Development of the Welfare State (5 cr)
Code: SX00EO96-3013
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 31.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
11.01.2024 - 26.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 44
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Katja Ihamäki
- Lauri Narinen
- Groups
-
SXH24K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Course
- SX00EO96
Implementation has 10 reservations. Total duration of reservations is 30 h 45 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 27.03.2024 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3013 |
MPA6020
Oppimistila
|
Thu 28.03.2024 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3013 |
MPB1005
Tapahtumasali
|
Thu 28.03.2024 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3013 |
MPA6020
Oppimistila
|
Thu 18.04.2024 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3013 |
MPC3001
Oppimistila
|
Thu 18.04.2024 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3013 |
MPC3001
Oppimistila
|
Fri 26.04.2024 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3013 |
MPC3001
Oppimistila
|
Fri 26.04.2024 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3013 |
MPC3001
Oppimistila
|
Wed 15.05.2024 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3013 |
MPC3001
Oppimistila
|
Thu 16.05.2024 time 10:00 - 12:15 (2 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3013 |
MPC4012
Oppimistila
|
Thu 16.05.2024 time 13:00 - 15:30 (2 h 30 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3013 |
MPC3001
Oppimistila
|
Objective
The students will understand the most important theories of welfare and happiness. The students understand how the structures and processes of society affect the lives of individuals and communities. They are familiar with the development trends of societal policy and their links to the needs of change in welfare services. The students are familiar with structures and processes supporting well-being, social inclusion and safety. The students understand the courses of action in societal decision making. The students also understand how the global economy and Finland's economic development affect the functioning of society and the living conditions of people. They are familiar with the different ways in which welfare services are organized and provided.
Content
Welfare theories. Development of the Finnish welfare state and society. International welfare state models. The multi producer model of the welfare state. The welfare society's dependency on global economy, production, the standard of living, economic policy and employment.
Location and time
Lecturers: Katja Ihamäki & Lauri Narinen
Schedule
Katja Ihamäki:
Wed 27.3. at 12.45-16 MPB1005
Thu 28.3. at 12.45-16 MPA6020
Thu 18.4. at 12.45-16 MPC3001
Thu 16.5. at 10.-12.15 MPC4012
Lauri Narinen
Thu 28/3 at 8:30-11.45 MPA6020
Thu 18/4 at 8:30-11.45 MPC3001
Fri 26/4 at 8:30-11.45 MPC3001
Fri 26/4 at 12:45-16.00 MPC3001
Exam on Thu at 16.5. at 13.-15.30 MPB1005
Re-exams
Materials
Kurssin tentti- ja muu tieto tarkentuu.
Tenttimateriaali:
Hyvinvointi ja talous,
- http://talouskurssi.fi ja mahdollista lisämateriaalia.
- verkkokurssin tehtävät tulee tehdä ennen kontakteja, tarkempi info myöhemmin.
Sosiaalipolitiikan lähiopetuksen osuudessa (Ihamäki) on kaksi tehtävää, lähiopetus ja kirjan artikkelit. Ohjeistus tehtäviin kurssin toteutustiedoissa (oman dokumentit).
Tenttikirjallisuus, Ihamäki:
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017, 25–39, 97-128, siis luvut ovat 1, 5 ja 6.
Tehtävät ovat Omassa ja ohjeistukset.
VAIHTOEHTOINEN SUORITUS ILMAN LÄHIOPETUSTA
Ilmoittaudu sähköpostilla sekä Katja Ihamäelle että Lauri Nariselle, jos olet valinnut vaihtoehtoisen suoritustavan ennen kurssin alkua.
Hyvinvoinnissa & Taloudessa (Narinen): http://talouskurssi.fi
Sosiaalipolitiikassa (Ihamäki):
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL. 2017. THL 2017, 25–39, 97-128. Siis luvut 1, 5 ja 6.
- Sosiaalipolitiikka - hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola & Vappu Karjalainen. THL. 2011. Sivut 103-248.
- Jorma Sipilä ja Anneli Anttonen. Universalismi ja sen vahtoehdot. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 57–74.
- Mikko Mäntysaari. Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 75–86.
Tehtävät (kaksi tehtävää) Omassa ohjeistus.
