Pedagogy of Instrument One-to-One Tuition 3 (5 cr)
Code: KX00EZ63-3002
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 05.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2025 - 16.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Cultural Services and Music
- Campus
- Hämeentie 135 D
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Music
- Teachers
- Asta Levy
- Jarmo Hynninen
- Kimmo Salonen
- Okko Kivikataja
- Marko Liski
- Susanna Mesiä
- Antti Rissanen
- Silja Raitio-Heikinheimo
- Sirkku Wahlroos-Kaitila
- Raili Honkanen-Korhonen
- AriPekka Korhonen
- Tommi Rautiainen
- Teacher in charge
- Kimmo Salonen
- Groups
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Course
- KX00EZ63
Implementation has 12 reservations. Total duration of reservations is 36 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 15.01.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Wed 22.01.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Wed 29.01.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Wed 05.02.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Wed 12.02.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Wed 26.02.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Wed 05.03.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Wed 19.03.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Wed 26.03.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Wed 02.04.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Wed 09.04.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Wed 16.04.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00EZ63-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Objective
The student is able to creatively apply learner-oriented teaching methods as a specialist of one-to-one tuition in their main instrument. The student is able to guide their learner to improvise. The student is capable of constructive interaction and goal-directed teaching in music pedagogy. The student can plan and implement larger pedagogical arcs based on the learner’s strengths. The student is able to give feedback from longer learning processes and is able to use feedback as an activating and encouraging teaching method. The student is able to analyse learning situations on a more profound level than the visible and is able to deepen their own pedagogical awareness as part of their professional development. The student is familiar with the more demanding repertoire of their instrument. The student has incorporated continuous reflection as a part of their professional development and is able to express it also in their ePortfolio.
Content
Advanced content of instrument pedagogy, demanding repertoire of one’s instrument, pedagogy of improvisation, individual and collaborative reflection, observation of teaching and learning, ePortfolio, one-to-one instrument teaching practice.
Location and time
KAIKILLE YHTEISET LUENNOT ovat aikataulussa ilmoitettuina keskiviikkoina klo 13-15.30. Luentopaikat, aika, aiheet ja opettaja löytyy Google Driven - musiikin oppiminen ja opettaminen kansiosta, jonne pääsee Toteutuksen Työtilan kautta (Työkalut-Luentoaikataulut)
INSTRUMENTTILUENTOJA varten varattu aika on keskiviikkoisin klo 13-16 välillä.
Instrumenttiluennot ja opetusharjoittelu tapahtuvat kunkin instrumentin vastuuopettajan ilmoittamassa paikassa ja aikana.
OPETUSHARJOITTELUN ajat ja paikan ilmoittaa kunkin instrumentin opetusharjoittelusta vastaava opettaja, pääsääntöisesti instrumenttipedagogiikasta vastaava opettaja.
Materials
Opettajien luentomateriaali, työtilan dokumentit -kansio
Riittävän hyvä opettaja, Stenberg (2011)
Huomaa hyvä, Uusitalo, Vuorinen (2017)
Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
Opetushallitus: taiteen perusopetus, linkki: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/taiteen-perusopetus
Opettajan arvot ja eettiset periaatteet, Linkki: https://www.oaj.fi/arjessa/opetustyon-eettiset-periaatteet/opettajan-arvot-ja-eettiset-periaatteet/
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot, Keltikangas-Järvinen (2010)
Musiikki ja aivot, Levitin (2010)
Tunne aivosi Huotilainen, Peltonen (2017)
Employer connections
Kokonaisopintopistemäärästä 2 op opetusharjoittelua kahden harjoitusoppilaan kanssa.
Completion alternatives
AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien korkeakouluopintojen perusteella
Kaikissa tapahtumissa on läsnäolopakko. Jos hyväksyttävästä syystä et pääse yhteisille luennoille, tulee sinun opiskella luennolla läpikäydyt asiat omaehtoisesti ja tehdä annetut tehtävät. Luennon materiaalit ja tarkemmat ohjeet tulevat ko luennon jälkeen työtilaan.
Instrumenttiluentojen ja opetusharjoittelun poissaolot sovitaan kunkin instrumentin ohjaavien opettajien kanssa.
Student workload
Yhteiset luennot 1,5 op
Instrumenttiluennot 1,5 op
Instrumentin opetusharjoittelu 2 oppilasta + ohjaus 2 op
Content scheduling
OSA1: KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
Yhteiset luennot keskiviikkoisin klo 13-15.30 lk AS102: PAITSI ENSIMMÄINEN LUENTO PERJANTAINA 10.1.!
pe 10.1. 10-12.30 Pedagoginen aamupäivä. Paikkana ARABIASALI.
