Visuaalinen ergonomia ja ruotsi (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EJ62-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.05.2024 - 19.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.09.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Optometrian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Irma Gerstenmaier
- Minna Lifländer
- Saija Flinkkilä
- Vastuuopettaja
- Saija Flinkkilä
- Ryhmät
-
SXE23S1Optometrian tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00EJ62
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 26.09.2024 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Visuaalinen ergonomia ja ruotsi SX00EJ62-3007 Teams |
|
Ma 21.10.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Ruotsi/Visuaalinen ergonomia ja ruotsi SX00EJ62-3007 |
MPB5029
Reflektointitila
|
To 24.10.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Ruotsi/Visuaalinen ergonomia ja ruotsi SX00EJ62-3007 |
MPB6007
Oppimistila
|
Ma 28.10.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Ruotsi/Visuaalinen ergonomia ja ruotsi SX00EJ62-3007 |
MPB6007
Oppimistila
|
To 31.10.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Ruotsi/Visuaalinen ergonomia ja ruotsi SX00EJ62-3007 |
MPB6007
Oppimistila
|
Ma 04.11.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Ruotsi/Visuaalinen ergonomia ja ruotsi SX00EJ62-3007 |
MPB6007
Oppimistila
|
Ke 06.11.2024 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Ruotsi/Visuaalinen ergonomia ja ruotsi SX00EJ62-3007 |
MPB6007
Oppimistila
|
Ma 02.12.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ruotsi/Visuaalinen ergonomia ja ruotsi SX00EJ62-3007 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ke 04.12.2024 klo 09:30 - 11:30 (2 t 0 min) |
Ruotsi/Visuaalinen ergonomia ja ruotsi SX00EJ62-3007 |
MPB6007
Oppimistila
|
Ti 10.12.2024 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Visuaalinen ergonomia ja ruotsi SX00EJ62-3007 Teams |
Aika ja paikka
Visuaalinen ergonomia 2 op: Teams x 2 ja Moodle, syyslukukausi 2024.
Ruotsi 3 op: Lähiopetus kampuksella, katso ajat lukujärjestyksestä. Pakollinen läsnäolo. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Oppimateriaalit
Visuaalinen ergonomia 2 op: materiaalit Moodle-alustalla.
Ruotsi: Materiaali löytyy Moodlesta ennen toteutuksen alkua.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Visuaalinen ergonomia 2 op: oppimistehtävät Moodle-alustalla ilmoitetulla aikataululla.
Ruotsi 3 op: Kirjallinen ja suullinen tentti ovat 2.12. ja 4.12.2024 Suulliset paritentit. Uusinta EXAM-tenttiakvaariossa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Visuaalinen ergonomia, moodle-oppimisalustan oppimistehtävät, arviointi hyväksytty/hylätty.
Ruotsi: Kirjallinen ja suullinen osaaminen, arviointiasteikko 1-5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Visuaalinen ergonomia: opiskelijan työ 2 op on 2 x 27 tuntia.
Ruotsi: 3 op yht. 81 tuntia.
Opetusmenetelmät
Visuaalinen ergonomia 2 op: Orientaatio ja reflektointi Teamsissä ja itsenäinen parityöskentely Moodle-alustalla.
Ruotsi 3 op: Lähiopetusta kampuksella. Kirjallinen ja suullinen tentti.
Lisätietoja opiskelijoille
Visuaalinen ergonomia: Toteutus 2 x etäluento ja oppimistehtävät. Oppimistehtävät parityönä. Osoitettu materiaali Moodlessa.
Ruotsi: opetus toisella periodilla Myllypuron kampuksella. Opetuskieli ruotsi, tarvittaessa suomi.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
RUOTSIN KIELI
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
RUOTSIN KIELI
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
RUOTSIN KIELI
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
RUOTSIN KIELI
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
RUOTSIN KIELI
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Lisätiedot
Visuaalinen ergonomia: Toteutus 2 x etäluento ja oppimistehtävät. Oppimistehtävät parityönä. Osoitettu materiaali Moodlessa.
Ruotsi: opetus toisella periodilla Myllypuron kampuksella. Opetuskieli ruotsi, tarvittaessa suomi.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.