Konsultoiva suun terveydenhoito (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EB82-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
12.08.2024 - 20.10.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Ulla Marjosola
- Ryhmät
-
SXP21S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00EB82
Toteutuksella on 18 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 57 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 26.01.2024 klo 10:00 - 11:15 (1 t 15 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 Moodle- ympäristössä keskustelut |
|
Ke 07.08.2024 klo 08:30 - 11:15 (2 t 45 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 ORIENTAATIO ZOOM, pakollinen läsnäolo |
|
Ma 12.08.2024 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 ehl-luento Risto Kontio suusyövät ja varhaisdiagnostiikka shg:n näkökulmasta TEAMS |
|
Ma 12.08.2024 klo 10:00 - 11:00 (1 t 0 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 Aktiivinen keskustelu moodlessa |
|
Ke 14.08.2024 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 Ehl- luento Kehitysvammaisten suunhoito Aija Kalmari TEAMS |
|
Ke 14.08.2024 klo 10:00 - 11:00 (1 t 0 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 Aktiivinen keskustelu moodlessa |
|
Ma 19.08.2024 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 Ehl-luento Tarja Siltanen Erikoissairaanhoidossa olevan lapsen suunhoito LÄSNÄ |
MPB6008
Oppimistila
|
Ma 19.08.2024 klo 10:00 - 11:00 (1 t 0 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 Aktiivinen keskustelu moodlessa |
|
Ti 20.08.2024 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 Luento: Huuli- ja suulakipotilaan suunhoito Shg Pauliina Rantala LÄSNÄ |
MPA6008
Oppimistila
|
Ti 20.08.2024 klo 10:00 - 11:00 (1 t 0 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 Aktiivinen keskustelu moodlessa |
|
To 19.09.2024 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 |
MPB2005
Anatomia
|
To 19.09.2024 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003, Purentafysiologia ap teoria MPB2005 ja ip käytännön harjoittelu klinikalla, välttämätön läsnäolo |
|
Ma 14.10.2024 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003, opt+ost+shg yhteistyöpäivä, välttämätön läsnäolo |
MPA4011
Luentosali
|
Ma 21.10.2024 klo 08:30 - 11:15 (2 t 45 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 ARVIOINTIKESKUSTELUT |
|
Ti 22.10.2024 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 Valmistuvan ryhmän potilasseminaareja seuraamaan kts. lisätiedot |
|
Ti 22.10.2024 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 POTILASSEMINAARIT |
MPB5029
Reflektointitila
MPB5029a Reflektointitila MPB5029b Reflektointitila |
Ke 23.10.2024 klo 08:30 - 13:00 (4 t 30 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 ARVIOINTIKESKUSTELUT |
|
Ti 29.10.2024 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Konsultoiva suun terveydenhoito SX00EB82-3003 ARVIOINTIKESKUSTELUT ZOOM |
Tavoitteet
-perehtyy erikoisalojen suun terveydenhuoltoon
-osaa ottaa huomioon erityistarpeisten potilaiden vaatimukset suun terveydenhoitotyössä
-purentavaivojen hoito monialaisena yhteistyönä fysioterapian ja osteopatian kanssa
-saa valmiudet tunnistaa purentafysiologisia ongelmia ja osaa selittää yleisimmät hoitomenetelmät
Sisältö
Teoriaperusta itsenäiseen potilastyöhön
Erikoishammashoidon perusteet
Erityistarpeisten potilaiden huomiointi
Purentafysiologian perusteet
Pyrentafysiologisen potilaan hoito
Aika ja paikka
Syksy 2024
Oppimateriaalit
Moodlen materiaali
Opettajien osoittama materiaali
Ajankohtainen materiaali ja tutkimukset
Therapia Odontologica käsiteltävien aiheiden osalta
Käypä hoito -suositukset käsiteltävien aiheiden osalta
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Oppimistehtäviä
Kliiniset harjoitukset
Kansainvälisyys
Yhteisiin monialaisiin seminaaripäiviin voi osallistua kv-opiskelijoita.
