Siirry suoraan sisältöön

Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EZ71-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 16.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jarmo Hynninen
Antti Rissanen
AriPekka Korhonen
Vastuuopettaja
AriPekka Korhonen
Ryhmät
KXF23S1SPJ
Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
KXF23S1
Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00EZ71

Toteutuksella on 30 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 16.01.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 17.01.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
To 23.01.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 24.01.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
To 30.01.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 31.01.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
To 06.02.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 07.02.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
To 13.02.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 14.02.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
To 27.02.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 28.02.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
To 06.03.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 07.03.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
To 20.03.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 21.03.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
To 27.03.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 28.03.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
To 03.04.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 04.04.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
To 10.04.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 11.04.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
To 17.04.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
To 24.04.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 25.04.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
Pe 02.05.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
To 08.05.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 09.05.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
To 15.05.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj KX00EZ71-3004
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 16.05.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, säestysosuus, solaop pj KX00EZ71-3004
AS513 Pianoryhmä
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.

Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.

Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Sisältö

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Opetusmenetelmät

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 16.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 17.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
16.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
23.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
30.1. Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? Antti Rissanen
6.2. Ei tuntia
13.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
27.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
6.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
20.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
27.3. Etninen improvisaatio Peter Lerche
3.4. Toiminnallinen loppureflektio Ap Korhonen


Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
17.1. Gospel harmonia
31.1. Blues laajoin soinnuin
14.2. Rhythmn and blues
28.2. Medium swing, walking bass
7.3. Teema ja soinnut
21.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
4.4. Funk, neo soul
11.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
25.4. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 16.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 17.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
16.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
23.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
30.1. Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? Antti Rissanen
6.2. Ei tuntia
13.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
27.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
6.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
20.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
27.3. Etninen improvisaatio Peter Lerche
3.4. Toiminnallinen loppureflektio Ap Korhonen


Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
17.1. Gospel harmonia
31.1. Blues laajoin soinnuin
14.2. Rhythmn and blues
28.2. Medium swing, walking bass
7.3. Teema ja soinnut
21.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
4.4. Funk, neo soul
11.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
25.4. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 16.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 17.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
16.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
23.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
30.1. Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? Antti Rissanen
6.2. Ei tuntia
13.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
27.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
6.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
20.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
27.3. Etninen improvisaatio Peter Lerche
3.4. Toiminnallinen loppureflektio Ap Korhonen


Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
17.1. Gospel harmonia
31.1. Blues laajoin soinnuin
14.2. Rhythmn and blues
28.2. Medium swing, walking bass
7.3. Teema ja soinnut
21.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
4.4. Funk, neo soul
11.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
25.4. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti. Opiskelija osaa rakentaa kehittyneempiä säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.

Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Siirry alkuun