Siirry suoraan sisältöön

Anamneesin laatiminen ja perustutkiminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00ER12-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

07.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 26

Koulutus

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kristiina Kokkonen
  • Kaisa Hartikainen
  • Lasse Liikanen
  • Mirka Peththahandi

Vastuuopettaja

Mirka Peththahandi

Ryhmät

  • SXF22S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija haastattelee asiakasta ja kirjaa tiedot haastattelulomakkeeseen. Opiskelija osaa mitata verenpainetta ja suorittaa neurovaskulaarisen statuksen. Opiskelija osaa tutkia hengitystä ja rintakehän liikettä. Opiskelija tunnistaa yleisimmät turvotusalueet.

Sisätaudit: 1 op
Opiskelija tunnistaa keskeisten kansansairauksien oireet, ja osaa kuvailla niiden syyt, tutkimukset ja hoidot. Opiskelija osaa tulkita yleisimpiä laboratoriotuloksia.

Symptoms and signs: 1 op
Opiskelija osaa yhdistää aiemmin opitut lääketieteelliset aineet käytännön työtä palvelevaksi erotusdiagnostiseksi kokonaisuudeksi. Opiskelija kehittää potilaan yleistilan arviointitaitoja osana potilaan tutkimusta ja hoidon seurantaa. Opiskelija osaa tunnistaa vaaralliset ”red flag” –oireet ja ohjata potilaan jatkohoitoon.

Sisältö

- Anamneesin laatiminen ja potilastietojen kirjaaminen
- Verenpaineen mittaus ja ääreisverenkierron tutkiminen
- Dermatomit, myotomit, lihasvoimat ja syvät jänneheijasteet
- Tutkimusrutiinit
- Hengitysliikkeiden ja rintakehän tutkiminen
- Yleisimpien turvotusalueiden observaatio ja palpaatio
Kurssiin sisältyy 1 op harjoittelua.

Sisätaudit: 1 op
- Sydän ja verenkiertoelimistön sairaudet
- Hengityselimistön sairaudet
- Aineenvaihduntahäiriöt, diabetes, kilpirauhasen ja lisämunuaisen toimintahäiriöt
- Laboratoriotutkimukset

Symptoms and signs: 1 op
- Keskeisten kansansairauksien oireet, syyt, tutkimukset ja hoidot
- Laboratoriotulosten tulkinta
- Potilaan yleistilan tutkiminen
- Hengitys-, verenkierto-, imusolmuke-, sukuelin- ja suolisto-oireet joihin osteopaatin pitää reagoida
- Potilaan yleistilan seuraaminen hoitojakson aikana

Oppimateriaalit

opettajan luentomateriaali
kirjallisuutta
-Kuchera& Kuchera: Osteopathic Principles in Practice.
-Korhonen, Päivi & Mustajoki, Sami & Salonen, Tapani (toim.) 2020: Potilaan tutkiminen - e-kirja Oppiportissa

-Sosiaali- ja terveysministeriö 2012: Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle.
- Anthony G. Chila (toim.) 2011: Foundations of Osteopathic Medicine. 3th edition. Lippincott Williams & Wilkins

Opetusmenetelmät

lähiopetus
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
käytännön harjoittelut
pienryhmäkeskustelut
yhteistoiminnallinen oppiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen työelämä yhteistyö HyMy-kylä oppimisympäristössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Käytännön tentti 11.12.
1. Uusinta 19.12.
2. Uusinta 15.1.2024

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27h= 135h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Anamneesin laatiminen: arviointiin vaikuttaa aktiivinen osallistuminen, oppimistehtävät, käytännön tentti.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen lukuvuoden osaamistavoitteet, Ihmisen anatomia ja fysiologia-osaaminen