Sisällön jaksotus
Osa 1: EHL-luennot: Erikoishammashoidon perusteet, EHL Risto Kontio, vaativan lapsen suun hoito, EHL Tarja Siltanen, erityistarpeisten potilaiden huomiointi ja suun terveys, EHL Aija Kalmari, Suulaki- ja halkio potilaan suun terveys, Shg Pauliina Rantala.
Purentafysiologian perusteet, Hll Hannele Tiira, purentafysiologisen potilaan hoito, yhteistyöpäivä muiden tutkintojen kanssa.
Osa 2: Potilasseminaarit (päivän kestävä n. 8h kontaktissa pidettävä) on aktiivinen keskustelupäivä, jossa ennalta määritetyt opponoitsijat kyseenalaistavat potilastapauksia harjoitellen ammatillista argumentointia potilaan terveystiedoista, hoidon kulusta, ylläpitohoitovälistä ja kliiniseen hoitoon liittyvistä asioista.
Jokainen opiskelija valmistelee esityksen omasta laajemmasta kirjallisesta tehtävästä ja esittää sen yleisölle.
Yleisössä mukana aina nuorempi opiskelijaryhmä.
Lisäksi teoriaperusta itsenäiseen potilastyöhön, TtM Ulla Marjosola
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio pidetään etänä ZOOM:ssa 7.8.2024 klo 8.30-11.15
EHL:n luennot ovat kontaktiluentoja ja läsnäolovelvollisuus.
Purentafysiologian perusteet, pyrentafysiologisen potilaan hoito, yhteistyöpäivä muiden tutkintojen kanssa -osa sisältää teoriaopintoja ja kliinistä harjoittelua. Osion kontaktiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus.
Opintojaksolle voi osallistua jos edelliset opinnot ovat väh. H3 tasolla suoritettu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Oppimistehtävät tulee palauttaa 31.10. klo 23:59 mennessä. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.
Ensimmäinen valmistumispäivämäärä on 13.11 muistathan huomioida tämän jos haluat valmistua jo marraskuussa. Opettajalla on 4 viikkoa aikaa tarkastaa tehtävät palautetusta päivästä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen
Oppimistehtävät
Koko toteutuksesta tulee koontiarvosana
Projektin hyväksyttyjä osasuorituksia ei voi korottaa
Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia
1 op Potilasseminaarit ja valmistelu potilastapaukseen, 26t
Potilasseminaaripotilas valitaan itsenäisen kliiniseltä harjoittelujaksolta. Potilaan tulee olla sellainen, jonka hoitoa on tehnyt enemmän kun yhden hoitokäynnin. Potilasseminaarin kriteerit käydään läpi toteutuksen orientaatiossa.
Potilasseminaarit:
Arviointi 0-5
ESITYKSESSÄ
- esityksen selkeys ja esittäminen,
- asiantuntijuus, potilaan valinta ja perustelut sille
- miten oma oppiminen on tuotu esille,
- ajassa pysyminen,
- yleisön huomiointi ja miten johdat
asiantuntevaa dialogia.
KIRJALLINEN OSUUS
• Kuvata terveyden edistämisen malli tai teoria, miten
sovelsit sitä potilaan hoidossa.
• Potilaan esitiedot (sairaudet,
lääkitykset,) kerro tarkkaan niiden merkitys potilaan
suun terveydelle, tuo tutkimuksia tai aiheeseen
liittyvää kirjallisuutta vahvistamaan sanomaasi.
• Kuvaa suun terveyden nykytila ja omahoidon
välineet sillä hetkellä.
• Miten tilanne muuttui ja mitä olivat sen edistävät ja
estävät tekijät?
• Mitä itse opit ja mikä jäi päällimmäisenä mieleen
tapauksesta?
• Kuinka perehdyit potilaan ravitsemuskysymyksiin?