Skip to main content

Development of the Welfare State (5 cr)

Code: SX00EO96-3010

General information


Enrollment

02.05.2023 - 30.09.2023

Timing

14.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 45

Degree programmes

  • Social Services

Teachers

  • Katja Ihamäki
  • Lauri Narinen

Groups

  • SXH23S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä, sosiaaliohjaus

Objective

The students will understand the most important theories of welfare and happiness. The students understand how the structures and processes of society affect the lives of individuals and communities. They are familiar with the development trends of societal policy and their links to the needs of change in welfare services. The students are familiar with structures and processes supporting well-being, social inclusion and safety. The students understand the courses of action in societal decision making. The students also understand how the global economy and Finland's economic development affect the functioning of society and the living conditions of people. They are familiar with the different ways in which welfare services are organized and provided.

Content

Welfare theories. Development of the Finnish welfare state and society. International welfare state models. The multi producer model of the welfare state. The welfare society's dependency on global economy, production, the standard of living, economic policy and employment.

Location and time

Opettajat: Katja Ihamäki & Lauri Narinen:

Katja Ihamäki:
To 19.10. klo 12.45-16. MPC3001
Ma 23.10. klo 12.45-16. MPC3001
Ti 24.10. klo 12.45-16. MPA4015
Ti 7.11. klo 12.45-16. MPA4015

Lauri Narinen:
Ti 24.10. klo 8:45-12 MPA4015
Ti 31.10. klo 12.45-16 MPA2022
Ma 6.11. klo 8:45 - 12 MPB1005
To 9.11. klo 12.45-16 MPA5018


Tentti: To 16.11. klo 13.-15.30 MPA4015. Kaksi muuta tenttiä ovat yleisenä uusintatenttipäivinä tammikuussa ja helmikuussa 2024.

Materials

Kurssin tentti- ja muu tieto tarkentuu.

Tenttimateriaali:
Hyvinvointi ja talous, Narinen:
- http://talouskurssi.fi
Tämän verkkokurssin tehtävät tulee tehdä, tarkempi jaksotus myöhemmin.

Sosiaalipolitiikan lähiopetuksen osuudessa (Ihamäki) on kaksi tehtävää, lähiopetus ja kirjan artikkelit. Ohjeistus tehtäviin kurssin toteutustiedoissa (oman dokumentit).

Tenttikirjallisuus, Ihamäki:
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017, 25–39, 97-128, siis luvut ovat 1, 5 ja 6.

Kaksi tehtävää Omassa ohjeistus.

VAIHTOEHTOINEN SUORITUS ILMAN LÄHIOPETUSTA
Ilmoittaudu sähköpostilla sekä Katja Ihamäelle että Markus Neuvoselle, jos olet valinnut vaihtoehtoisen suoritustavan ennen kurssin alkua.

Hyvinvoinnissa & Taloudessa (Narinen):
- Ilmoitetaan myöhemmin.

Sosiaalipolitiikassa (Ihamäki):
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL. 2017. THL 2017, 25–39, 97-128. Siis luvut 1, 5 ja 6.
- Sosiaalipolitiikka - hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola & Vappu Karjalainen. THL. 2011. Sivut 103-248.
- Jorma Sipilä ja Anneli Anttonen. Universalismi ja sen vahtoehdot. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 57–74.
- Mikko Mäntysaari. Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 75–86.
Tehtävät (kaksi tehtävää) Omassa ohjeistus.

Muuta kirjallisuutta:
Haapola, Ilkka, Karisto, Antti & Takala, Pentti. Matkalla nykyaikaan: elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa. Porvoo: WSOYpro. 1999.
Julkunen, Raija. Kuka vastaa? Hyvinvointivaltion rajat ja julkinen vastuu. Hyvinvointivaltion rajat -projekti. Helsinki: Stakes. 2006.
Tammilehto, O. (2003). Globalisaation vaikutus köyhyyteen. http://www.tammilehto.info/globkoyh.htm
- Juho Saari, Sakari Taipale ja Sakari Kainulainen (toim.). Hyvinvointivaltion moderneja klassikoita. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Helsinki 2013.
- George Ritzer (2008). The McDonaldization of Society. Pine Forge Press.
- Sote-uudistus. Sosiaali- ja terveyden huollon ja pelastustoimen uudistus. https://soteuudistus.fi/etusivu
- Towards a social investement welfare state? Ideas. policies and challenges. Toim. Nathalie Morel, Bruno Palier and Joakim Palme. Policy Press. 2012.

Teaching methods

Participation in contact teaching 70 %.
assignments and exam (literature and contact teaching)

Alternative achievement
Assignments and different literature exam

Exam schedules

TENTTI: 16.11.

Student workload

Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys
Lähiopetus
Lehtorit: Katja Ihamäki & Lauri Narinen

uomeksi
Opettajat: Katja Ihamäki & Lauri Narinen:

Katja Ihamäki:
To 19.10. klo 12.45-16. MPC3001
Ma 23.10. klo 12.45-16. MPC3001
Ti 24.10. klo 12.45-16. MPA4015
Ti 7.11. klo 12.45-16. MPA4015

Lauri Narinen:
Ti 24.10. klo 8:45-12 MPA4015
Ti 31.10. klo 12.45-16 MPA2022
Ma 6.11. klo 8:45 - 12 MPB1005
To 9.11. klo 12.45-16 MPA5018


Tentti: To 16.11. klo 13.-15.30 MPA4011.
UUSINTATENTIT:
SU203401 (22.1.2024) - ilmoittautuminen päättyy 5.1.2024
SU2024 (20.2.2024) - ilmoittautuminen päättyy 1.2.2024

TENTTI
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys,
Sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki) 2,5 op.
Lähiopetus:
1 op = opiskelijan työnä 27 tuntia.
2,5 op on 67,5 tuntia eli yli 8 päivää.
Sama taloustieteessä


Lähiopetusvaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki):
Lähiopetus 16 tuntia ja tentti.
Tenttikirjallisuus 45 sivua suomenkielistä tekstiä 20 tuntia.
Kaksi tehtävää 29 tuntia.

Kirjatenttivaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki), 67,5 tuntia:
- Kirjallisuus 218 sivua suomenkielistä tekstiä, noin kuusi päivää
- Kaksi tehtävää, 20 tuntia
- Tentti

Lähiopetusvaihtoehto, talous & hyvinvointi -osuus:
- Lähiopetus ja tentti.
- Tenttikirjallisuus suomenkielinen verkkokurssi, noin kuusi päivää.

Kirjatenttivaihtoehto, talous & hyvinvointi -osuus (Lauri Narinen): 67,5 tuntia:
- Ilmoitetaan myöhemmin.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment methods and criteria

Contact teaching:
Exam and assignments
OR literature exam and assignments
0-5 (exam)