15.1. Opintojakson aloitusinfo Kimmo Salonen
5.2. Ammatillinen kehittyminen: Susanna Mesiä
5.3..Opettajan kommunikaatio ja vuorovaikustustaidot: Asta Levy
26.3 Aivot ja oppiminen: Tarkemmat tiedot luennosta myöhemmin
16.4. Reflektio ja palaute: Kimmo Salonen
OSA 2. INSTRUMENTTILUENNOT
INSTRUMENTTILUENNOT ovat keskiviikkoiltapäivisin välillä 13-16, opettajien Google -drivessä ilmoittamien aikataulujen mukaan. (linkki Driveen työtilan etusivulla)
Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen, Seppo Suhonen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo
- Sello: Tapani Heikinheimo
OSA 3 OPETUSHARJOITTELU
OPETUSHARJOITTELU keskiviikkoisin kunkin instrumenttipedagogiikasta vastaavan opettajan tiedotuksen mukaisesti. Harjoittelu suoritetaan kahden oppilaan kanssa 45 min./13 viikkoa. Opetusharjoittelun ohjausta 7x45 min. + 15min. palaute lukukauden aikana tai vastaava määrä.
Opiskelija palauttaa lukukauden lopuksi opetuspäiväkirjan tehtävät-kansioon arviointia varten.
Further information
GUIDELINES FOR USING AI IN THE COURSE
Responsible Use
AI is a tool that can enrich your learning experience when used responsibly and in accordance with these guidelines. It can support learning and independent thinking, but always remember to do your work yourself and learn through the process.
AI TO SUPPORT LEARNING
AI tools (such as ChatGPT) can be valuable resources in learning, but their use comes with responsibilities. AI can be used to support assignments within specific limits that promote learning and independent thinking. These guidelines must be followed in all course tasks.
This document is designed to help you learn responsibly and develop your skills using AI. If you have any questions, please contact your instructor.
PERMITTED USE
1. Brainstorming and Inspiration
You may use AI to develop ideas or explore different perspectives.
Example: Ask questions about a topic if you're unsure how to begin.
2. Supporting Learning
AI can be used to explain difficult concepts or help you understand new material.
Example: Request explanations of terms or concepts.
Editing and Grammar Assistance
3. You may use AI to improve your own writing.
Example: Request grammar checks, but ensure the content is your own work.
PROHIBITED USE
1. Producing Complete Assignments
You must not copy AI-generated answers directly into your assignments.
Example: Submitted assignments must not rely on AI outputs without your own analysis.
2. Misuse of Sources
Do not use references provided by AI without verifying their accuracy.
Example: AI may fabricate sources that do not exist.
3. Cheating and Plagiarism
Do not use AI to bypass the independent work required by the assignment.
Example: Assignments often aim to develop skills that AI cannot learn on your behalf.
4. Uncritical Acceptance
Do not accept AI-generated information without verifying and understanding it.
Example: If you don't understand the AI's response, it won't contribute to your learning.
WHAT TO REMEMBER WHEN USING AI
Always verify the information. AI is not infallible and can provide incorrect information.
Be critical. Consider whether the perspectives provided by AI are well-founded.
Use AI to support learning. Its purpose is not to replace your thinking or work.
CONSCUENSE OF MISUSE
Any use of AI that violates these guidelines will be considered academic misconduct and handled according to the institution's policies. For example, presenting AI-generated text as your own work is strictly prohibited.
DECLARING AI USE
Always disclose if you have used AI in completing an assignment.
This includes, for example:
Using AI to help generate ideas or edit text.
Indicating how and for what purpose AI was used to assist you in the task.
You can include this information as a note at the end of your assignment:
"AI (ChatGPT) was used to support idea generation."
Transparency about AI use promotes accountability and ensures that everyone operates under the same rules.
"AI (ChatGPT) was used as a support tool in the creation of these guidelines. AI was utilized to assist with text formulation and structural clarity, but the content and decisions are based on the expertise of the course's responsible instructor."
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
The student is able to interact constructively and teach goal-oriented music pedagogy. The student is able to creatively use the methods of learner-oriented pedagogy in one-to-one instruction and can teach the basics of improvisation. The student is familiar with the more demanding repertoire of the instrument and is able to both design and implement wider educational paths based on the learner's strengths. The student is able to provide feedback on longer learning processes and use this feedback to activate and encourage the learner. The student is able to reflect on and evaluate their own skills, activities and pedagogical learning process both orally and in writing.
Assessment methods and criteria
Opintojakso koostuu kolmesta osasta:
1. yhteiset luennot
2. instrumenttiluennot
3. opetusharjoittelu
Opintojakso on suoritettu hyväksytysti, kun kaikkien kolmen osa-alueen vaaditut suoritukset on arvioitu hyväksytyiksi.
Jatkuva arviointi (arvioinnin perusteina tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen, tuntisuunnitelmien tekeminen tunneille ja observointitehtävien tekeminen), oppimistehtävät (oma kirjallinen reflektointi) ja läsnäolo (tai korvaavien tehtävien tekeminen) kaikille yhteisillä pedagogiikkaluennoilla.
Qualifications
The student can plan and implement logically advancing learning processes and apply learner-oriented, encouraging methods in the one-to-one tuition of their own instrument. The student can motivate the learner and provide multi-faceted feedback. The student can support the learner’s learning through planning of repertoire and is able to select teaching materials of a suitable level. The student can reflect their own learning process and activities as a teacher.