Siirry suoraan sisältöön

Pelimoottorit (5 op)

Toteutuksen tunnus: KM00DS90-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 11.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Muotoilun tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Samuli Homanen

Vastuuopettaja

Samuli Homanen

Ryhmät

  • KXE20S1LG
    Visuaalisen viestinnän muotoilu – Liikkuva grafiikka

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää pelimoottorien mahdollisuudet ja niissä käytettäviin visuaalisiin komponentteihin kohdistuvat suunnitteluvaatimukset. Opiskelija osaa tuottaa visuaalista sisältöä peliympäristöön ja tuottaa niiden avulla interaktiivisia ja pelillisiä sisältöjä. Opiskelija tuntee pelimoottorien ja reaaliaikaisen renderöinnin mahdollisuudet sisällöntuotannossa.

Sisältö

Opintojaksolla opiskellaan pelimoottorin käyttöä 2D-grafiikkaa ja yksinkertaista 3D-grafiikkaa hyödyntämällä. Opintojaksolla toteutetaan suunnittelutyö, joka mallinnetaan sopivilla 3D-ohjelmistoilla siirrettäväksi pelimoottoriin, jossa 3D-mallista muokataan interaktiivinen ja manipuloitavissa oleva kokonaisuus erilaisilla alustoilla hyödynnettäväksi.

- suunnitteluprosessi, ideointi, luonnostelu
- grafiikan ja animaation valmistelu pelimoottoria varten
- 3D-sisällön muokkaus pelimoottorikäyttöön.
- pelimoottorit, toimintaperiaatteet, käyttö, elementit, tekstuurit, valaistus, renderöinti
- interaktiivisuus, skripti- ja noodipohjaisen ohjelmoinnin perusteet
- julkaisualustat

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua. Tehtävien suorittaminen hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua itsenäisesti. Tehtävien suorittaminen erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Esitietovaatimukset

Pikseli- ja vektorigrafiikan tuntemus.

3D-grafiikan ja animaation perusosaaminen. Multimedian koostamisen ja ohjelmoinnin perusteet, Multimediaprojekti.