Development of the Welfare State (5 cr)
Code: SX00EO96-3009
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 31.01.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
09.01.2023 - 21.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Markus Neuvonen
- Katja Ihamäki
- Groups
-
SXH23K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Course
- SX00EO96
Implementation has 11 reservations. Total duration of reservations is 33 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 30.03.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3009 |
MPA6017
Oppimistila
|
Fri 31.03.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3009 |
MPA6017
Oppimistila
|
Wed 12.04.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3009 |
MPA6012
Oppimistila
|
Thu 13.04.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3009 |
MPA4010
Oppimistila
|
Fri 14.04.2023 time 09:00 - 11:45 (2 h 45 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3009 |
MPA4010
Oppimistila
|
Fri 14.04.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3009 |
MPA6012
Oppimistila
|
Wed 10.05.2023 time 09:00 - 11:45 (2 h 45 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3009 |
MPA6012
Oppimistila
|
Wed 10.05.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3009 |
MPA2019
Oppimistila
|
Thu 11.05.2023 time 09:00 - 11:45 (2 h 45 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3009 |
MPA2019
Oppimistila
|
Fri 12.05.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3009 |
MPA4018
Oppimistila
|
Mon 05.06.2023 time 14:00 - 16:30 (2 h 30 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3009 |
MPA2008
Oppimistila
|
Objective
The students will understand the most important theories of welfare and happiness. The students understand how the structures and processes of society affect the lives of individuals and communities. They are familiar with the development trends of societal policy and their links to the needs of change in welfare services. The students are familiar with structures and processes supporting well-being, social inclusion and safety. The students understand the courses of action in societal decision making. The students also understand how the global economy and Finland's economic development affect the functioning of society and the living conditions of people. They are familiar with the different ways in which welfare services are organized and provided.
Content
Welfare theories. Development of the Finnish welfare state and society. International welfare state models. The multi producer model of the welfare state. The welfare society's dependency on global economy, production, the standard of living, economic policy and employment.
Location and time
Lecturers: Katja Ihamäki & Markus Neuvonen
Materials
Kurssin tentti- ja muu tieto tarkentuu.
Tenttimateriaali:
Hyvinvointi ja talous, Neuvonen:
- http://talouskurssi.fi/
Sosiaalipolitiikan lähiopetuksen osuudessa (Ihamäki) on kaksi tehtävää, lähiopetus ja kirjan artikkelit. Ohjeistus tehtäviin kurssin toteutustiedoissa (oman dokumentit).
Tenttikirjallisuus, Ihamäki:
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017, 25–39, 97-128, siis luvut ovat 1, 5 ja 6.
Tehtävät Omassa ja ohjeistukset.
VAIHTOEHTOINEN SUORITUS ILMAN LÄHIOPETUSTA
Ilmoittaudu sähköpostilla sekä Katja Ihamäelle että Markus Neuvoselle, jos olet valinnut vaihtoehtoisen suoritustavan ennen kurssin alkua.
Hyvinvoinnissa & Taloudessa (Neuvonen):
- Sama materiaali kuin kontaktivaihtoehdossa: http://talouskurssi.fi/
- Lisäksi 5 sivun essee aiheena joko "Hyvinvoinnin taloudellinen perusta" tai "Taloustieteellinen perspektiivi sosiaalisiin ongelmiin". Esseessä on käytettävä lähteenä vähintään 4 akateemista lähdettä, joista vähintään 1 on oltava kirja (eli esim. blogikirjoitukset tai lehtiartikkelit yms. eivät valitettavasti kelpaa).
Sosiaalipolitiikassa (Ihamäki):
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL. 2017. THL 2017, 25–39, 97-128. Siis luvut 1, 5 ja 6.
- Sosiaalipolitiikka - hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola & Vappu Karjalainen. THL. 2011. Sivut 103-248.
- Jorma Sipilä ja Anneli Anttonen. Universalismi ja sen vahtoehdot. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 57–74.
