkäisevä lastensuojelu
04.09.2024 09.00-11.45 (MPA4009) Vierailija Vakehyva:n tehostetusta perhetyöstä / Lastensuojeluilmoitus, palvelutarpeenarviointi ja lastensuojelun avohuolto
10.09.2024 12.45-16.00 (MPA6020) Vierailija Helsingin kaupungin perhehoidosta / Lastensuojelun sijaishuolto
**välipalautekysely 10.9-24.9**
16.09.2024 13-16.00 Pakopelit (ryhmät 1-4)
26.09.2024 12.45 - 16.00 Lastensuojelun jälkihuolto
30.09.2024 12-16.30 Pakopelit (ryhmät 5-10)
03.10.2024 09.00 - 12.00 TENTTI

Materials

(Päivitetty 26.7.2024)

1. Araneva (2022): Lapsen suojelu: toteuttaminen ja päätöksenteko: käsikirja lapsen asioista päättävälle. Kappale 4 Tuen tarpeisiin vastaavat sosiaalipalvelut s. 109–134. (E-kirja)
2. Hovi-Pulsa, R. (2011) Arkilähtöinen työote lastensuojelun perhetyössä. Sosiaalipedagogiikka, 12, 9–25. (Moodlessa)
3. Kansallinen lapsistrategia (2021) (Moodlessa)
4. Lastensuojelulaki 417/2007 (Linkki Moodlessa)
5. Luentomateriaalit (Moodlessa)
6. STM (2019) Lastensuojelun laatusuositus (Moodlessa)
7. Vierula, T., Korkiamäki, R., Saukkola, S., Pakarinen, T., Pohjolainen, A., Vanhatalo, N. & Eronen, T. (2024) Aikuistuvan nuoren lähtö julkisesta kodista. Sijaishuollosta itsenäistymisen tapoja. Teoksessa Johanna Kiili, Anne-Mari Jaakola, Merja Anis, Tuuli Lamponen ja Elina Stenvall (toim.) Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö. Helsinki: Gaudeamus. (E-kirja)
8. YK:n Lapsen oikeuksien sopimus (Moodlessa)

Teaching methods

Pakopelit (suunnittelu, ohjaaminen, pelaaminen)
Lukupiirityöskentely
Lapsen oikeudet sosiaalihuollossa eOppiva-verkkokurssin suorittaminen (+reflektiotehtävä)
Ennakko- ja oppimistehtävät sekä ennakkovalmistautuminen opetuskerroille
Kontaktiopetus
Vierailijat luennoilla
Tentti

Exam schedules

03.10.2024 09.00 - 12.00 TENTTI
Uusintakerrat (2 kpl) järjestetään EXAM:ssa. Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson aikana.

Student workload

135 h

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment methods and criteria

Tentti, 0-5, 100%
Lukupiiri hyväksytty - hylätty
Oppimistehtävät hyväksytty - hylätty

Go back to top of page