Siirry suoraan sisältöön

Analyyttiset tutkimusmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00ED83-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

10.01.2023 - 02.02.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 18

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kirsi Perkiömäki

Vastuuopettaja

Kirsi Perkiömäki

Ryhmät

  • KXA20S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on laajentaa ja syventää opiskelijan analytiikan tietoja ja taitoja. Opiskelija oppii kemiallisten tutkimus- ja analyysimenetelmien perustietoja ja suorittamaan asiantuntijan ohjauksessa kulttuurihistoriallisten materiaalinäytteiden spektrometrisia ja kromatografisia analyysejä sekä tulkitsemaan analyysituloksia.
Opiskelija tuntee ja tunnistaa erilaisten materiaalien rakenteita ja ominaisuuksia ja oppii soveltamaan analytiikkaa niiden tunnistamisessa.

Sisältö

Luennot analyysimenetelmistä
Laboratoriotyöskentely, kohteiden tutkiminen

Aika ja paikka

Lähiopetus järjestetään Arabian kampuksella Hämeentie 135 D

Oppimateriaalit

Lehtorin antama kirjallisuuslista ja luentomateriaalit.

Opetusmenetelmät

Esittävä luento, lähiopetus, ohjatut harjoitukset, laboratoriotyöt, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti pidetään opintojakson aikana. Tentin uusiminen on mahdollista erikseen järjestettävänä uusintatenttiajankohtana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 23 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko työskentelyyn kirjallisuuden kanssa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 tuntia (h).

Sisällön jaksotus

Kurssin alussa on luentoja ja tehtäviä, minkä jälkeen kurssi jatkuu laboratoriotyöskentelyn päivillä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Esitietovaatimukset

Kemia 1, kemia 1/jatko, kemia 2