- Mikko Mäntysaari. Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 75–86.
Tehtävät (kaksi tehtävää) Omassa ohjeistus.
Muuta kirjallisuutta:
Haapola, Ilkka, Karisto, Antti & Takala, Pentti. Matkalla nykyaikaan: elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa. Porvoo: WSOYpro. 1999.
Julkunen, Raija. Kuka vastaa? Hyvinvointivaltion rajat ja julkinen vastuu. Hyvinvointivaltion rajat -projekti. Helsinki: Stakes. 2006.
Tammilehto, O. (2003). Globalisaation vaikutus köyhyyteen. http://www.tammilehto.info/globkoyh.htm
- Juho Saari, Sakari Taipale ja Sakari Kainulainen (toim.). Hyvinvointivaltion moderneja klassikoita. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Helsinki 2013.
- George Ritzer (2008). The McDonaldization of Society. Pine Forge Press.
- Sote-uudistus. Sosiaali- ja terveyden huollon ja pelastustoimen uudistus. https://soteuudistus.fi/etusivu
- Towards a social investement welfare state? Ideas. policies and challenges. Toim. Nathalie Morel, Bruno Palier and Joakim Palme. Policy Press. 2012.
Teaching methods
Participation in contact teaching 70 %.
assignments and exam (literature and contact teaching)
Alternative achievement
Assignments and different literature exam
Exam schedules
TENTTI
Tentit: pe 12.5. klo 13.-15.30 MPA4018 sekä yleisenä tenttipäivänä 21.8. ja 19.9. yleisenä tenttipäivinä. Yleisiin tenttipäiviin ilmoittaudutaan etukäteen Omassa.
Student workload
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys
Lähiopetus
Lehtorit: Katja Ihamäki & Markus Neuvonen
TENTTI
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys,
Sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki) 2,5 op.
Lähiopetus:
1 op = opiskelijan työnä 27 tuntia.
2,5 op on 67,5 tuntia eli yli 8 päivää.
Sama taloustieteessä
Lähiopetusvaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki):
Lähiopetus noin 14 tuntia ja tentti.
Tenttikirjallisuus 45 sivua suomenkielistä tekstiä 33 tuntia.
Kaksi tehtävää 20 tuntia.
Kirjatenttivaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki), 67,5 tuntia:
- Kirjallisuus 218 sivua suomenkielistä tekstiä, noin kuusi päivää
- Kaksi tehtävää, 20 tuntia
- Tentti
Lähiopetusvaihtoehto, talous & hyvinvointi -osuus (Markus Neuvonen):
- Lähiopetus 14 tuntia ja tentti.
- Tenttikirjallisuus suomenkielinen verkkokurssi, noin kuusi päivää.
Kirjatenttivaihtoehto, talous & hyvinvointi -osuus (Markus Neuvonen): 67,5 tuntia:
- Suomenkielinen verkkokurssi, noin kuusi päivää
- Essee 5 sivua, 20 tuntia
- Tentti
Further information
Aikataulu:
Katja Ihamäki & Markus Neuvonen: 70 % osallistuminen, jos osallistuu lähiopetusvaihtoehtoon:
Katja Ihamäki:
Ke 12.4. klo 12.45-16. MPA6012
To 13.4. klo 14.30-16. MPA4010
Pe 14.4. klo 12.45-16. MPA6012
Ke 10.5. klo 9.-12. MPA6012
Markus Neuvonen:
To 30.03.2023 12.45 - 16.00 MPA6017
Pe 31.03.2023 12.45 - 16.00 MPA6017
To 13.04.2023 12.45 - 14.15 MPA4010
Pe 14.04.2023 09.00 - 11.45 MPA4010
Ke 10.05.2023 12.45 - 16.00 MPA2019
(Varalla: To 11.05.2023 09.00 - 11.45 MPA2019)
Tentti pe 12.5. klo 13-15.30 MPA4018
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
Contact teaching:
Exam and assignments
OR literature exam and assignments
0-5 (exam)