Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (verkkopainotteinen) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DZ98-3042
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.10.2024 - 13.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 150
- Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Riitta Vilkko
- Ryhmät
-
SXO23K2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, verkkopainotteinen
-
SXQ23K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXL23K1Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXO23K1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXK23K1Ensihoidon tutkinto-ohjelma
-
SXO23K1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00DZ98
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 22.10.2024 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (verkkopainotteinen) SX00DZ98-3042 |
|
Pe 25.10.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
Opettaja sairastunut, nauhoite Moodlessa: Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (verkkopainotteinen) SX00DZ98-3042 |
|
Ti 29.10.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (verkkopainotteinen) SX00DZ98-3042 |
|
Ke 13.11.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (verkkopainotteinen) SX00DZ98-3042 |
|
Ke 13.11.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (verkkopainotteinen) SX00DZ98-3042 |
|
Pe 15.11.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (verkkopainotteinen) SX00DZ98-3042 |
|
To 28.11.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (verkkopainotteinen) SX00DZ98-3042 |
|
To 05.12.2024 klo 15:00 - 16:00 (1 t 0 min) |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (verkkopainotteinen) SX00DZ98-3042 |
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- kuvata kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- perustella kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä ja työtapoja
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti
Sisältö
Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet
Aika ja paikka
Opintojakso on verkkopainotteinen kurssi, joka suoritetaan Moodle-alustalla ajanjaksolla 21.10.2024 - 13.12.2024.
Opintojaksoon sisältyvät toteutuksen orientaatio, erilliset webinaarit, niihin liittyvät kirjalliset tehtävät sekä tilastopaja. Edellä mainitut toteutetaan tiettynä päivänä, tiettyyn kellonaikaan. Tehtävien palautus ja tentit on myös aikataulutettu. Muuten opiskelija suunnittelee itse opintojakson etenemisen aikataulun.
Huom! Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla (vrt. Tutkintosääntö). Mikäli opiskelija ei osallistu orientaatiotunnille, hänen osallistuminen opintojaksolle voidaan evätä.
Opintojaksoon sisältyvistä tilastopajoista saat lisätietoa kurssin orientaatiossa sekä Omasta, opintojakson työtilan kautta.
AIKATAULUMUUTOKSET OVAT MAHDOLLISIA!
Oppimateriaalit
Vehviläinen-Julkunen, K. & Kankkunen, P. 2013 (tai myöhemmin). Tutkimus hoitotieteessä. Sanomapro.
Tuomi, J., Kylmä, J. & Juvakka, T. 2014. Laadullinen terveystutkimus. Edita.
Tuomi, J & Sarajärvi, A. 2017. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Kuula, A. 2011. Tutkimusetiikka - aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Vastapaino.
Stolt, M & Axelin A & Suhonen R (toim.). 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto.
Tarkempi opintojakson materiaali on kuvattu Moodle-alustalla.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on sairaanhoitaja-, ensihoitaja-, terveydenhoitaja- ja kätilötutkintojen opiskelijoille tarkoitettu verkkokurssi, joka suoritetaan Moodle-alustalla (saat Moodle-alustan nimen ja kurssiavaimen orientaatiotunnilla).
Opetus on suomeksi. Englanninkielisen sairaanhoitajatutkinnon (DPN) opiskelijoilla on oma toteutus.
Opintojakson vastuuopettaja on Riitta Vilkko.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
AIKATAULUMUUTOKSET OVAT MAHDOLLISIA!
Opintojakson orientaatio, etäyhteydellä 21.10.2024, kellonaika tarkentuu ja löytyy lukujärjestyksestä. Zoom-linkki lisätään lukujärjestykseen.
Webinaari: Kirjallisuuskatsaus ja tiedonhaku, etäyhteydellä 25.10.2024 13.00 - 14.30, Zoom-linkki lisätään lukujärjestykseen. / Riitta Vilkko
Webinaari: Tutkimusetiikka, etäyhteydellä 29.10.2024 klo 9-10.30. Zoom-linkki lisätään lukujärjestykseen. / Iira Lankinen
Etiikan tehtävä, palautus Moodleen 8.11.2024 klo 16.00 mennessä. Arviointi hyväksytty-hylätty.
Webinaari: Määrällinen tutkimus etäyhteydellä 13.11.2024, klo 9.00-10.30, 1.5h. Zoom-linkki lisätään lukujärjestykseen. / Iira Lankinen
Webinaari: Tutkimuksellinen kehittämistyö etäyhteydellä 1.5h. viikolla 13.11. klo 13.00-14.30 Zoom-linkki lisätään lukujärjestykseen. / Johanna Toivonen
Webinaari: Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi etäyhteydellä viikolla 15.11 klo 9.00-10.30 1.5h. Zoom-linkki lisätään lukujärjestykseen. / Johanna Toivonen
Tiedonhaun työkirja, palautus Moodleen 15.11.2024, klo 16.00 mennessä. Arviointi hyväksytty - hylätty.
Kirjallinen tehtävä, palautus Moodleen 28.11.2024 klo 16.00 mennessä: Artikkelianalyysit laadullisesta tutkimuksesta ja tutkimuksellisesta kehittämistyöstä, parityö / Johanna Toivonen
Tietotesti: Tiedonhaku. Tietotesti on auki opintojaksototeutuksen ajan ja sen voi uusia niin monta kertaa, että tentti on hyväksytty.
Moodle-tentti: (kurssin loppukoe) 5.12.2024. Tentti on auki klo 15.00-16.00 välisenä aikana, tenttiin vastaamiseen on varattu aikaa 20 minuuttia.
Mahdolliset uusinnat 13.12.2024 ja 20.12.2024. Tentti on auki klo 15.00-16.00 välisenä aikana, tenttiin vastaamiseen on varattu aikaa 20 minuuttia. Arviointi 0-5.
Lisäksi:
Opintojaksoon sisältyvistä tilastopajoista saat lisätietoa Omasta opintojakson työtilan kautta (opettaja: Päivi Leskinen).
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä.
Opintojakson orientaatio, webinaarit ja työpajat toteutetaan tiettynä päivänä, tiettyyn kellonaikaan. Tehtävät ja tentit on myös aikataulutettu. Muuten opiskelija suunnittelee itse opintojakson etenemisen aikataulun.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, webinaareihin ja työpajoihin osallistumista, tehtävien tekemisen ja Moodle-tentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa.
Opintojakso muodostuu seuraavista suorituksista:
1. Orientaatioon osallistuminen.
2. Etiikan tehtävä (tehdään pareittain).
3. Etiikan tehtävään liittyvä reflektiowebinaari.
4. Tiedonhaun työkirja-tehtävä (tehdään pareittain).
5. Tietotesti: Tiedonhaku (yksilötentti).
6. Kirjallisuuskatsauksen ja tiedonhaun webinaari.
4. Kolme webinaaria tutkimusmenetelmistä: Määrällinen tutkimus, Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi sekä Tutkimuksellinen kehittämistyö etäyhteydellä (1.5h) sekä niihin pohjautuva Kirjallinen tehtävä, Artikkelianalyysit laadullisesta tutkimuksesta ja tutkimuksellisesta kehittämistyöstä, parityö, palautus Moodleen 29.11.2024 klo 16.00 mennessä.
6. Moodle-tentti (yksilötentti).
7. Päivi Leskisen tilastopajoista lisätietoa myöhemmin.
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia asiakaslähtöisesti
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät, webinaarit, työpajat: Hyväksytty-hylätty.
Moodle-tentti: 0-5