Muuta kirjallisuutta:
Haapola, Ilkka, Karisto, Antti & Takala, Pentti. Matkalla nykyaikaan: elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa. Porvoo: WSOYpro. 1999.
Julkunen, Raija. Kuka vastaa? Hyvinvointivaltion rajat ja julkinen vastuu. Hyvinvointivaltion rajat -projekti. Helsinki: Stakes. 2006.
Tammilehto, O. (2003). Globalisaation vaikutus köyhyyteen. http://www.tammilehto.info/globkoyh.htm
- Juho Saari, Sakari Taipale ja Sakari Kainulainen (toim.). Hyvinvointivaltion moderneja klassikoita. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Helsinki 2013.
- George Ritzer (2008). The McDonaldization of Society. Pine Forge Press.
- Sote-uudistus. Sosiaali- ja terveyden huollon ja pelastustoimen uudistus. https://soteuudistus.fi/etusivu
- Towards a social investement welfare state? Ideas. policies and challenges. Toim. Nathalie Morel, Bruno Palier and Joakim Palme. Policy Press. 2012.
- Yhteiskuntapolitiikka -lehti yms.
Teaching methods
Participation in contact teaching 70 % and 75% in economics & well-being.
assignments and exam (literature and contact teaching)
Alternative achievement
Assignments and different literature exam
Exam schedules
TENTTI kurssin päätyttyä to 16.5. klo 13.-15.30. Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Student workload
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys
Lähiopetus
Lehtorit: Katja Ihamäki & Lauri Narinen
Katja Ihamäki:
Opettajat:
Katja Ihamäki & Lauri Narinen
Aikataulu:
Katja Ihamäki
Ke 27.3. klo 12.45-16 MPA6020
To 28.3. klo 12.45-16 MPA6020
To 18.4. klo 12.45-16 MPC3001
To 16.5. klo 10.-12.15 MPC4012
Lauri Narinen:
To 28/3 klo 8:30-11.45 MPB1005
To 18/4 klo 8:30-11.45 MPC3001
Pe 26/4 klo 8:30-11.45 MPC3001
Pe 26/4 klo 12:45-16.00 MPC3001
Tentti To 16.5. klo 13.-15.30 MPB1005
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
TENTTI
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys,
Sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki) 2,5 op.
Lähiopetus:
1 op = opiskelijan työnä 27 tuntia.
2,5 op on 67,5 tuntia eli yli 8 päivää.
Sama taloustieteessä
Lähiopetusvaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki):
Lähiopetus noin 16 tuntia ja tentti.
Tenttikirjallisuus 45 sivua suomenkielistä tekstiä 33 tuntia.
Kaksi tehtävää 20 tuntia.
Kirjatenttivaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki), 67,5 tuntia:
- Kirjallisuus 218 sivua suomenkielistä tekstiä, noin kuusi päivää
- Kaksi tehtävää, 20 tuntia
- Tentti
Lähiopetusvaihtoehto, talous & hyvinvointi -osuus (Lauri Narinen):
- Lähiopetus 14 tuntia ja tentti.
- Tenttikirjallisuus http://talouskurssi.fi noin kolme päivää
Kirjatenttivaihtoehto, talous & hyvinvointi -osuus (Lauri Narinen): 24 tuntia:
http://talouskurssi.fi
Further information
Aikataulu:
Katja Ihamäki 70 % osallistuminen, jos osallistuu lähiopetusvaihtoehtoon.
Lauri Narinen: osallistuminen vähintään 2/4 kontaktikertaa.
Opettajat:
Katja Ihamäki & Lauri Narinen
Aikataulu:
Katja Ihamäki
Ke 27.3. klo 12.45-16 MPA6020
To 28.3. klo 12.45-16 MPA6020
To 18.4. klo 12.45-16 MPC3001
To 16.5. klo 10.-12.15 MPC4012
Lauri Narinen:
To 28/3 klo 8:30-11.45 MPA6020
To 18/4 klo 8:30-11.45 MPC3001
Pe 26/4 klo 8:30-11.45 MPC3001
Pe 26/4 klo 12:45-16.00 MPC3001
Tentti To 16.5. klo 13.-15.30 MPB1005
UUSINTATENTIT ilmoitetaan myöhemmin.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
Contact teaching:
Exam and assignments
OR literature exam and assignments
0-5 (exam)