Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00EZ71-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 16.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jarmo Hynninen
- Antti Rissanen
- AriPekka Korhonen
- Vastuuopettaja
- AriPekka Korhonen
- Ryhmät
-
KXF23S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00EZ71
Toteutuksella on 30 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 16.01.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 17.01.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 23.01.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 24.01.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 30.01.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 31.01.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 06.02.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 07.02.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 13.02.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 14.02.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 27.02.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 28.02.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 06.03.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 07.03.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 20.03.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 21.03.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 27.03.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 28.03.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 03.04.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 04.04.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 10.04.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 11.04.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 17.04.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
To 24.04.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 25.04.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
Pe 02.05.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 08.05.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 09.05.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 15.05.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 16.05.2025 klo 13:15 - 14:45 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004 |
AS513
Pianoryhmä
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.
Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.
Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Sisältö
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Opetusmenetelmät
Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 16.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 17.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
16.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
23.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
30.1. Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? Antti Rissanen
6.2. Ei tuntia
13.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
27.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
6.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
20.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
27.3. Etninen improvisaatio Peter Lerche
3.4. Toiminnallinen loppureflektio Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
17.1. Gospel harmonia
31.1. Blues laajoin soinnuin
14.2. Rhythmn and blues
28.2. Medium swing, walking bass
7.3. Teema ja soinnut
21.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
4.4. Funk, neo soul
11.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
25.4. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute
Sisällön jaksotus
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 16.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 17.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
16.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
23.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
30.1. Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? Antti Rissanen
6.2. Ei tuntia
13.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
27.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
6.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
20.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
27.3. Etninen improvisaatio Peter Lerche
3.4. Toiminnallinen loppureflektio Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
17.1. Gospel harmonia
31.1. Blues laajoin soinnuin
14.2. Rhythmn and blues
28.2. Medium swing, walking bass
7.3. Teema ja soinnut
21.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
4.4. Funk, neo soul
11.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
25.4. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 16.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 17.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
16.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
23.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
30.1. Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? Antti Rissanen
6.2. Ei tuntia
13.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
27.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
6.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
20.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
27.3. Etninen improvisaatio Peter Lerche
3.4. Toiminnallinen loppureflektio Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
17.1. Gospel harmonia
31.1. Blues laajoin soinnuin
14.2. Rhythmn and blues
28.2. Medium swing, walking bass
7.3. Teema ja soinnut
21.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
4.4. Funk, neo soul
11.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
25.4. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti. Opiskelija osaa rakentaa kehittyneempiä säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.
Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.