Fiktioelokuva 1 (15 op)
Toteutuksen tunnus: KM00EO31-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
28.11.2022 - 31.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
10.01.2023 - 10.03.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- virtuaali: elokuva ja televisio ETV
- Maarit Nissilä
- Arto Tuohimaa
- Taku Kaskela
- Jouko Seppälä
- Vastuuopettaja
- Arto Tuohimaa
- Ryhmät
-
KXC21_KSKXC21 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
-
KXC21_TKXC21 Tuotanto
-
KXC21S1Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
-
KXC21_KÄKXC21 Kuva ja ääni
- Opintojakso
- KM00EO31
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 10.03.2023 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Fiktioelokuva 1 KM00EO31-3001 |
AR437
Projektitila Järki
|
Pe 10.03.2023 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Fiktioelokuva 1 KM00EO31-3001 / Itsenäinen ryhmätyöskentely |
Tavoitteet
Opiskelija tuntee työhönsä liittyvät eettiset periaatteet ja säännökset, ja osaa soveltaa niitä käytännön tilanteissa. Opiskelija soveltaa tarinankerronnallisia taitojaan lyhyen fiktoelokuvan ideoinnissa ja taustatutkimuksessa. Opiskelija osaa kehitellä lyhyen fiktioelokuvan käsikirjoitusta. Opiskelija osaa analysoida käsikirjoitusta ja tunnistaa draaman rakenteita. Hän hallitsee rakentavan palautteen antamisen ja vastaanottamisen.
Opiskelija tietää ohjaajan- ja näyttelijäntyön perusteet fiktioelokuvassa. Opiskelija osaa asettaa ohjaukselliset tavoitteet.
Opiskelija osaa purkaa käsikirjoituksen kustannusarvioksi, tuotantosuunnitelmaksi ja kuvausaikatauluksi. Opiskelija osaa tehdä käsikirjoituksesta kuva- ja äänisuunnitelman ja valita siihen sopivan kaluston. Opiskelija osaa paketoida tuotannon kirjallisesti sekä pitsata omia tuotannollisia ja taiteellisia näkemyksiään muulle työryhmälle.
Sisältö
- lyhytelokuvan käsikirjoituksen ideointi ja taustatutkimus
- prosessikirjoittaminen ja käsikirjoitusformaatit
- dramaturginen analyysi
- tuotannon esittelypaketti ja pitsaus
- palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- kohtauksen analysointi
- ohjaussuunnitelman laatiminen ja roolitus
- kommunikointi näyttelijöiden ja työryhmän kanssa
- kuva- ja valaisusuunnittelu
- äänituotannon tekninen ja taiteellinen suunnittelu
- fiktion kuva-, valo ja äänikalusto
- ammattietiikka ja lainsäädäntö
Oppimateriaalit
- 2021 OIVA 35 Kirjoittajahuone
- Fiktiivisen elokuvan ka?sikirjoitusformaatti 20-01-2022
- Linda-J-Cowgill-Writing-Short-Films
- Timo Lehti - Tunnekartta 2022
- The Hollywood Pitching Bible - tiivistelma?
- Oikein_ja_va?a?rin_ohjaaminen_Korva_Paula_MA
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, Esittävä luento, lähi-opetus, essee, ohjatut harjoitukset, osallistavat/toiminnalliset menetelmät, palautekeskustelu, projekti, prosessikirjoittaminen, reflektointi, vertaisoppiminen, päiväkirjatyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 100 h, luennot, palautteet, tuotantokokoukset, harjoitukset
Itsenäinen työskentely 80h, tehtävänannot
Itsenäinen ryhmätyöskentely 80 h, tehtävänannot
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osallistuu tyydyttävästi lyhyen fiktiivisen käsikirjoituksen kehittelyyn, hän osaa yksinkertaisesti analysoida käsikirjoitusta ja tunnistaa joitain draaman rakenteita. Hän osaa tyydyttävästi palautteen antamisen ja vastaanottamisen. Opiskelija tietää ohjaajan- ja näyttelijäntyön perusteita. Opiskelija osaa puutteelliseti tehdä taloudellisen purun käsikirjoituksesta. Hän tietää miten tehdään kuva- ja äänisunnitelma lyhytelokuvaan. Opiskelija osaa tyydyttävästi tehdä kirjallisen esittelypaketin elokuvasta sekä pitsata sen yleisölle.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Opiskelija osallistuu lyhyen fiktiivisen käsikirjoituksen kehittelyyn, hän osaa hyvin analysoida käsikirjoitusta ja tunnistaa draaman rakenteita. Hän osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Opiskelija tietää ohjaajan- ja näyttelijäntyön perusteet fiktioelokuvassa. Opiskelija osaa sujuvasti tehdä taloudellisen purun käsikirjoituksesta. Hän osaa tehdä kuva- ja äänisunnitelman lyhytelokuvaan. Opiskelija osaa tehdä kirjallisen esittelypaketin elokuvasta sekä pitsata sen yleisölle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osallistuu aktiivisesti lyhyen fiktiivisen käsikirjoituksen kehittelyyn, hän osaa monipuolisesti analysoida käsikirjoitusta ja tunnistaa draaman rakenteita. Hän antaa rakentavasti palautetta ja hyödyntää saamaansa palautetta työskentelyssään. Opiskelija tietää näyttelijäntyön perusteet fiktioelokuvassa ja osaa asettaa ohjaukselliset tavoitteet. Opiskelija osaa sujuvasti tehdä taloudellisen purun käsikirjoituksesta. Hän osaa itsenäisesti tehdä kuva- ja äänisunnitelman lyhytelokuvaan. Opiskelija osaa totettaa kirjallisen esittelypaketin elokuvasta sekä osaa pitsata tuotannollisia ja taiteellisia näkemyksiään.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi, oppimispäiväkirja, oppimistehtävä, osallistuminen / läsnäolovaatimus.